2026-08-11, 22:16
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Troligen någon mördare som ännu inte blivit identifierad men som har insett att han kan enkelt bli påkommen och dömd om någon grottar i det. Han vet med säkerhet inte vilken mikrofilm han förekommer på och har valt att pissa på samtliga för att vara säker.

konspirationsteori? eller vilka bevisa har du för denna ide?
Citera
2026-08-11, 23:09
Medlem
Det har hittats urin på andra ställen.

De som har piss på sig är de som ligger i lådor på strategisk höjd. Högre upp har klarat sig.
Citera
2026-08-11, 23:13
Medlem
findatas avatar
Det kan ju vara en person som har tillgång till stora mängder urin. Det behöver ju inte vara egenproducerat. Kanske tappar personen av något avloppsrör på arbetsplatsen? Häller över gamlingars nattpiss på PET? Kopiss?

Gärningsmannen kanske har med sig 6-8 liter gyllene vätska vid varje besök. Det är ett snabbt jobb att tömma dessa över filmrullarna. Är man effektiv med urinen kan det nog räcka med några besök.
Citera
2026-08-11, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
konspirationsteori? eller vilka bevisa har du för denna ide?

Det är min hypotes.
Citera
Igår, 03:09
Medlem
ursprungligens avatar
Det är väl som på Mathem att man driver arkivpersonalen så hårt att de inte hinner gå på toaletten så de tvingas kissa i arkivlådorna istället.

Vi får lägga till Carolina Rediviva på listan över pissarbetsplatser.
Citera
Igår, 03:25
Medlem
HassanVonEssens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Sherlock Holmes har löst mysteriet?

Det fanns ingen gärningsman. Vinäger!

Men känner inte personalen till fenomenet?

Citat:
Ursprungligen postat av ForumApache
”Larmet” visar bara att det som vanlig är inkompetenta och outbildade personer utan kunskap om acetat och vinäger syndrome som hetsat upp sig.
Klantigt.

Självklart känner personalen till fenomenet. Och kanske är det just precis därför man (den som gjort detta, någon ur personalen) valt att hälla piss på grejerna. Han visste att det skulle tolkas som ett fall av vinägersyndromet och vågade därför genomföra sitt lilla pojkstreck. Men lika självklart skiljer sig både stanken och utseendet på det nedpissade materialet rejält från sådant material som drabbats av det naturliga syndromet, varför det hela förstås uppdagades.
Citera
Igår, 06:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polox
Tror det är en komplott för att folk inte ska kunna läsa gamla tidningsartiklar anonymt. Allt numera ska vara digitalt, så man vet exakt vem som tittar på vad.

Så kan det absolut vara,
Det finns såklart en hel del gamla artiklar som kanske inte passar in i dagens narrativ!
Citera
Igår, 07:13
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Förakt mot media och forskning och dess utövare? Ungefär som när man bränner böcker för att utplåna politiska eller religiösa idéer?
Alla har tillträde till mikrofilmsrummet på Carolina Rediviva – det är öppet för allmänheten, studenter och forskare.

Viktiga detaljer inför besöket:
​Ingen förbokning: Du behöver inte boka tid, ansöka om särskilt tillstånd eller registrera dig i förväg för att använda rummet.

​Öppettider: Rummet är tillgängligt under bibliotekets ordinarie öppettider.
​Placering: Mikrofilmsrummet finns på plan 5.

​Hantering av material: Mikrofilmerna står uppställda i alfabetisk ordning. Du kan själv plocka fram de filmer du vill läsa, men personalen ställer tillbaka dem när du är färdig.

​Utrustning: I rummet finns mikrofilmsläsare (med möjlighet att skriva ut/spara digitalt). Gemini
Senast redigerad av AskMeAboutJesus Igår kl. 07:26.
Citera
Igår, 07:30
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Förakt mot media och forskning och dess utövare? Ungefär som när man bränner böcker för att utplåna politiska eller religiösa idéer?

Genom att pissa på antik mikrofilm? Akademiska bindgalna kufar existerar så det är ingen omöjlighet, men vafan liksom?

Om det nu är urin förstås.
Citera
Igår, 07:34
Medlem
snigel1s avatar
Är det klarlagt att det rör sig om urin från människa. Pissråttor?
Citera
Igår, 07:35
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/ackliga-upptackten-5-800-nedkissade-filmrullar-pa-carolina-rediviva

Så sjukt äckligt. Vem gör detta? Bajsmannens kusin?
Nån som är förbannad för att mikrofilmsläsarna är trasiga?
Jag var där i våras och letade faktauppgifter. Jag retade mig enormt på att de äldre mikrofilmsläsarna var ur funktion sedan lång tid tillbaka och att det inte fanns någon prognos när delarna som beställts skulle levereras. Man var tvungen att veva för hand, skitjobbigt. Jag var dock inte kissnödig, bara sur!
Dessutom var det mer tidig sommar än vår. Jag undrade varför man hade flyttat några sektioner helt off den normala ordningen, men denna nyhet förklarar saken. En rulle jag skulle titta på fanns heller inte ...

De moderna, digitala läsarna begrep jag mig inte på alls och personalen som då och då kom förbi hade inte heller någon aning om hur de funkade.
Jag frågade istället en kuf som dök upp och satte sig där. Han såg ut som en typisk uteliggare, utan framtänder med skitigt halvlångt hår och risiga kläder. Han kan faktiskt ha luktat lite kiss också, jag är osäker. Men jag höll avstånd. Hursomhelst misstänker jag honom nu.
Citera
Igår, 08:03
Medlem
Grisbrottarens avatar
Mikrofilmerna och rummet där de förvaras är tillgängliga för alla besökare utan någon kontroll vid inpassering. Det är bara att traska upp en våning och gå in antingen från entréhållet eller från läsesal A. Jag har själv suttit där och letat efter tidningsartiklar flera gånger, och det är inte särskilt välbesökt, utan man sitter som regel ensam där.
Men det finns en dörr i rummet in till personalavdelningen, där det händer att en bibliotekarie går in eller ut.

Så att spekulera om någon anställd som den skyldiga är missriktat.

Om jag själv – strikt hypotetiskt – skulle vilja utföra ett sådant här illdåd, skulle jag bara besöka biblioteket en kväll efter 18 när det är tomt; då är det ganska riskfritt att föröva dådet med få besökare och minimal bemanning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in