2026-08-11, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Jag tror inte du förstår. Jag misstänker att du inte är kapabel att förstå, men jag ger det ett försök ändå. Det var stopp i golvbrunnen så vattnet hade ingenstans att ta vägen. Vattnet rinner mot golvbrunnen, men det var stopp i den. Det kom tillslut till tröskeln av badrummet där det enligt byggregler ska finnas en kant som fördröjer att vattnet fortsätter. Vattnet åkte över tröskeln och ut i hallen, där det sedan gick igenom golvet genom springorna vid golvlisterna. Det rann sedan ner genom bjälklagret och förstörde grannens tak samt även väggar. När jag blev varse om vad som hade hänt så var det cirka 10 cm högt vatten i badrummet. Jag duschade på kvällen och fick först reda på vad som hade hänt på morgonen efter.
Så du bor i ett träd stomme hus ?
Hur efterbliven kan man vara om man inte märker att vattnet INTE rinner ner i brunnen ? Du MÅSTE. Ju känna att du står och badar med fötterna?
Har du noll instinkter ? Hur fan lyckas du leva ?

" Jag duschade på kvällen och fick reda på vad som hade hänt på morgonen "
Du skrev tidigare att du satt och torka upp allt vatten i hallen och UTANFÖR ytterdörren, du kunde inte med dina 2 hjärnceller lista ut vad som hade hänt då innan grannen behövde förklara det för dig ?

Kanske är dags att flytta hem igen ?
Inge elakt ärligt fråga, du har inga diagnoser ?
Senast redigerad av burkeen 2026-08-11 kl. 04:58.
Citera
2026-08-11, 05:46
Medlem
Citat:
Jag torkade upp allt i hallen med dörren stängd, sedan öppnade jag dörren ett par minuter och torkade upp vattnet utanför ytterdörren och då var där ingen annan person i närheten. Det låter alltså som något han hittat på.

Om du duschat och inte märkt att det rinner ut vatten UTANFÖR lgh så har du varit oaktsam.

Du behöver ställa in dig på att betala renoveringen.
Citera
2026-08-11, 05:50
Medlem
Det här är anledningen till att jag aldrig skulle hyra ut.
Citera
2026-08-11, 06:58
Avstängd
För att det ska läcka ned till grannen måste golvet vara av extremt usel kvalitet. Folk skurar ju och häller då vatten på golv som inte är våtrumsklassade. Det måste i princip varit översvämning med stillastående vatten under viss tid för att det ska tränga ned en våning under.
Om inte, gå under jord. Du kommer inte bli internationellt efterlyst för detta och 650 000 SEK är lite för mycket.
Citera
2026-08-11, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det låter otroligt! Det måste ha varit ett riktigt Generalstopp för att det skulle rinna ut vatten i hallen och ut genom den stängda ytterdörren!

Kan säkert hända, jag fick vatten som vände upp ur vasken en gång för det satt igen långt ner i rören, det rann ut över hela golvet på cirkus 10 min.
Citera
2026-08-11, 08:36
Medlem
Vill han ha 650 000 kr för en vattenskada, så är det en scam.
Det han vill är att du ska bekosta en totalrenovering av hans lägenhet med nytt kök och badrum inklusive att hans lägenhet kommer öka i värde med minst 1 mille.
Citera
2026-08-11, 08:46
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?

Flera saker här är oklart.

1. Hur länge brukar du duscha? minst 1 timme med varmvatten på?

2. Du bor i ett mentalsjukhus vid namn Swedenistan här är alla paranoida och har koll på allt och ser allt (av en skum och besynnerlig anledning). Så din granne har säkerligen sett dig och du missat det. Nu undrar jag när du duschar brukar du ha badrumsdörren öppen och golvbrunnen också öppen?

3. Finns det några räkningar på papper om varför just siffran 650 000 SEK och inte 1 miljon SEK?
Senast redigerad av swedenistani 2026-08-11 kl. 09:02.
Citera
2026-08-11, 08:47
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Periodic
Kan säkert hända, jag fick vatten som vände upp ur vasken en gång för det satt igen långt ner i rören, det rann ut över hela golvet på cirkus 10 min.

