2026-08-10, 21:33
Medlem
samuelssonlirars avatar
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?
Citera
2026-08-10, 21:35
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Bra fråga, det undrar jag också!
Citera
2026-08-10, 21:39
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Jo fast MENA invandrarna i Sverige pratar ju inte ens engelska?
Citera
2026-08-10, 21:43
Medlem
Queutards avatar
Har också noterat hur svenskar har flyttat till svenskghettona i Spanien, bara för att komma hem några år senare utan att kunna mer än spridda fraser. Då är spanska ett väldigt lätt språk att lära för en svensk.
Citera
2026-08-10, 21:43
Medlem
Problemet med flyktingarna i Sverige är att de inte kan kommunicera på något språk som svenskar förstår.

Men om du som svensk vill jobba i ett annat land än Norge, Danmark eller möjligtvis Finland eller såvida inte arbetsgivaren uttryckligen säger att det är ok att kommunicera på engelska så måste du lära dig språket.

Svenskar är inte heller kulturellt missanpassade i tex Spanien.
Citera
2026-08-10, 21:46
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Jo fast MENA invandrarna i Sverige pratar ju inte ens engelska?
Bra om de som flyttar till Sverige inte kan engelska, då tvingas de lära sig svenska.

De stackars engelskspråkiga satar däremot lär sig nuförtiden aldrig svenska, framförallt för att vi svenskar är så "snälla" och pratar engelska med dem.

Så de blir aldrig fullt ut integrerade.
Citera
2026-08-10, 21:52
Medlem
MakeEuropeWhites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FjodorBajkalsjon
Bra om de som flyttar till Sverige inte kan engelska, då tvingas de lära sig svenska.

De stackars engelskspråkiga satar däremot lär sig nuförtiden aldrig svenska, framförallt för att vi svenskar är så "snälla" och pratar engelska med dem.

Så de blir aldrig fullt ut integrerade.

Nja, stämmer inte riktigt.
Vet väldigt många som pratar uteslutande arabiska och kan varken svenska eller engelska. Vissa har bott här i ca 10 år.
Citera
2026-08-10, 21:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?

Fast dessa svenskar lever väl inte på bidrag i Spanien och Thailand? Utan dit flyttar de ju när de går i pension, vanligen, och har med sig pensionen dit. D.v.s. de ligger inte sitt nya boendeland till last. (Dessutom talar de som sagt engelska, så de fungerar i samhället eftersom de flesta thailändare och spanjorer också talar engelska hyfsat. Typ-invandrarna till Sverige talar inte ens engelska.)

Invandrare som inte har med sig någon inkomst till Sverige däremot - och det är ju nästan alla - hamnar i bidragsförsörjning om de inte bryr sig om att lära sig svenska. Det finns knappast några tjänster i Sverige idag för de typiska invandrarna (menar från Afrika, Mellanöstern och i - mycket - mindre grad Sydostasien, Östeuropa, Ryssland etc.), som man kan sköta utan att förstå och tala svenska. Högutbildade invandrare som blir självförsörjande nästan från första dagen - typ civilingenjörer - arbetar ju på företag där koncernspråket är engelska.

...sedan kan jag tycka att utlandssvenskar som inte bryr sig om att lära sig det nya landets språk är TRÅKIGA, och jag undrar lite varför de brydde sig om att flytta utomlands överhuvudtaget. Det är ju en del av tjusningen - för mig har det till och med varit MÅLET - med att bo utomlands, att man tränar upp språket där. Och även att ta del av kulturen, öka den kulturella/internationella kompetensen, bli mer världsvan, testa the local poison ( ), skaffa lokala vänner, uppleva lokala seder... Det är OBEGRIPLIGT för mig att man inte vill det när man nu har chansen att bo i ett annat land - alla har inte det!
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-10 kl. 21:56.
Citera
2026-08-10, 21:56
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Nja, stämmer inte riktigt.
Vet väldigt många som pratar uteslutande arabiska och kan varken svenska eller engelska. Vissa har bott här i ca 10 år.
Men hur gör du med engelskspråkiga människor i Sverige, pratar du svenska eller engelska med dem? Vad tror du dem har mest nytta av?
Citera
2026-08-10, 22:05
Medlem
mikaelss avatar
Citat:

Så du har inte heller lärt dig det lokala spåret, utan hankar dig fram på pissig skolengelska, som de inte heller kan?
Och det är inte dubbelmoral?
Citera
2026-08-10, 22:08
Medlem
FjodorBajkalsjons avatar
Citat:
Är man stadigvarande bosatt i ett annat land så tillhör det normalt hyfs att man lär sig och använder det lokala språket. För att visa respekt gentemot det land som härbärgera en och för att samhället runtomkring en inte ska reduceras till en kuliss.
Citera
2026-08-10, 22:13
Medlem
Sladdsnuss avatar
Jag ska vara ärlig.

Jag talar varken afrikaans eller något av de andra 11 officiella språken där jag bor.
Men som tur har de ett officiellt språk till som jag faktiskt talar: engelska.

Så haha in your face cocksucker!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in