2026-08-11, 10:57
Medlem
En häst skiter lika mycket på en promenad som vissa hundar gör på en livstid. Ändå verkar det socialt accepterat att inte skopa upp hästskit när hästar är ute och går.

På min hundpromenadstig går ofta hästar och de skiter tonvis med bajs som ligger mitt på stigen. Det tas aldrig bort medan jag förväntas gå där med en plastpåse och leta med ljus och lykta efter det lilla min jycke släpper ifrån sig.

Varför är det så här? Inför krav på hästägare att ta bort allt bajs hästen bajsar på allmän mark, annars blir du av med hästen.
Citera
2026-08-11, 10:59
Medlem
jakirosmothers avatar
för att hundar är äckliga det är inte hästar
Citera
2026-08-11, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
för att hundar är äckliga det är inte hästar

Bajs som bajs. Personligen tycker jag att hästar är storvuxna psykopater.
Citera
2026-08-11, 11:02
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker

vad menar du?
Citera
2026-08-11, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
vad menar du?

Hästar är känslokalla djur som saknar empati och intresse för andra än sig själva.
Citera
2026-08-11, 11:05
Medlem
Connykrims avatar
Detta ämne har diskuterats tidigare på forumet.

Hästar bajsar väl oftast på ridvägar..

Skulle en hund skita i skogen tror jag ingen bryr sig om man ej plockar upp.
Citera
2026-08-11, 11:07
Medlem
Hästar äter bara grönt vilket gör deras bajs mindre äckligt än hundars.
Citera
2026-08-11, 11:09
Medlem
Citat:

Hästar äter gräs, hö och havre. Och då blir bajset inte lika äckligt som efter hundar. Du verkar vara rädd för hästar, och törs väl inte gå i närheten av en häst. Då reagerar man så här.
Citera
2026-08-11, 11:09
Medlem
okok1s avatar
Din äckliga hund förgiftar naturen.

Citat:
Why Dog Waste Hurts Plants

Urine nitrogen overload: Dog pee contains a massive hit of urea and nitrogen. Small amounts feed plants, but a localized puddle raises soil conductivity too high, stopping roots from taking in water and causing "grass burn" or dead patches.

Feces toxicity: Dog poop is packed with phosphorus and acidifying compounds. It does not break down into a safe, balanced fertilizer like farm manure.

Pathogen risks: Waste carries bacteria like E. coli and parasites that damage overall soil ecology and pose health risks to humans and pets.

Ecosystem damage: High accumulation in local parks and nature areas alters soil chemistry and reduces wild plant biodiversity.
Citera
2026-08-11, 11:10
Medlem
Hästbajs återvänder til naturen snabbare enn hundbajs.
Citera
2026-08-11, 11:12
Medlem
visst ska de skyffla undan tycker jag men hästbajs luktar inte alls så mycket som hundbajs
hästen är väl idisslare å gräsätare så deras bajs blir gödning väldigt fort medans hundbajs ligger å stinker länge.
råkar alla dagar hellre trampa i hästbajs kontra hundbajs!

Citat:
En häst skiter lika mycket på en promenad som vissa hundar gör på en livstid. Ändå verkar det socialt accepterat att inte skopa upp hästskit när hästar är ute och går.

På min hundpromenadstig går ofta hästar och de skiter tonvis med bajs som ligger mitt på stigen. Det tas aldrig bort medan jag förväntas gå där med en plastpåse och leta med ljus och lykta efter det lilla min jycke släpper ifrån sig.

Varför är det så här? Inför krav på hästägare att ta bort allt bajs hästen bajsar på allmän mark, annars blir du av med hästen.
Citera
2026-08-11, 11:14
Medlem
Det borde de fan! om det är på stigen speciellt, men även om det är där många kan råka gå.
Jag petade alltid in min hunds bajs i buskar etc

Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Detta ämne har diskuterats tidigare på forumet.

Hästar bajsar väl oftast på ridvägar..

Skulle en hund skita i skogen tror jag ingen bryr sig om man ej plockar upp.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in