2026-08-16, 02:33
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Det finns tydliga vittnesmål från oberoende observatörer som var där som säger att olika personer hävdade att de sett helt olika saker. Det var alltså inte alls "väldigt konsekventa vittnesmål", så du passar på att ljuga lite också. Det finns oberoende rapporter som tar upp just det faktum att det var en stor variation i vad olika personer sagt sig ha sett i Zeitoun, samt hur upplevelserna skiljde sig åt markant från person till person under samma kväll. Så, nej, det var inte alls "väldigt konsekventa vittnesmål".
Här har du ett bättre officiellt vittnesmål av ett vittne som nämns vid namn:
"In a private interview with His Grace Anba Athanasius, Bishop of Beni Suef, he said: “I personally witnessed, along with thousands gathered around the church, a radiant form moving above its roof from 2:45 to 5:00 a.m. last Tuesday.

The Virgin appeared in full clarity, in a dazzling, unmistakable form throughout that time. It was not merely a vision or an illusion—it was a complete, luminous body, a sight so magnificent that words fail to describe it. When I asked His Grace how her appearance began, he replied: “It began above the western side of the church’s roof, and two white doves shot upward from its dome, soaring like rockets before vanishing into the sky. Soon after, a faint cloudlike light appeared, which suddenly flared up like a fluorescent lamp, and there she was, the Virgin herself, a complete, radiant figure, her features vivid and expressive.

She moved gently along the church’s roof, gazing tenderly upon the multitudes, then extended her hands in calm, gentle, spiritual blessing, a motion beyond description. Sometimes her face turned toward us, sometimes in the opposite direction, always surrounded by a halo of light wherever she moved."
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-16 kl. 02:36.
Citera
2026-08-16, 02:37
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jesus var ju inte en profet.
En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är dig lik, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag bjuder honom. Och om någon icke lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, så skall jag själv utkräva det av honom. — 5 Mosebok 18:18-19

Filippus träffade Natanael och sade till honom: »Den som Moses har skrivit om i lagen och som profeterna hava skrivit om, honom hava vi funnit, Jesus, Josefs son, från Nasaret.» — Johannes 1:45

Trodden I Moses, så skullen I ju tro mig, ty om mig har han skrivit. — Johannes 5:46

Var och en är profet vilken Gud talar genom.

Den som icke älskar mig, han håller icke mina ord; och likväl är det ord som I hören icke mitt, utan Faderns, som har sänt mig. — Johannes 14:24

Inför Gud är rangordningar inte mycket.
Citera
2026-08-16, 02:44
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Om du hade minsta lilla logik så borde du inse att det faktum att kyrkan inte lät någon undersöka på taket är graverande. De som hävdar ett mirakel borde ha intresse av att det faktiskt undersökts grundligt så att alla andra teorier kan uteslutas, och att då aktivt hindra från undersökning är inte ett tecken på att de hade rent mjöl i påsen.
Men "någon" undersökte ju på taket, kyrkan och regeringen. De gjorde en hel utredning och sökte igenom allt. Detta är ju som att säga att det är "graverande" att allmänheten inte får undersöka en brottsplats samtidigt som polisen typ. Eller att allmänheten inte får vara med i laboratorier när tester görs.

Läs detta vittnesmål:
Since the evening of Tuesday, April 2, 1968 (24 Baramhat 1684),
the Blessed Virgin Mary, Mother of Light, has appeared repeatedly at the Coptic Orthodox Church bearing her name on Tomanbay Street, Zeitoun, Cairo.

Her apparition has occurred on many different nights and in several forms, sometimes as a full figure, sometimes half-length, always surrounded by radiant light.
She has appeared both within the domes and outside them, walking across the rooftop, bowing before the cross so that it shines brightly, facing the crowd, blessing them with her hands and the movement of her head.

At times, she appeared as a luminous cloud, preceded by swiftly moving spiritual forms resembling white doves.
The apparition often lasted over two hours, such as on the dawn of Tuesday, April 30, 1968, when she remained visible from 2:45 a.m. to 5:00 a.m.