Då måste du ha haft ett jäkla tryck på vattnet om det ska kunna ta sig upp genom en vask på 10 min! Men jag antar att allt kan hända om man har otur eller tur!?
Citera
2026-08-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Rätten kan ju inte använda vad ”Andy Flag” skriver som bevis. Det här är ett civilmål, rätten kan generellt inte kräva ut IP spårning från Fladhbaxk. Och även om de kunde det så skulle de behöva göra det i en domstol i New York där Flashback formellt drivs ifrån.

Dock skulle jag för säkerhets skull avråda från att yppa för mycket detaljer, för säkerhets skull.

Så här långt har ”Andy Flag” hållit det hela mycket allmänt, vilket jag skulle fortsätta med om jag var ”Andy Flag”.
Du har rätt i att de inte kan begära ut ip-spårning för detta hur lätt som helst, men det finns en annan aspekt av att det är ett civilmål och det är att beviskraven är väsentligt lägre. Lägg där till att vi har fri bevisföring i Sverige, dvs det finns inga formella krav på att man måste hitta en ip-adress, utan det är upp till domstolen att se till helheten.

Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Det är väldigt enkelt, du erbjuder honom att suga din kuk som förlikning. Sen kan han stämma dig om han vill, du skaffar advokat och vinner målet. Han blir då skyldig till att betala både dina och hans egna rättegångskostnader.

Oroa dig inte, har inte badrummet installerats på rätt sätt så har han inget ben att stå på.

Kom ihåg att bestrida eventuella kravbrev etc. Skyll allting på honom i alla skriftliga utbyten. Ta på dig noll ansvar så ska du se att det går bra!
Yeah right. Bara för att ett badrum är felbyggt så kan man inte vara hur klantig som helst. Om det är på nivån att det rinner ut i hallen så kan du inte skylla på badrummet.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-11 kl. 09:00.
Citera
2026-08-11, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Då måste du ha haft ett jäkla tryck på vattnet om det ska kunna ta sig upp genom en vask på 10 min! Men jag antar att allt kan hända om man har otur eller tur!?

Hade inte ens vattnet igång, kanske någon granne vad vet jag. Allt vatten i rören vände upp och det tog inte mer än tio minuter för golvet i annat rum att bli skadat.
Citera
2026-08-11, 09:07
Medlem
goofers avatar
Om det gått till som du själv beskriver att du glömt vattnet på och orsakat en rejäl översvämning som spritt sig ner så är du dessvärre helt skyldig till att betala skadorna, det är bara att gå till banken och förbereda ett stort lån.

Dock skall du ju se till att det blir en så billig renovering som möjligt och se till att ta hjälp av ett proffs.
Citera
2026-08-11, 09:26
Medlem
AlanGarners avatar
Det är inte nödvändigtvis lägre beviskrav i civilmål. Här försöker ju Käranden bevisa att den Svaranden betett sig klandervärt, vilket brukar ge högre beviskrav.

Naturligtvis kan ett felbyggt badrum leda till att vatten rinner ut i hallen. Tex kan avslutningen vara så att vattnet rinner ut i hallen istället för ner i avloppet.

Hyresvärden kommer inte kunna bevisa ett skit i rätten. Bara för hyresgästen att visa upp nåt som pekar på att badrummet inte är byggt enligt gängse byggnormer och att hävda att skadan skett pga det. Han har ju försökt ta upp det med försäkringsbolaget så där finns det ju dokumenterat.

TS kan sova gott, det här kommer inte att leda till ett skit. Men det är viktigt att bestrida allt Hyresvärden kommer med så det inte går till Kronofogden. Om TS bestrider allt så måste Hyresvärden ta upp det i rätten.

Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Du har rätt i att de inte kan begära ut ip-spårning för detta hur lätt som helst, men det finns en annan aspekt av att det är ett civilmål och det är att beviskraven är väsentligt lägre. Lägg där till att vi har fri bevisföring i Sverige, dvs det finns inga formella krav på att man måste hitta en ip-adress, utan det är upp till domstolen att se till helheten.

Yeah right. Bara för att ett badrum är felbyggt så kan man inte vara hur klantig som helst. Om det är på nivån att det rinner ut i hallen så kan du inte skylla på badrummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in