2026-08-12, 09:56
Medlem
Är dessa saker inte digitaliserade?
Citera
2026-08-12, 10:12
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Jag tror jag hittade orsaken

https://en.wikipedia.org/wiki/Microform

Det kanske inte är sabotage, det kan vara en kemisk reaktion. Hyllorna är daterade 1930-1932 syns i klippet på svts sida. Det är inkompetent arkivering som nog är problemet.

OM detta vore fallet, vilket vore möjligt, borde inte något ljushuvud ha vetat om detta/undersökt det här redan?

Finner det väldigt otroligt att någon pissat ner halva stället.

Nog för att det finns speciella människor ibland oss, men kom igen.
Citera
2026-08-12, 10:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
OM detta vore fallet, vilket vore möjligt, borde inte något ljushuvud ha vetat om detta/undersökt det här redan?

Finner det väldigt otroligt att någon pissat ner halva stället.

Nog för att det finns speciella människor ibland oss, men kom igen.
Har du inte sett Jurassic Park? When you have to go you have to go.

VILKA har någonsin kvar fysisk film när man kan digitalisera? Man kan ju slänga digitaliseringsmaskinen efteråt.
Citera
2026-08-12, 12:06
Medlem
Vad/hur hittade man urin i papperskorgen. Var det regelrätt vätska som anträffades?
Citera
2026-08-12, 12:12
Medlem
Citat:
Är det inte bara att spola med vatten och torka upp?

De menar microfilmrullarna, inte ev fläckar på golvet
Citera
2026-08-12, 12:20
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HassanVonEssen
Självklart känner personalen till fenomenet. Och kanske är det just precis därför man (den som gjort detta, någon ur personalen) valt att hälla piss på grejerna. Han visste att det skulle tolkas som ett fall av vinägersyndromet och vågade därför genomföra sitt lilla pojkstreck. Men lika självklart skiljer sig både stanken och utseendet på det nedpissade materialet rejält från sådant material som drabbats av det naturliga syndromet, varför det hela förstås uppdagades.

"Vinägermannen" hade en genial pissplan. Har de inga kameror? Mikrofilmsarkivet kan inte vara alltför välbesökt.
Citera
2026-08-12, 12:52
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Mikrofilmerna och rummet där de förvaras är tillgängliga för alla besökare utan någon kontroll vid inpassering. Det är bara att traska upp en våning och gå in antingen från entréhållet eller från läsesal A. Jag har själv suttit där och letat efter tidningsartiklar flera gånger, och det är inte särskilt välbesökt, utan man sitter som regel ensam där.
Men det finns en dörr i rummet in till personalavdelningen, där det händer att en bibliotekarie går in eller ut.

Så att spekulera om någon anställd som den skyldiga är missriktat.

Om jag själv – strikt hypotetiskt – skulle vilja utföra ett sådant här illdåd, skulle jag bara besöka biblioteket en kväll efter 18 när det är tomt; då är det ganska riskfritt att föröva dådet med få besökare och minimal bemanning.
Bra inlägg!

Kan vara vem som helst alltså. Frågan är varför soptunnan inte användes alla gånger kissaren ville kissa.
Medveten nedkissning troligare än dålig urinblåsa.
Citera
2026-08-12, 13:01
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
"Vinägermannen" hade en genial pissplan. Har de inga kameror? Mikrofilmsarkivet kan inte vara alltför välbesökt.

Jag tror att det är ett insider-jpbb!
Citera
2026-08-12, 14:54
Medlem
a-mortals avatar
Var där och kikade. De hade spärrat av och det stod en vilsen bibliotekarie och vaktade. Det luktade varken kiss eller vinäger vad jag kunde känna, man hörde ventilationen. Bibliotekarien såg en aning sliten och trött ut så jag ställde inga frågor. Hade varit kul att ställa frågor.
Citera
2026-08-12, 15:58
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Var där och kikade. De hade spärrat av och det stod en vilsen bibliotekarie och vaktade. Det luktade varken kiss eller vinäger vad jag kunde känna, man hörde ventilationen. Bibliotekarien såg en aning sliten och trött ut så jag ställde inga frågor. Hade varit kul att ställa frågor.

Professor Pruttenplotts Prilliga Piss-Plan är parerad, nu när Carolina satt in mikrofilmsarkivets riddarvakt. Man undrar vilken slags vendetta som ligger bakom. Här serverades hämnden varm.
Citera
2026-08-12, 17:48
Medlem
Här har vi ett äkta prank.
Citera
2026-08-12, 17:50
Medlem
Finns det en story här för en uppföljare till Bibliotekstjuven (SVT). Bibliotekskissaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in