Thousands of people of all faiths, professions, and nationalities have witnessed this apparition and have agreed in their descriptions, confirming it beyond doubt.
Dessa också:
"Dr. Michel Farag, Director of the City Pharmacy, recalls the night he saw the Virgin for the first time, Monday, Easter Monday.

“At 8:45 p.m., I saw her, a clear, luminous figure. I had always needed glasses for fine work, but since that night, I have no longer needed them. My eyesight became suddenly sharp, the Virgin’s light restored my vision.”

That same evening, Abdullah Mohamed, of the Forensic Medicine Department’s Radiology Division, saw the Virgin.
Overcome with awe, he nearly knelt to the ground in the middle of the street, reciting Al-Fatiha and Surat Maryam, feeling an overwhelming sense of peace fill his heart."
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-16 kl. 02:46.
Citera
2026-08-16, 04:31
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Hah! Just den detaljen läste jag också och undersökte djupare innan du ens tog upp den.
Denna prästen nämns inte vid namn, det är en teologisk tolkning av en präst som inte nämns vid namn som refererar anekdoter om vittnen som inte heller nämns vid namn.

Historian om de två bröderna som såg olika saker återfinns inte på någon annan plats än denna text.

Just denna anonyma text om denna präst och dennes påståenden är inte den officiella versionen av händelserna vid zeitoun som beskrivs som konsekventa och att alla såg samma sak. Antagligen så är det en personlig tolkning av en präst som inkluderat vittnesmål som kanske inte återberättas korrekt(eller ens finns), det har inte mycket inverkan på den större helhetsbilden och de faktiska vittnesmålen med namn som återfinns på samma sida.

Såhär beskriver AI hur man bör tolka vittnesmål och beskrivningar:
Strongest: the 1968 Coptic Patriarchate declaration, the named investigating committee, named witnesses, and identifiable contemporary press reports.
Moderate: named first-person testimonies recorded later, especially where dates and circumstances are specific.
Weakest: anonymous claims, theological explanations, sweeping statements (“everyone,” “none felt fatigue”), and striking anecdotes without names or primary documentation.
Fokusera på de bekräftade vittnesmålen med namn, de officiella rapporterna så ser du att detta inte är ett korrekt sätt att se helheten på.

Du missade hela poängen med att det tydligen var allmänt känt att olika personer gav helt olika versioner av vad de sett, så man ansåg att en förklarande kommentar behövde publiceras.
Citera
2026-08-16, 04:35
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Du missade hela poängen med att det tydligen var allmänt känt att olika personer gav helt olika versioner av vad de sett, så man ansåg att en förklarande kommentar behövde publiceras.
Det var/är ju inte allmänt känt, det var ett enda anonymt påstående som inte hittar stöd någon annanstans.

Antagligen en enda prästs tillfälliga ideer som han hittade på/förändrade andrahandsinformation för att passa.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-08-16 kl. 04:44.
Citera
2026-08-16, 04:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Men "någon" undersökte ju på taket, kyrkan och regeringen. De gjorde en hel utredning och sökte igenom allt. Detta är ju som att säga att det är "graverande" att allmänheten inte får undersöka en brottsplats samtidigt som polisen typ. Eller att allmänheten inte får vara med i laboratorier när tester görs.

Läs detta vittnesmål:
Since the evening of Tuesday, April 2, 1968 (24 Baramhat 1684),
the Blessed Virgin Mary, Mother of Light, has appeared repeatedly at the Coptic Orthodox Church bearing her name on Tomanbay Street, Zeitoun, Cairo.

Her apparition has occurred on many different nights and in several forms, sometimes as a full figure, sometimes half-length, always surrounded by radiant light.
She has appeared both within the domes and outside them, walking across the rooftop, bowing before the cross so that it shines brightly, facing the crowd, blessing them with her hands and the movement of her head.

At times, she appeared as a luminous cloud, preceded by swiftly moving spiritual forms resembling white doves.
The apparition often lasted over two hours, such as on the dawn of Tuesday, April 30, 1968, when she remained visible from 2:45 a.m. to 5:00 a.m.

Thousands of people of all faiths, professions, and nationalities have witnessed this apparition and have agreed in their descriptions, confirming it beyond doubt.
Dessa också:
"Dr. Michel Farag, Director of the City Pharmacy, recalls the night he saw the Virgin for the first time, Monday, Easter Monday.

