2026-08-11, 11:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Han skriver en dag så rann det över lite grann, vilket i min uppfattning kan väl handla om en mängd motsvarande på sin höjd en hink vatten, så det är absolut inte så som många verkar tro att han övat crawl l vardagsrummet.

Så här skrev ts en bit in på tråden:
Vattnet åkte över tröskeln och ut i hallen, där det sedan gick igenom golvet genom springorna vid golvlisterna. Det rann sedan ner genom bjälklagret och förstörde grannens tak samt även väggar. När jag blev varse om vad som hade hänt så var det cirka 10 cm högt vatten i badrummet. Jag duschade på kvällen och fick först reda på vad som hade hänt på morgonen efter.
TS skrev dessutom att det var en tidig 1900tals kåk. Så nej ingen crawl men ett nattligt fotbad gick att genomföra utanför badrummet om inte vattnet runnit igenom utanför badrummet. Men nåt verkar ändå skumt. Skulle vattnet vara avstängt och du har 10cm nivå i badrummet så bör väl vattnet inte varit helt avstängt under natten. Eller, vem vadar ut från badrummet efter dusch i 10 cm vattennivå och..tjaa det är en härlig dag..tror jag sätter ut lite små badankor. Eller, gäsp på morgonen..ojdå, var det därför jag tyckte det var lite blött om tårna i natt.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-11 kl. 11:29.
Citera
2026-08-11, 11:46
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Hade inte ens vattnet igång, kanske någon granne vad vet jag. Allt vatten i rören vände upp och det tog inte mer än tio minuter för golvet i annat rum att bli skadat.

Ok, avloppsrör som går rakt neråt och är ihopkopplade med lägenheten under osv. neråt. Tur man bor i eget hus så sånt inte händer. Kommer det upp nåt genom golvbrunnarna här så blir det en kostnad för VA-Syd!
Citera
2026-08-11, 11:57
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
För att det ska läcka ned till grannen måste golvet vara av extremt usel kvalitet. Folk skurar ju och häller då vatten på golv som inte är våtrumsklassade. Det måste i princip varit översvämning med stillastående vatten under viss tid för att det ska tränga ned en våning under.
Om inte, gå under jord. Du kommer inte bli internationellt efterlyst för detta och 650 000 SEK är lite för mycket.
Ts har helt uppenbart blockerat golvbrunnen (antagligen däckat på golvet) och lämnat vattnet rinnande hela natten. ts skriver att han märkte vattnet först på morgonen, han skriver också att det runnit över tröskeln ut i hallen och ända ut i trappuppgången. Det är sannolikt många tusen liter vatten det handlar om.

Ts är rökt.
Citera
2026-08-11, 12:02
Medlem
Flickfotografs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Det spelar ingen roll hur det hände, för det kommer aldrig vara någon annan är jag som vet hur det faktiskt hände.

Det var skador på badrummet (vattnet steg över golvmattan, samt skador på hall, bjälklager samt taket hos grannen under till.

Men om badrummet är felbyggt så borde väl jag klara mig?
Nej.
Du är fucked om du inte är försäkrad.
Eller om inte lägenhetsinnehavaren är det.

Man gör inte så och man har alltid ett ansvar, så länge du inte är omyndigförklarad.
Citera
2026-08-11, 12:18
Medlem
1335991s avatar
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?

Om inte försäkringsbolaget godkänner hans krav,
så kan du strunta i detta,
för hur kan hyresvärd vinna mot dig,då försäkringsbolaget
nekat honom ersättning pga gällande branschregler...???
Citera
2026-08-11, 12:22
Avstängd
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?

Du kan alltid ta livet av grannen under, i värsta fall. Då blir det svårt att bevisa något eftersom det inte längre finns någon som klagar.
Citera
2026-08-11, 12:38
Medlem
TS: Läs det jag skrev imorse.

Har åt en vän dragit ett civilmål i domstol med ganska lika omständigheter förrförra året. Han betalde 0 kr.

Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Vid en skada i en BRF så är det lägenhetsinnehavaren som ska försäkra sin del, medan BRF försäkrar själva fastigheten. Smarta BRF har tecknat en tilläggsförsäkring som täcker upp för BRF-innehavarna när deras försäkring ej gäller. Antar så inte skett här.

Om skadan orsakas av en hyresgäst i en av BRF-innehavarnas lägenhet så ska ägaren antagligen täcka det, då det är denne som äger bostadsrätten. Sen kan denne (om det finns culpa-ansvar (mao om du varit tillräckligt vårdslös)) kräva dig (skadevållaren) på pengarna. Annars är det bostadsrättsägaren som får stå kostnaden.

Samma gäller för grannen. Dennes försäkring lär täcka skador på lägenheten i sig. Om den inte gör det, och BRF:s försäkring ej täcker, då återstår att stämma dig. Samma sak gäller där. Du får betala om du är skadeståndsskyldig.

Men det positiva: Har du en ansvarsförsäkring i din förhoppningsvis tecknade hemförsäkring så bör den täcka kraven. Det spelar ingen roll om de har samma försäkringsbolag som dig. Det som spelar roll är huruvida du är skadeståndsskyldig, är du det, så är nästa fråga om din ansvarsförsäkring täcker det du gjort.

Det gäller att hålla koll på vilken egendom som skadats, och vem som äger vad.

Blir du stämd så borde du direkt anlita en jurist/advokat som hjälper dig med att:
1. Utreda vilka skador som finns samt vilka parter som är inblandade (t.ex. alla försäkringsbolag, inkl BRFs egen). Har du tur så täcks allt av BRFs försäkring.
2. Utreda om du är skadeståndsskyldig.
3. Oavsett om du är skadeståndsskyldig eller ej: Anmäla skadan så din ansvarsförsäkring är med i leken.

Be om fast-pris och fråga runt bland olika jurister/advokater.

Lycka till
Citera
2026-08-11, 12:50
Medlem
Blaskas avatar
Min spontana känsla är att det blir svårt att förklara varför du inte stängde av vattnet när det svämmade över.
Känns som att din vårdslöshet trumfar eventuellt dålig utförd renovering. Men du kanske har tur!
Citera
2026-08-11, 13:06
Medlem
Vet en tjej som somnade på brunnen i duschen hemma hos sin kille. Det rann ut mängder med vatten i lägenheten. På något sätt så gick det på hans hemförsäkring.
Citera
2026-08-11, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Hur fan duschar man så det rinner ut vatten i trapphuset? Utspelar sig detta verkligen i ett i-land?

Man somnar/däckar/svimmar så att kroppen täcker brunnen.
Citera
2026-08-11, 13:12
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Verkar vara en variant på den sovande frityrkokaren.
Det är bara att pynta upp.
Citera
2026-08-11, 13:14
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Jag tror inte du förstår. Jag misstänker att du inte är kapabel att förstå, men jag ger det ett försök ändå. Det var stopp i golvbrunnen så vattnet hade ingenstans att ta vägen. Vattnet rinner mot golvbrunnen, men det var stopp i den. Det kom tillslut till tröskeln av badrummet där det enligt byggregler ska finnas en kant som fördröjer att vattnet fortsätter. Vattnet åkte över tröskeln och ut i hallen, där det sedan gick igenom golvet genom springorna vid golvlisterna. Det rann sedan ner genom bjälklagret och förstörde grannens tak samt även väggar. När jag blev varse om vad som hade hänt så var det cirka 10 cm högt vatten i badrummet. Jag duschade på kvällen och fick först reda på vad som hade hänt på morgonen efter.

Så du märkte inte att det va 10cm vatten i hallen när du hade duschat och gick istället och sov? Du är körd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in