2026-08-11, 12:37
Medlem
En indikator på hundbajsets mångdubbla vidrighet jämfört med hästarnas dito är att hästgödsel är utmärkt och mycket populärt bland odlare. Samtidigt skulle inte ens den mest inbitne hundälskaren få för sig att ge sina grödor näring med hundgödsel.
Citera
2026-08-11, 12:37
Medlem
där med, jag har inte lust att trampa i hundbajs när jag plockar svamp
jag slängde in det lilla min hund lämnade i buskarna oavsett var jag var i skogen..

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Med skog menar jag ingen stig utan ren skog
Citera
2026-08-11, 13:02
Medlem
Man ska plocka upp efter sina sin häst hästar och man har ofta ett förstående mellan dom som bor i området och som som rider att man kommer tillbaka och tar bort eller så tar folk till blommorna.
Förut sas det att håstar likställs med fordon så att man inte behövde.
Men vad jag vet så ska man.
Hästskit är från grätare medans hundskit är från carnivore. Så det blir ju äckligare.
Citera
2026-08-11, 13:16
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
En häst skiter lika mycket på en promenad som vissa hundar gör på en livstid. Ändå verkar det socialt accepterat att inte skopa upp hästskit när hästar är ute och går.

På min hundpromenadstig går ofta hästar och de skiter tonvis med bajs som ligger mitt på stigen. Det tas aldrig bort medan jag förväntas gå där med en plastpåse och leta med ljus och lykta efter det lilla min jycke släpper ifrån sig.

Varför är det så här? Inför krav på hästägare att ta bort allt bajs hästen bajsar på allmän mark, annars blir du av med hästen.

I andra länder som Tyskland och Polen ser jag att de har läder påasr undertill som fångar upp skiten från hästarna. Aldrig fattar hur fan man aldrig satt in något så simpelt här.

Man skiter hellre på backen för då behöver man inte hantera det. Är bortom all kritik och alltid varit
Citera
2026-08-11, 13:20
Medlem
Citat:
En häst skiter lika mycket på en promenad som vissa hundar gör på en livstid. Ändå verkar det socialt accepterat att inte skopa upp hästskit när hästar är ute och går.

På min hundpromenadstig går ofta hästar och de skiter tonvis med bajs som ligger mitt på stigen. Det tas aldrig bort medan jag förväntas gå där med en plastpåse och leta med ljus och lykta efter det lilla min jycke släpper ifrån sig.

Varför är det så här? Inför krav på hästägare att ta bort allt bajs hästen bajsar på allmän mark, annars blir du av med hästen.
Hästar brukar skikta mest i skogen.
Hundar äter allt, hästar äter bara vegetariskt därav är deras skit renare och bryts ned i skogen snabbare.
Citera
2026-08-11, 13:22
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
för att hundar är äckliga det är inte hästar

Exakt. Jag skulle nog hellre äta en deciliter hästbajs (=rent hö) än att tvingas lukta på hundbajs i en timme 😅 hundar är vidriga.
Citera
2026-08-11, 13:26
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Hästar är känslokalla djur som saknar empati och intresse för andra än sig själva.

Du vet inte mycket om hästar, de är ovanligt känsliga och intelligent djur sen är hästskit inte så äckligt som hundskit!
Citera
2026-08-11, 13:39
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Inga problem alls åk med hästen i skogen och inte på vägar

Där kan den skita hur mycket den vill även den som åker på hästen

Man åker inte på en häst den rider man och ofta märker inte ens ryttaren att hästen skiter!
Citera
2026-08-11, 14:03
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Man åker inte på en häst den rider man och ofta märker inte ens ryttaren att hästen skiter!
Jag tar om det: inga problem alls, rid kör styr åk med hästen i skogen så kan den och den som rider kör styr åker också skita I skogen

Det stör ju ingen att skita i skogen och inte på vägen alltså ingen blir sur och grinig
Citera
2026-08-11, 14:13
Medlem
Kul att många skriver att de hellre trampar i hästbajs än hundbajs (hästmänniskor är verkligen special).
Vi som helst inte trampar i nåt bajs ska vi helt enkelt gilla läget då eftersom höstskit tydligen är lite finare 🤣🤣🤣
Citera
2026-08-11, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallejansson
Kul att många skriver att de hellre trampar i hästbajs än hundbajs (hästmänniskor är verkligen special).
Vi som helst inte trampar i nåt bajs ska vi helt enkelt gilla läget då eftersom höstskit tydligen är lite finare 🤣🤣🤣
Hästskit är ju finare, har trampat i det många gånger. Bara dra skorna mot blötgräs så försvinner det,
det samma går inte säga om hundskit, där lukten sätter sig.
Citera
2026-08-11, 14:19
Medlem
Wyrdkins avatar
För att häsbajs är i princip bara gräs. Hundbajs är bokstavligt skit som blivit skit.

Hästbajs förvinner i naturen med ett regn och gödslar fantastiskt.

Jävla milenials och era dumma frågor.
Senast redigerad av Wyrdkin 2026-08-11 kl. 14:47.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in