“At 8:45 p.m., I saw her, a clear, luminous figure. I had always needed glasses for fine work, but since that night, I have no longer needed them. My eyesight became suddenly sharp, the Virgin’s light restored my vision.”

That same evening, Abdullah Mohamed, of the Forensic Medicine Department’s Radiology Division, saw the Virgin.
Overcome with awe, he nearly knelt to the ground in the middle of the street, reciting Al-Fatiha and Surat Maryam, feeling an overwhelming sense of peace fill his heart."

Nej, analogin med polisutredningar haltar. En polisutredning tillåter oberoende granskning, tekniska bevis och metodisk undersökning. I Zeitoun fanns ingen oberoende vetenskaplig part som fick undersöka taket eller placera ut mätutrustning samtidigt som ljusen visade sig. Allmänheten och journalister hänvisades till lägre tak och marken framför själva byggnaden.

Att kyrkan eller myndigheterna gjorde en egen genomsökning efteråt är inte detsamma som en oberoende teknisk undersökning under pågående fenomen. Det är ju som att någon tittar upp mot en bro och det ser ut som om någon står där, men istället för att gå dit och se om det verkligen står någon där eller om det är en optisk illusion, så säger han, jag går dit imorgon och ser om jag hittar några spår av vem det var eller varför det såg ut som en person. Det är ju meningslöst att leta spår när fenomenet inte längre är aktivt, såvida man då inte skulle leta efter attrapper, speglar eller annat som någon lite slarvigt glömt kvar. Och de som skulle undersöka i efterhand var ju dessutom just de som hade eget intresse av att det fortsatte som det gjorde, så de skulle väl bara peta en kvarglömd spegel under mattan.

Poängen är att inget oberoende, icke-religiöst eller internationellt forskarteam fick sätta upp egen mätutrustning, kontrollerade kameror eller själva befinna sig på själva taket samtidigt som apparitionerna pågick, trots att det var något som pågick periodiskt under flera år. Alltså ett perfekt tillfälle att faktiskt testa ett hävdat mirakel, men det hindrades alltså, vilket automatiskt gör det suspekt. Vad var de rädda för att mätinstrument och observatörer skulle upptäcka på taket?

Och när det gäller vittnesmålen om helanden så är enstaka starka personliga anekdoter i en kontext av stark religiös förväntan tyvärr inte ett vetenskapligt bevis för att ett övernaturligt fenomen ägt rum – det visar bara hur stark masspsykologi och suggestion kan vara. Som jag skrev tidigare så finns det gott om exempel på en felaktig grunddiagnos eller spontan regress som också behöver tas i beaktande, helt bortsett från att det finns exempel på folk som försökt hävda en skada de aldrig haft.

Att hävda att mirakler sker upprepade gånger samtidigt som man aktivt hindrar att faktiska undersökningar kan göras är verkligen suspekt, så är det bara, rent logiskt.
Citera
2026-08-16, 05:06
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Det finns mycket som är logiskt som man inte kan föreställa sig. Och mycket påverkar vår värld utan att synas. Om du behöver exempel som du tror på så se till relativitetsteori och kvantfysik.

Det gör inte det jag skrev mindre logiskt.

Om ett koncept utformas av en människa, måste det vara logiskt möjligt för en människa att föreställa sig det. Att påstå att det finns något "större än vad vi kan föreställa oss" blir då en paradox – för i samma stund som vi påstår det, har vi ju ändå skapat en föreställning om det.

Att påstå att något står helt utanför vår värld/vårt system, men ändå påverkar det utan att lämna några spår i systemets egna lagar, bryter mot premissen för hur orsak och verkan fungerar inom systemet.

Kvantfysik är å andra sidan logisk därför att ekvationerna stämmer och experimenten går att upprepa. Det spelar ingen roll om det bryter mot vår intuition – om data stämmer med teorin är det vetenskapligt logiskt.

