Citat:
Ursprungligen postat av
samuelssonlirar
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.
Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?
Fast dessa svenskar lever väl inte på bidrag i Spanien och Thailand? Utan dit flyttar de ju när de går i pension, vanligen, och har med sig pensionen dit. D.v.s. de ligger inte sitt nya boendeland till last. (Dessutom talar de som sagt engelska, så de fungerar i samhället eftersom de flesta thailändare och spanjorer också talar engelska hyfsat. Typ-invandrarna till Sverige talar inte ens engelska.)
Invandrare som inte har med sig någon inkomst till Sverige däremot - och det är ju nästan alla - hamnar i bidragsförsörjning om de inte bryr sig om att lära sig svenska. Det finns knappast några tjänster i Sverige idag för de typiska invandrarna (menar från Afrika, Mellanöstern och i - mycket - mindre grad Sydostasien, Östeuropa, Ryssland etc.), som man kan sköta utan att förstå och tala svenska. Högutbildade invandrare som blir självförsörjande nästan från första dagen - typ civilingenjörer - arbetar ju på företag där koncernspråket är engelska.
...sedan kan jag tycka att utlandssvenskar som inte bryr sig om att lära sig det nya landets språk är TRÅKIGA, och jag undrar lite varför de brydde sig om att flytta utomlands överhuvudtaget. Det är ju en del av tjusningen - för mig har det till och med varit MÅLET - med att bo utomlands, att man tränar upp språket där. Och även att ta del av kulturen, öka den kulturella/internationella kompetensen, bli mer världsvan, testa the local poison (

), skaffa lokala vänner, uppleva lokala seder... Det är OBEGRIPLIGT för mig att man inte vill det när man nu har chansen att bo i ett annat land - alla har inte det!