Citat:
Ursprungligen postat av
Gaul
Du vet inte vad du pratar om. Självklart kan jag ställa krav på hur det görs ifall de vill utkräva skadestånd för det. Tänk om du råkat välta ner en vas värd 500 kr hos någon, sedan hade de sagt att vasen hade sentimentalt värde för dem och ville ha 50 000 kr i skadestånd. Låter det rimligt?
650 000 kr är en fantasisumma för det som hänt. Badrummet är minimalt och fick inte så stora skador, och grannen fick bara missfärgningar i tak och väggar. Bjälklager och dylikt vet jag inget om, men 650 000 kr är alldeles för mycket. Det vore komiskt om han som hyrde ut lägenheten hade fått detta fixat till detta ockerpris, sedan inte fått ut en krona från mig.
Du äget ingenting, du hyr, dessutom i andra hand, det är fastighetsägaren och försäkringsbolagen som avgör vad som skall göras, du blir inte tillfrågad om någonting överhuvudtaget.
Jag köpte mitt första hyreshus i slutet av 1970 talet, jag har en viss erfarenhet av hyresgäster som tror att deras åsikt är något värt.
En andrahandshyresgäst är i detta sammanhang ingenting, fastighetsägaren får sina skador täckta av sin försäkring minskat med åldersavdrag och självrisken, den kommer han att kräva den vållande på.
Sedan börjar försäkringsbolagets jakt på regress.
Om du försöker prata med någon från fastighetsägarens försäkringsbolag så blir svaret: Du är inte vår kund.
Hur skadan åtgärdas har du inte med att göra, det är inte ditt hus!
Du låter totalt okunnig, om du har en hemförsäkring så finns det sannolikt rättsskydd i den, ta vara på det, det behöver du.