2026-08-11, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?

För att jämförelsen är urkass. Migranter som kommer till Sverige har i många fall inte ett öre och behöver lära sig språket för att kunna jobba. Majoriteten av svenskarna som bor i Spanien eller Thailand är pensionärer som antingen bor där permanent eller över vintrarna. De jobbar väldigt sällan i Spanien utan lever på sina besparingar och inkomstpension.
Citera
2026-08-11, 01:01
Medlem
Hermi-Tages avatar
Är det samma människor som flyttar till svensk-ghetton kräver att invandrare ska prata svenska?
Citera
2026-08-11, 01:55
Medlem
CyberIngmars avatar
För det första tycker jag att ditt inlägg har rasistiska/rasifierande undertoner. Jag ska ändå försöka svara seriöst, eftersom du blandar ihop flera olika fenomen för att få fram en poäng som inte riktigt håller.

Turist: Ingen förväntar sig att en svensk turist i Spanien eller en irakisk turist i Sverige ska lära sig språket under ett kortare besök.

Tillfällig arbetstagare/expat: Flyttar man för ett arbete under en begränsad period kan man i vissa fall klara sig på engelska, särskilt om arbetsplatsen använder engelska. Det är en annan situation än permanent invandring.

Permanent inflyttad: Flyttar man permanent till ett land för att arbeta och bygga sitt liv där blir språket betydligt viktigare för att kunna fungera i samhället, på arbetsmarknaden och i kontakten med exempelvis myndigheter, vård och grannar.

Detsamma gäller pensionärer, som har andra förutsättningar eftersom de inte behöver etablera sig på arbetsmarknaden. Man kan dessutom leva i områden där många talar ens eget språk, både i Spanien och i Sverige.

Därför är det märkligt att använda ”svenskar som flyttar till Spanien eller Thailand” som ett generellt argument. Kom tillbaka med en reell jämförelse: en svensk i arbetsför ålder som flyttar permanent utomlands, arbetar där och vägrar lära sig språket trots att det behövs för arbete och vardagsliv. Då kan vi diskutera dubbelmoral.
Citera
2026-08-11, 02:59
Medlem
Citat:
Många rasister gnäller på invandrare (speciellt araber och afrikaner) även om dom har bra jobb och är läkare och massa annat bra här, ärligt talat tror jag att de hade varit ännu starkare rasism mot de.

Tänk en svart framgångsrik familj med en dyr bil och charmig flyttar in i ett övre medelklass område där de bara är svenskar, den svensken hade ju blivit galen av jantelag och rasism så ditt argument är bara lite konstigt, sluta va löjlig nu.

Poängen flyger över huvudet på dig Ahmed så vi stannar där. Du är inte kapabel. Hur dum i huvudet din muslimkompis Hermi-Tage är tänker jag inte ens kommentera.
Citera
2026-08-11, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Vad för invandrare gillar spanjorer att umgås med?
Schweizare och norrmän, för att dom är så jävla rika.
Citera
2026-08-11, 06:40
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Schweizare och norrmän, för att dom är så jävla rika.
Aha. Har du nån källa på det?
Citera
2026-08-11, 06:42
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ett intressant ämne TS tar upp och håller med. Givetvis är det ok att göra sig förstådd på engelska den första tiden i nya landet men planerar man att bo där resten av sitt liv så bör man också lära sig språket.
Citera
2026-08-11, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Aha. Har du nån källa på det?
Som bosatt flera år i Spanien så märkte jag det. Glömde att nämna att de arabliknande spanjorerna gärna dejtar blonda och blåögda flickor, oavsett vilket land de kommer ifrån.
Citera
2026-08-11, 07:21
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?

Självklart ska man lära sig landets språk, även om man klarar sig hyffsat med engelska.
Citera
2026-08-11, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Thai får man anstränga sig att lära sig. Men spanska kan alla lära sig hjälpligt inom 6 månader. Skitlätt språk. Enda är lite bänglig grammatik men man gör sig förstådd med fel grammatik medan man lär sig bättre.

Men folk är lata.

Eller inte lika intelligenta som dig som pratar både thai och spanska.

Nej, jag tror det handlar mycket om intelligens faktiskt. Själv så har jag småpulat med spanskan i snart 40 år, men kunde ändå inte hänga med till 100% när de intervjuade folk från Colombia nu efter jordbävningen. Men är man korkad så är man.
Citera
2026-08-11, 07:48
Avslutad
Tänker givetvis bosätta mig i ett land där en stor del av befolkningen pratar engelska vid pensionen. Eftersom det är det språk jag kan flytande. Vill kunna förstå vad som pratas runt mig. Då Sverige blivit arabiserat så tänker nog många som kan arabiska att Sverige är bra flytta till. Så inte bara bidrag utan språkförståelse hjälper till. Ju fler som pratar ett invandrarspråk ju fler med samma språk flyttar dit. Speciellt om kraven för kunna nationens eget språk är mycket låga.
Citera
2026-08-11, 07:50
Medlem
Om jag hade fått för mig att flytta permanent så hade jag försökt lära mig språket, finns säkert de som inte gör det och det tycker jag är beklagligt. Men enklast är ju såklart att inte flytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in