Det rubbar inte min logiska poäng att idén om en osynlig, utomstående makt bygger på inre motsägelser och paradoxer som kräver att man frångår de vanliga reglerna för orsak, verkan och kognition för att få ihop det. Och då är det inte längre logiskt.
Citera
2026-08-16, 05:06
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, analogin med polisutredningar haltar. En polisutredning tillåter oberoende granskning, tekniska bevis och metodisk undersökning. I Zeitoun fanns ingen oberoende vetenskaplig part som fick undersöka taket eller placera ut mätutrustning samtidigt som ljusen visade sig. Allmänheten och journalister hänvisades till lägre tak och marken framför själva byggnaden.

Att kyrkan eller myndigheterna gjorde en egen genomsökning efteråt är inte detsamma som en oberoende teknisk undersökning under pågående fenomen. Det är ju som att någon tittar upp mot en bro och det ser ut som om någon står där, men istället för att gå dit och se om det verkligen står någon där eller om det är en optisk illusion, så säger han, jag går dit imorgon och ser om jag hittar några spår av vem det var eller varför det såg ut som en person. Det är ju meningslöst att leta spår när fenomenet inte längre är aktivt, såvida man då inte skulle leta efter attrapper, speglar eller annat som någon lite slarvigt glömt kvar. Och de som skulle undersöka i efterhand var ju dessutom just de som hade eget intresse av att det fortsatte som det gjorde, så de skulle väl bara peta en kvarglömd spegel under mattan.

Poängen är att inget oberoende, icke-religiöst eller internationellt forskarteam fick sätta upp egen mätutrustning, kontrollerade kameror eller själva befinna sig på själva taket samtidigt som apparitionerna pågick, trots att det var något som pågick periodiskt under flera år. Alltså ett perfekt tillfälle att faktiskt testa ett hävdat mirakel, men det hindrades alltså, vilket automatiskt gör det suspekt. Vad var de rädda för att mätinstrument och observatörer skulle upptäcka på taket?

Och när det gäller vittnesmålen om helanden så är enstaka starka personliga anekdoter i en kontext av stark religiös förväntan tyvärr inte ett vetenskapligt bevis för att ett övernaturligt fenomen ägt rum – det visar bara hur stark masspsykologi och suggestion kan vara. Som jag skrev tidigare så finns det gott om exempel på en felaktig grunddiagnos eller spontan regress som också behöver tas i beaktande, helt bortsett från att det finns exempel på folk som försökt hävda en skada de aldrig haft.

Att hävda att mirakler sker upprepade gånger samtidigt som man aktivt hindrar att faktiska undersökningar kan göras är verkligen suspekt, så är det bara, rent logiskt.
Läs vittnesmålen och avgör själv om det verkar rimligt att det var någon form av bluff. Ett sådant här mirakel, en gåva från gud och det enda du tänker är att motbevisa det till varje pris, att söka igenom hela kyrkan, närliggande hustak och hela området räcker inte, du är alltså fullt bestämd att personligen klättra upp på taket, ovanför kupolen och ta med dig någon form av mätinstrument med syftet att motbevisa allt. Du förstår verkligen inte hur allt hänger ihop va?

Det är som om någon vill visa att den tycker om dig och gör vänliga gester, men vid varje gest så försöker du motbevisa att den var gjord med goda intentioner. Någon ger dig blommor, du konfronterar personer och skriker:

"vart fick du blommorna ifrån? det är klart att du inte köpte dom till mig för att vara snäll, du fick dom säkert av någon annan och ville inte ha dom så nu ger du dom till mig för att bli av med dom och verka snäll! erkänn! visa mig dina kontoutdrag nu så jag kan se att du inte ljuger!"

Det är så som du verkar ur ett andligt perspektiv, alltså ingen vill ha med någon sådan att göra, det är bara för jobbigt. Liksom visst om du inte uppskattar blommorna så får du väl inga fler då så får du leva ensam med din outtröttliga misstro och skepticism.

Det är ganska uppenbart att uppenbarelsen är autentisk, du behöver inte vara så respektlös att du klättrar upp på kupolen med mätinstrument och förakt för att veta det.
Citera
2026-08-16, 08:18
Medlem
SYSTEMexes avatar
Citat:
Hur menar du att det skulle vara logiskt? Det finns ett par logiska kullerbyttor i det du skrev.

