2026-08-10, 22:39
Medlem
zombie-nations avatar
Thai får man anstränga sig att lära sig. Men spanska kan alla lära sig hjälpligt inom 6 månader. Skitlätt språk. Enda är lite bänglig grammatik men man gör sig förstådd med fel grammatik medan man lär sig bättre.

Men folk är lata.
Citera
2026-08-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av samuelssonlirar
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?

Lever de på bidrag i de här länderna eller står till deras arbetsmarknads förfogande? Inte? Färdigdiskuterat med blatteargumentet.

"det är dubbelmoral faktis"

Försök igen Ahmed.
Citera
2026-08-10, 23:09
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Det är många människor som tycker att människor som invandrar eller flyttar till Sverige ska lära sig svenska men väldigt ofta så kan dessa människor också flytta till Spanien eller Thailand (många snuskiga vita svenskar som gör det) vägrar lära sig deras språk.

Jag har bott utomlands i perioder och alltid kört på Engelska men ni som bryr er så mycket om att människor lära er språket till de som kommer hit och ni vägrar göra det när ni flyttar, varför är ni så dubbelmoral när det gäller det?
Det är väl deras problem tänker jag. Engelska funkar för det mesta.

Hur många no-go zoner har etniska svenskar skapat i Spanien? To-go zoner möjligtvis.
Citera
2026-08-10, 23:20
Medlem
samuelssonlirars avatar
Jag har lärt mig engelska på andra sätt inte i skolan och varför är jag dubbelmoral när jag inte bryr mig om att man ska lära sig språket man bor i?
Jag tycker Engelska funkar bra och det räcker oftast men det hade ju varit kul och kunna flera språk såklart men i många storstäder som Berlin och Barcelona så funkar engelskan då man umgås med människor från olika länder ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så du har inte heller lärt dig det lokala spåret, utan hankar dig fram på pissig skolengelska, som de inte heller kan?
Och det är inte dubbelmoral?
Citera
2026-08-10, 23:22
Medlem
samuelssonlirars avatar
Svenskar är kända för att va tråkiga så spanjorerna undviker gärna att umgås med svenskar, kanske nån enstaka här och där kan de stå ut med som är lite osvensk och skön.
Citat:
Ursprungligen postat av kansascityshuffle
Det är väl deras problem tänker jag. Engelska funkar för det mesta.

Hur många no-go zoner har etniska svenskar skapat i Spanien? To-go zoner möjligtvis.
Citera
2026-08-10, 23:24
Medlem
samuelssonlirars avatar
Många rasister gnäller på invandrare (speciellt araber och afrikaner) även om dom har bra jobb och är läkare och massa annat bra här, ärligt talat tror jag att de hade varit ännu starkare rasism mot de.

Tänk en svart framgångsrik familj med en dyr bil och charmig flyttar in i ett övre medelklass område där de bara är svenskar, den svensken hade ju blivit galen av jantelag och rasism så ditt argument är bara lite konstigt, sluta va löjlig nu.
Citat:
Ursprungligen postat av Kayana
Lever de på bidrag i de här länderna eller står till deras arbetsmarknads förfogande? Inte? Färdigdiskuterat med blatteargumentet.

"det är dubbelmoral faktis"

Försök igen Ahmed.
Citera
2026-08-10, 23:27
Medlem
kansascityshuffles avatar
Citat:
Svenskar är kända för att va tråkiga så spanjorerna undviker gärna att umgås med svenskar, kanske nån enstaka här och där kan de stå ut med som är lite osvensk och skön.
Det är skillnad på invandrare och invandrare. Vad för invandrare gillar spanjorer att umgås med?
Citera
2026-08-10, 23:51
Medlem
Citat:
Många rasister gnäller på invandrare (speciellt araber och afrikaner) även om dom har bra jobb och är läkare och massa annat bra här, ärligt talat tror jag att de hade varit ännu starkare rasism mot de.

Tänk en svart framgångsrik familj med en dyr bil och charmig flyttar in i ett övre medelklass område där de bara är svenskar, den svensken hade ju blivit galen av jantelag och rasism så ditt argument är bara lite konstigt, sluta va löjlig nu.
För det första är ditt argument om de sk ”rasisterna” bara löjligt då Sverige är ett av världens minst rasistidka länder. Finns inte många som är rasister i ordets rätta bemärkelse här.
Och för det andra, varför skulle argumentet om bidrag vara konstigt?? Det är en jäkla skillnad på att inte lära sig språket i ett land som därmed tvingas försörja dig och på att välja att inte göra det när det inte kostar värdlandet någonting.
Citera
2026-08-11, 00:12
Medlem
Skattebrotts avatar
Citat:

Thailändarna är ju duktiga på engelska så därför funkar kommunikationen.

Din tråd anspelar såklart på muslimerna i Sverige. DE KAN JU INTE ENGELSKA HELLER! Hade de däremot varit lika bra på engelska som svenskar är på engelska, hade åtminstone inte JAG klagat.

Som emigrant ligger det i mitt intresse att kunna prata med folk, eftersom jag inte emigrerade enbart för att snyta på bidrag men i övrigt umgås med andra exilsvenskar. Därför väntade jag tills att jag fick komma till USA, istället för att flytta till Brasilien vilket hade gått snabbare.
Citera
2026-08-11, 00:17
Medlem
TheJesuits avatar
Det är ingen som ser ned på att utlänningar som är här tillfälligtvis inte kan svenska. De är här för att jobba. Det är en annan sak med MENA, de är ju här för att lyfta bidrag, då kan vi ha andra krav.
Citera
2026-08-11, 00:45
Medlem
Citat:

Om svenskarna är rasister varför vill många invandrare hela tiden in i svenska områden? Hade det inte varit enklare att undvika rasisterna och istället bo och umgås med sitt eget folk? Om du är invandrare och inte träffar en enda svensk så kan rasism från svenskar omöjligt vara ett problem eller hur?
Citera
2026-08-11, 00:50
Medlem
Citat:

Que? Manuel from Barcelona i Fawlty Towers med John Cleese är den roligaste spanjor svenskar känner till.
Svenskar på Costa del Sol är väl till mer än hälften pensionerade grogghaggor med sina golfspelande karlar. Kan de lite fraser ur en svensk-spansk parlör får nog spanjorerna vara tacksamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in