2026-08-11, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
En häst skiter lika mycket på en promenad som vissa hundar gör på en livstid. Ändå verkar det socialt accepterat att inte skopa upp hästskit när hästar är ute och går.

På min hundpromenadstig går ofta hästar och de skiter tonvis med bajs som ligger mitt på stigen. Det tas aldrig bort medan jag förväntas gå där med en plastpåse och leta med ljus och lykta efter det lilla min jycke släpper ifrån sig.

Varför är det så här? Inför krav på hästägare att ta bort allt bajs hästen bajsar på allmän mark, annars blir du av med hästen.

En ridtur kan vara flera kilometer, och då kan det vara svårt att gå tillbaka för att plocka upp. Eller, ska ryttarna ha med sig en svart sopsäck, och en spade, som de sedan ska bära på samtidigt som de hanterar hästen?

Du kan ju själv ta en ridtur, med uppgiften att ta hand om hästbajset. Då tänker du nog om.
Citera
2026-08-11, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Du verkar vara rädd för hästar, och törs väl inte gå i närheten av en häst. Då reagerar man så här.

Nej, jag är inte rädd för hästar. Men jag är trött på att vada i deras bajs. Är du koprofil?
Citera
2026-08-11, 11:24
Medlem
Citat:
Nej, jag är inte rädd för hästar. Men jag är trött på att vada i deras bajs. Är du koprofil?

Vad lever du för liv om du vadar i hästbajs? Du måste lära dig att gå vid sidan, och inte trampa mitt i. Har du alltid gjort det? I komockor också? Då förstår jag att du har problem.
Senast redigerad av Newton555 2026-08-11 kl. 11:28.
Citera
2026-08-11, 11:27
Medlem
Hästskit är iaf svårare att missa och luktar inte lika illa som hunddito som man inte vill trampa i. Bara att slänga skorna.

Varför inte bara välja en annan promenadväg?
Citera
2026-08-11, 11:33
Medlem
Citat:

Du kan ju själv ta en ridtur, med uppgiften att ta hand om hästbajset. Då tänker du nog om.

Vem har sagt att det ska vara enkelt? Kan man inte ta hand om sin häst så får man sälja den. Eller bara låta den gå runt på inhägnat område.
Citera
2026-08-11, 11:33
Medlem
hippilis avatar
Citat:
En ridtur kan vara flera kilometer, och då kan det vara svårt att gå tillbaka för att plocka upp. Eller, ska ryttarna ha med sig en svart sopsäck, och en spade, som de sedan ska bära på samtidigt som de hanterar hästen?

Inga problem alls åk med hästen i skogen och inte på vägar

Där kan den skita hur mycket den vill även den som åker på hästen
Citera
2026-08-11, 11:34
Medlem
Citat:
Hästar är känslokalla djur som saknar empati och intresse för andra än sig själva.
Det är de definitivt inte, men eftersom de är bytesdjur uppfattar de blixtsnabbt vibbar från personer som inte gillar dem och reagerar på det.
Citera
2026-08-11, 11:40
Medlem
Citat:
Vem har sagt att det ska vara enkelt? Kan man inte ta hand om sin häst så får man sälja den. Eller bara låta den gå runt på inhägnat område.

Du kan ju svara på min fråga hur ryttaren ska ta hand om bajset. Ska de ta med en spade och en svart sopsäck? Och ofta så märker man inte när hästen bajsar eftersom man har blicken riktad framåt.

Och nej, ingen tänker bara rida i en hage därför att du är rädd för hästar och hästbajs. Nonchalanta hundägare skapar mer problem än hästar. Slut med denna diskussion, du har ändå inget vettigt att komma med.
Citera
2026-08-11, 11:45
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
En häst skiter lika mycket på en promenad som vissa hundar gör på en livstid. Ändå verkar det socialt accepterat att inte skopa upp hästskit när hästar är ute och går.

På min hundpromenadstig går ofta hästar och de skiter tonvis med bajs som ligger mitt på stigen. Det tas aldrig bort medan jag förväntas gå där med en plastpåse och leta med ljus och lykta efter det lilla min jycke släpper ifrån sig.

Varför är det så här? Inför krav på hästägare att ta bort allt bajs hästen bajsar på allmän mark, annars blir du av med hästen.
Vi får väl specificera oss en smula kanske.
"skopa upp hästskit när hästar är ute och går." är ju ett väldigt allmängiltigt påstående som inte ger tillräcklig vägledning för den ordningssamme.
Det beror ju på var detta sker.
Jag har svårt att se den plats där hästskit kan få ligga kvar, medan hundbajs skall plockas upp.
Det är väl ganska få platser detta kan gälla eller?
Jag kan endast komma på ridbana eller område kring ridhus därr hästskiten får ligga kvar medan hundbajset skall plockas upp
Citera
2026-08-11, 12:21
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Nu stör jag mig inte personligen på hästbajs som ligger i min väg, men en lösning är ju att skyffla ner skiten i diket/i buskarna.
Om man nu vill vara duktig.
Men jag förstår om man inte vill hoppa av hästen titt som tätt och skyffla skit. Hästen kan ju dessutom bli skrämd av något och sticka iväg medans man står och skyfflar.

Trampar f.ö. mycket hellre i en stor hästskit än hundskit, det är ett som är säkert.
Citera
2026-08-11, 12:36
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gniknus2
Det borde de fan! om det är på stigen speciellt, men även om det är där många kan råka gå.
Jag petade alltid in min hunds bajs i buskar etc

Med skog menar jag ingen stig utan ren skog
Citera
2026-08-11, 12:37
Medlem
Citat:
Du kan ju svara på min fråga hur ryttaren ska ta hand om bajset. Ska de ta med en spade och en svart sopsäck? Och ofta så märker man inte när hästen bajsar eftersom man har blicken riktad framåt.

Och nej, ingen tänker bara rida i en hage därför att du är rädd för hästar och hästbajs. Nonchalanta hundägare skapar mer problem än hästar. Slut med denna diskussion, du har ändå inget vettigt att komma med.

Jag förstår att du tar silvertejp och tejpar fast en 125-literssäck runt din hästs röv innan ni går ut och går utanför hagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in