Jag stör mig något så in i helvete på folk som inte lägger tillbaka kundpinnen där den ska ligga. Hur svårt kan det vara? Man står ändå där i kön och ser att ungefär 90 procent av mänskligheten har lyckats knäcka koden: man tar pinnen, lägger den bakom sina varor och placerar den sedan tillbaka i hållaren. Det är inte direkt kärnfysik.
Men egentligen handlar det inte om pinnen. Pinnen är bara civilisationens lackmustest.
Vissa människor klampar genom livet helt utan att registrera sin omgivning. De slänger skräp bredvid papperskorgen, lämnar kundvagnen mitt på parkeringen och stannar högst upp i rulltrappan för att fundera över livets mening. Man undrar hur de lyckas ta sig hem på egen hand.
Och så ligger pinnen där, övergiven på bandet, femton centimeter från sin hållare. Då vet man direkt: där står en sådan människa. En person som med tusen små handlingar gör tillvaron lite sämre för oss andra.
Det är alltså inte pinnen jag blir förbannad på. Det är samhällets långsamma sammanbrott – koncentrerat till en 30 centimeter lång plastbit på Willys.
Citat:
Ursprungligen postat av
knasen79
Är det bara jag som stör mig på folk som lägger upp sina varor men inte pinnen efteråt? Jag har alltid sett det som en enkel oskriven regel: du lägger upp dina varor och avslutar med pinnen.
Mitt beteende när någon struntar i det är att lägga upp mina varor direkt efter deras. När kassören börjar slå in dem på samma köp påpekar jag att personen framför inte lade dit någon pinne. Sedan lägger jag självklart dit en pinne efter mina egna varor.
Är det ett rimligt sätt att markera, eller är det jag som beter mig illa?