2026-08-11, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?
Tror du att det är samma personer som flyttar från Sverige som tycker att de som flyttar till Sverige skall lära sig Svenska?
Eller kan det vara så att det är de som inte flyttar från Sverige som anser att de som flyttar till Sverige bör lära sig Svenska?
Finns verkligen den där dubbelmoralen som du pratar om i verkligheten eller är det bara en luddig tanke.
Citera
2026-08-11, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Har du inte en länk till ett reportage om det där så kan du lika bra skaffa ett nytt konto och nytt nick pga förbrukad trovärdighet.
Haha, så länge sen det reportaget, handlade om skandinaviska (inkl. finnar) invandrare.
En länk kanske är SVT 1975.

Tycker man ska lära sig det lokala språket, annars upplevs man som en översittartyp.
Jag tror lokalbefolkningen uppskattar alla försök att prata deras språk.
Senast redigerad av MoveOnUp 2026-08-11 kl. 21:51.
Citera
2026-08-11, 21:58
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Långt ifrån alla lär sig ”hyfsad svenska på ett år”.. Finns mängder med invandrare som aldrig lär sig ok svenska. Siffror från SFI motsätter sig också det du skriver.

Finns svenskar som inte kan OK svenska.

Kände en syrier med IF, hon lärde sig OK svenska på 2-3 år. Då kan alla. Det hänger på om man vill. Sedan kan jag inte tänka mig att du någongång talat med en invandrare.
Citera
2026-08-11, 22:13
Medlem
Den stora skillnaden är om man flyttar till ett land permanent elller tillfälligt. Åker man till ett land för att arbeta eller bo några få år så är det bra att lära sig iaf några grundläggande fraser, har man för avsikt att bosätta sig i ett land och ansöka om permanent uppehållstillstånd och så småningom (eventuellt) medborgarskap så är det en självklarhet att man ska lära siig det lokala språket.
Citera
2026-08-11, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Finns svenskar som inte kan OK svenska.

Kände en syrier med IF, hon lärde sig OK svenska på 2-3 år. Då kan alla. Det hänger på om man vill. Sedan kan jag inte tänka mig att du någongång talat med en invandrare.
Men lägg av, hur stor är andelen svenskar som inte kan ok svenska jämfört med invandrare?? Inte relevant, bara skitsnack.
Och du la fram det som att alla, eller iaf de flesta invandrare skulle lära sig svenska hyfsat på ett år i ditt första inlägg, inte att alla skulle kunna. Stor skillnad, och det var det jag kommenterade.
Citera
2026-08-11, 23:30
Medlem
Stark-Senaps avatar
Jag är själv rätt dålig på språket där jag bor.
Och jag skulle aldrig gnälla på stackars flyktingar som skall lära sig svenska med t.ex ca 15 olika stavningar för [ɕ]-ljudet.
Citera
2026-08-12, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jag är själv rätt dålig på språket där jag bor.
Och jag skulle aldrig gnälla på stackars flyktingar som skall lära sig svenska med t.ex ca 15 olika stavningar för [ɕ]-ljudet.
Det är inte många som kräver att ”de stackars flyktingarna” (dock oftast ekonomiska migranter som har råd att resa tillbaka till hemländerna varje år) ska kunna stava svenska helt korrekt. Dock bör de inom ett par år kunna lära sig såpass mycket muntligt att de kan fungera i samhället och arbetslivet, och framförallt inte belasta livslångt med tolk.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in