2026-08-15, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Klart du kan.

Eller ska du bara betala vilket pris som helst, hur som helst?

650K är ren ocker, det är brädor och färg + badrum vi pratar om här, och badrummet kanske han inte ens åker på om det visar sig vara felbyggt.
Tror inte du kan så mycket om vattenskador.
Citera
2026-08-15, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Tror inte du kan så mycket om vattenskador.

Du tänker att du behöver byta ut mer material än det som finns?

Dessutom så byter man inte all material, utan man torkar ut vattenskador med värme + tid.

Att bygga ett badrum vet jag oxå hur man gör. Det svåra här är att få till fall + fuktspärr, och det måste godkännas av en certifierad person som kan våtrum.

Var det nåt mer du undrade över?
Citera
2026-08-15, 15:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Du vet inte vad du pratar om. Självklart kan jag ställa krav på hur det görs ifall de vill utkräva skadestånd för det. Tänk om du råkat välta ner en vas värd 500 kr hos någon, sedan hade de sagt att vasen hade sentimentalt värde för dem och ville ha 50 000 kr i skadestånd. Låter det rimligt?

650 000 kr är en fantasisumma för det som hänt. Badrummet är minimalt och fick inte så stora skador, och grannen fick bara missfärgningar i tak och väggar. Bjälklager och dylikt vet jag inget om, men 650 000 kr är alldeles för mycket. Det vore komiskt om han som hyrde ut lägenheten hade fått detta fixat till detta ockerpris, sedan inte fått ut en krona från mig.

Du äget ingenting, du hyr, dessutom i andra hand, det är fastighetsägaren och försäkringsbolagen som avgör vad som skall göras, du blir inte tillfrågad om någonting överhuvudtaget.

Jag köpte mitt första hyreshus i slutet av 1970 talet, jag har en viss erfarenhet av hyresgäster som tror att deras åsikt är något värt.
En andrahandshyresgäst är i detta sammanhang ingenting, fastighetsägaren får sina skador täckta av sin försäkring minskat med åldersavdrag och självrisken, den kommer han att kräva den vållande på.
Sedan börjar försäkringsbolagets jakt på regress.

Om du försöker prata med någon från fastighetsägarens försäkringsbolag så blir svaret: Du är inte vår kund.

Hur skadan åtgärdas har du inte med att göra, det är inte ditt hus!

Du låter totalt okunnig, om du har en hemförsäkring så finns det sannolikt rättsskydd i den, ta vara på det, det behöver du.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-15 kl. 16:35.
Citera
2026-08-15, 15:54
Medlem
Citat:
Jag däckade och vaknade cirka 8 timmar senare. Då hade det runnit ut någonstans mellan 5 och 7 kubik, samtidigt som golvbrunnen var helt blockerad.

Var golvbrunnen "helt blockerad" av din kropp efter att du "däckat"? Oavsett byggnorm för våtrum så tror jag inte något byggt enl. alla konstens regler är konstruerat för att ta hand om 7 kubik vatten under det att en "däckad" kropp ligger över golvbrunnen i 8 timmar. Självförvållad berusning är inte exkulperande.
Senast redigerad av Bobbyboi 2026-08-15 kl. 16:07.
Citera
2026-08-15, 15:57
Medlem
Den här tråden är ett tydligt exempel på varför jag aldrig någonsin skulle hyra ut min bostad i andrahand. Konsekvensen om något händer riskerar att vida överstiga intäkten man får in för uthyrningen. Risken är inte värd det. En pundare hyr bostaden och vips så är man ruinerad. Folk hyr ut sina bostäder utan att tänka det minsta på risken. De ser bara hyresintäkten framför sig.
Citera
2026-08-15, 16:07
Medlem
Citat:
Det låter som något du hittar på. Jag vet om att mafian i USA brukade köpa skulder för en bråkdel av antalet dollar skulden var på, men jag har aldrig hört talas om att man gör det lagligt. Du behöver uppge en källa på ditt påstående.
Exakt vad är det du tvivlar på? Att man kan sälja skuldebrev? För det kan man. Ett skuldebrev är helt enkelt en egendom.

