Citat:
Ursprungligen postat av
idiamindada
Man sitter i stora bungalowkomplex och krökar med andra svenskar. I bästa fall blir det en tur till golfbanan. Det hela slutar med att de supit sig själva kroniskt sjuka och behöver flytta hem för att få vård. Ges inte mycket möjlighet till språkstudier.
Ett alternativ: Det andra kan vara att man jobbar mycket i en internationell miljö, då betyder inte språket så mycket.
Har bott tidvis i Spanien, Tyskland och England. I jobbet och under en begränsad tid.
Spanien lärde jag mig lite hälsningsfraser och fixa det basala för mat, köpa i affär och på restaurang.
Tyskland, där klarar jag mig runt men knappast några knepigare kontakter med myndigheter eller mer djupa samtal.
England: Hörs att jag inte är engelsman, men klarar språket i många fall bättre en delar av ursprungsbefolkningen, vissa mer vana identifierade mig som skandinav andra trodde jag var amerikan eller t.o.m Irländare??
Men man träffar få människor utanför jobbmiljön man umgås mycket med arbetskamrater som vill lära sig engelska eller andra expats. Så svårt att faktiskt lära sig språket.
Sen har du gettona i Spanien, en av farsans kompisar provade det: Men han tröttnade efter 6månader och flyttade hem och började jobba igen. Han stod inte ut med att enbart dricka gin och spela golf.
Men alla dessa är personer som bidrar och man får stå för översättningar själv om man inte har koll på juridiken eller språket i samråd med myndigheter.
Finns ingen hjälp att få från myndigheter du får stå för kostnader för advokater och ev. översättare själv.