Att det skulle finnas stor makt, mycket större än vad människor kan föreställa sig är inte logiskt eftersom människor naturligtvis skulle kunna föreställa sig det ifall det vore logiskt.

Att det skulle finnas något utanför denna värld som ändå osynligt kan påverka denna värld är över huvud taget inte logiskt. Man måste tänka ologiskt för att komma på något sådant.

Hur är det med exempelvis ren skönhet? Skulle du säga att det är synligt eller osynligt? Finns det i denna värld eller utanför den?
Citera
2026-08-16, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burgerbraukeller
Mannen med högst uppmätt IQ i världen är kristen. YoungHoon Kim. Jag gissar att du är smartare än honom också. Finns massor av bevis att Gud finns. Problemet är bara att ni översittare inte godtar det utan måste se allt med egna ögon.
Vad skulle iq och religiositet ha för samband?
Världens mest korkade tror också på en gud.
Citera
2026-08-16, 11:59
Medlem
53....so whats avatar
Det de/ni kristna har är att dumförklara oss ateister, sen stoppa huvudet i sanden och hålla hårt i sin tro.

Vi behöver inte bevisa någonting! Det har aldrig visats på ett relevant sätt att det finns något "högre väsen" eller vad man nu skall kalla de troendes påstådda värld. Aldrig någonsin har deras förklaringar om hur deras gud skulle blivit till i begynnelsen låtit vettigt. Ni bara vrider och vänder på det ni hittat på i 2000 år för att passa in i er värld där ni vill härska och vill visa er själva och övriga folk, att det är ni och ingen annan som kan avgöra detta... Alla andra är dumma?

Det är inte vi som skall förstå hur er hjärna fungerar när ni tror på en religion som byggts upp av giriga människor i forntiden. Kyrkan var giriga. Ville ha makt och rikedom. Ville bestämma vad som var rätt och riktigt, samtidigt som man förkastade det som inte passade in i dåtidens narrativ. Detta håller ni fast vid ännu och krigar för, visserligen utan gårdagens vapen, men nu med vad ni kallar "bevis", ni lägger pussel som fan skulle gjort, med tveksamma historiska händelser, forskar och hittar frö som ingen kan motbevisa, och pekar med hela handen.... där ser ni! Bevis? Kiss my ass!
Och det har följt med till våra dagar. Gamla sagor som är hopplockade i en bok så ni kan peka på och visa att där minsann finns bevisen. Denna bok som är omskriven ett otal gånger av vem vet hur många egentligen, för att passa in i ett samtida och historiskt perspektiv genom tiderna.
Vi väntar med spänning på hur nästa reviderade exemplar skall se ut.

Sluta att dumförklara någon som inte vill bli lurad. Som ser igenomen en bluff.
Skulle ingen människa prata om religioner, sluta tillbedja högre makter o.s.v. skulle er tro varit borta om 100 år. Ingen skulle behöva den. inget skulle finnas kvar.

Däremot skulle människan fortsätta att söka vetenskapligt efter nya vägar att utvecklas som människa, och att ständigt förbättra de matriella runt oss för ett bättre liv.

Religionen motarbetar detta ständigt och är en stoppkloss för mänskligheten.
Ni tillför inget av värde, ni bara förvillar de som har mentala problem.
Citera
2026-08-16, 14:13
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Hmm, kan det vara användbart att vara matematiker på något sätt i sin tro? Kan du typ räkna ut någonting som har med bibeln att göra? Kanske göra en statistisk analys av kvantfysik på något vis och därefter avgöra "där har vi det, gud är verklig för det säger siffrorna"?
En matematiker kan tänka logiskt och strukturerat, något som alltid för en diskussion eller ett ämne framåt och alltid fungerar. Den här tråden vimlar med ologiska tankar inklusive den tyngsta "jag är ateist för jag tror inte på religion och det finns inga bevis att Gud finns", och det är bara bra att ologiska snurrpellar blir upplysta. Möjligen kan fakta studsa bort på deras träskallar. För det är ju inte precis fakta som gör att man kallar sig "ateist" utan "tro".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in