Citat:
Nej, jag kommer sannolikt komma undan med detta. Skulle jag mot förmodan bli stämd och sedan få ett skadeståndsanspråk så kommer jag bara säga till min arbetsgivare att betala mig enbart kontant (nu har jag lön via internetbank, plus lite kontanter).
Om du tror på den idén så. Men hamnar det hela hos kronofogden och det blir löneutmätning. Då kommer fogden att kräva att din arbetsgivare betalar en del av lönen direkt till dem istället för dig. Så om du vill gå på det här spåret behöver du något bättre än att bara få lönen kontant. Du behöver få den svart.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-15 kl. 16:11.
Citera
2026-08-15, 16:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Var golvbrunnen "helt blockerad" av din kropp efter att du "däckat"? Oavsett byggnorm för våtrum så tror jag inte något byggt enl. alla konstens regler är konstruerat för att ta hand om 7 kubik vatten under det att en "däckad" kropp ligger över golvbrunnen i 8 timmar. Självförvållad berusning är inte exkulperande.

Det avgörs sådana här rättsfall flera gånger årligen, det är alltid hyresgästen som måste betala, ibland justeras beloppet något från det ursprungligen begärda.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-15 kl. 16:21.
Citera
2026-08-15, 17:02
Medlem
Emma18s avatar
Citat:
Det dröjde flera månader innan han ens drog upp att han ville ha ersättning. Jag planerar självklart inte att jobba svart eller flytta utomlands, för det kommer inte behövas. Som andra är inne på så har han säkert fått höra från sin egen advokat att han bör släppa detta. Skulle han välja att gå vidare då kommer jag förklara för honom att jag har noll intentioner att faktiskt betala.
Självklart så vände sig den du hyrde av först till försäkringsbolag, kanske både sitt eget och uthyrningssidans. Om man får pengar av försäkringsbolag är det ju mycket enklare och man slipper krångla med stämningar och rättegångar. Så det är ganska naturligt att det tog tid för uthyraren att ställa kraven till dig efter att alla överklagningsmöjligheter uttömts.

I Sverige är det relativt enkelt att driva in skulder då Kronofogden gör det åt en så dina intentioner spelar mindre roll. Att få betalt kontant spelar ingen roll då arbetsgivaren är skyldig att betala en del av din lön dit. För att du ska komma undan att betala så måste du lyckas övertala din arbetsgivare att begå både bedrägeri och skattebrott och betala dig svarta pengar. Och detta gäller ju från första början bara om du inte har några tillgångar i form av bankkonton eller liknande.

Så för att komma undan att betala så skulle du behöva se till att du resten av livet aldrig någonsin har några:
  • Pengar på bankkonto eller liknande.
  • Vita inkomster överstigande existensminimum.
  • Ägd bostad såsom hus eller bostadsrätt.
  • Värdefulla ägodelar likt bil, klocka, finare TV/dator/stereosystem eller för den delen kontanter som kronofogden kan utmäta.

Dessutom skulle du under hela den här tiden ha svårt med kreditvärdering. Du skulle inte kunna skaffa en ny hyresrätt, mobilabonnemang och massa annat för att du har dessa skulder.

Jag tvivlar starkt på att han har fått höra av sin advokat att ärendet borde läggas ner. Om så vore fallet skulle du aldrig blivit kontaktad. Han har troligtvis fått höra att han har goda chanser att vinna en rättegång men att ingenting är garanterat. Din bästa chans är därför troligtvis att försöka förhandla fram ett lägre belopp än hela summan. Att driva en rättegång kan vara tidskrävande och dyrt så det är möjligt att han kan acceptera en lägre summa som 500-600 000tkr. Å andra sidan vet ju han att detsamma gäller dig. Att en rättegång kan bli dyr, speciellt om du blir skyldig att betala motståndarsidans advokatkostnader.

Men det finns åtminstone en chans att du kan få ner beloppet lite eftersom han inte kan vara säker på att han lyckas bevisa att du varit oaktsam eller att bristerna i badrummet som är hans ansvar kan ha bidragit till skadorna. Rekommenderar att du anlitar en advokat för att genomföra denna förhandling då du troligtvis tjänar mer än det kostar på det.
Citera
2026-08-15, 18:24
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur skadan åtgärdas har du inte med att göra, det är inte ditt hus!

Du låter totalt okunnig, om du har en hemförsäkring så finns det sannolikt rättsskydd i den, ta vara på det, det behöver du.

Du har ju inte ens läst trådstarten. Hade du gjort det så hade du sett att det försäkringsbolag jag har hemförsäkring hos har nekat både mig och uthyraren (vi har samma försäkringsbolag). Självklart har du fel om att jag inte har något att säga till om hur det fixas. Annars hade hyresvärdar kunnat anlita sin kusin för 5 miljoner om det var hål i en innerdörr.

Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi

Ja, jag blockerade golvbrunnen helt under dessa 8 timmar.

Citat:
Ursprungligen postat av Ersattningstrafik
Den här tråden är ett tydligt exempel på varför jag aldrig någonsin skulle hyra ut min bostad i andrahand. Konsekvensen om något händer riskerar att vida överstiga intäkten man får in för uthyrningen. Risken är inte värd det. En pundare hyr bostaden och vips så är man ruinerad. Folk hyr ut sina bostäder utan att tänka det minsta på risken. De ser bara hyresintäkten framför sig.

Precis. Folk har någon slags vanföreställning om att de ska bli en feudalherre bara för de hyr ut sin bostad i andra hand. De tänker att de ska få in 10 000 kr extra i månaden utan att behöva lyfta ett finger, sedan om några år så kan de köpa ytterligare en fastighet och få mer pengar och sluta jobba. Verkligheten är att det är ett stort ansvar att vara hyresvärd. Nu har denna hyresvärd jag hyrt av klantat sig rejält genom att hyra ut en bostad utan kvalitétsdokument, där badrummet är felbyggt, vilket lett till stora vattenskador. Det innebär att han kommer bli fattig istället för rik på sitt uthyrande.

Citat:
Ursprungligen postat av Emma18
Självklart så vände sig den du hyrde av först till försäkringsbolag, kanske både sitt eget och uthyrningssidans. Om man får pengar av försäkringsbolag är det ju mycket enklare och man slipper krångla med stämningar och rättegångar. Så det är ganska naturligt att det tog tid för uthyraren att ställa kraven till dig efter att alla överklagningsmöjligheter uttömts.

Han sade från början att han inte skulle kräva några pengar av mig. Jag har spelat in detta via min mobil och kommer använda det mot honom ifall han går vidare.
Citera
2026-08-15, 19:33
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Du har ju inte ens läst trådstarten. Hade du gjort det så hade du sett att det försäkringsbolag jag har hemförsäkring hos har nekat både mig och uthyraren (vi har samma försäkringsbolag). Självklart har du fel om att jag inte har något att säga till om hur det fixas. Annars hade hyresvärdar kunnat anlita sin kusin för 5 miljoner om det var hål i en innerdörr.

Ja, jag blockerade golvbrunnen helt under dessa 8 timmar.

Precis. Folk har någon slags vanföreställning om att de ska bli en feudalherre bara för de hyr ut sin bostad i andra hand. De tänker att de ska få in 10 000 kr extra i månaden utan att behöva lyfta ett finger, sedan om några år så kan de köpa ytterligare en fastighet och få mer pengar och sluta jobba. Verkligheten är att det är ett stort ansvar att vara hyresvärd. Nu har denna hyresvärd jag hyrt av klantat sig rejält genom att hyra ut en bostad utan kvalitétsdokument, där badrummet är felbyggt, vilket lett till stora vattenskador. Det innebär att han kommer bli fattig istället för rik på sitt uthyrande.

Han sade från början att han inte skulle kräva några pengar av mig. Jag har spelat in detta via min mobil och kommer använda det mot honom ifall han går vidare.

Vad har du för nytta av den inspelningen?

Du hade haft större nytta av att gå färdigt grundskolan.

Vem skall tillfråga dig om vad?
Du är inte part i målet.
Citera
2026-08-15, 20:27
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Badrum och hall i ts lgh, oklart vilka rum i grannens.

En hyresgäst kan inte ställa krav på hur en skada av denna sort ska återställas.

Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Klart du kan.

Eller ska du bara betala vilket pris som helst, hur som helst?

650K är ren ocker, det är brädor och färg + badrum vi pratar om här, och badrummet kanske han inte ens åker på om det visar sig vara felbyggt.

Hurdå?

Hyresgästen kommer inte att bli tillfrågad, han har ingenting med detta att göra.

Hyresgästen kan så småningom bestrida fakturan och påstå att den är för hög, men hyresgästen kan inte lägga sig i hur arbetet skall utföras.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-15 kl. 20:30.
Citera
2026-08-15, 20:30
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hurdå?

Hyresgästen kommer inte att bli tillfrågad, han har ingenting med detta att göra.

Man kan säga så här, att om de anlitar någon som fixar dessa skador, och notan blir 650 000 kr, då kan de inte komma och kräva 650 000 kr från mig om det är skador som egentligen skulle kosta 250 000 kr att fixa, det förstår du väl?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in