2026-08-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Jag vet ju inte exakt vad som hände.

Om han bara stod i duschen och inte märkte att vattnet rann ut, och när han märkte det så torkade han upp det, ja då har han ju gjort det.

Du kan ju omöjligen stå och kolla dusch, tvättmaskin, diskmaskin, kranar, varje gång som de är igång, eller gör du det hemma?

Eller reagerar du när du ser att det har läckt?
Som jag förstår det lämnade han duschen på och gick och la sig.

Enda jag skulle lämna på med vatten och gå och lägga mig är diskmaskinen, men där har jag ett fuktlarm.
Citera
2026-08-15, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe

Det är ju enbart ett problem, om det är stopp i avloppet, eller att det saknas fall i badrummet.

Jag tror inte att du kan lasta ts för något av det. Möjligen om det är hår i avloppet som gör att vattnet inte rinner undan.
Citera
2026-08-15, 10:19
Medlem
Citat:
Skitsnack.
KF går efter grundlönen och inget annat.

Hade för mig att man som arbetsgivare drog allt över förbehållsbeloppet i e-rapporteringen men kanske minns fel, inte varit inne i det systemet på länge. Man drar nog bara exakta summan som kfm kräver ja så får backa på den här bollen.
Citera
2026-08-15, 10:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Om duschen saknar fall (att vattnet rinner till avloppet och INTE ut på golvet och vidare) så lär ju inte ts bli ansvarig för detta.

Och om försäkringsbolaget redan slagit ifrån sig ansvaret, så borde ts oxå göra det.

Visst, nåt slags ansvar har han väl, men om han bara haft duschen igång och det rinner ut?

Saknar duschen fall?

Att försäkringsbolaget nekar ersättning betyder inte att TS inte är vållande till skadan.

Hur kommer det sig att det har runnit ut stora mängder vatten i hallen och trapphuset? Vem är ansvarig för detta? Vem satte på vattnet från början och vem lät det rinna ända ut till trapphuset?

Att det är stopp i golvbrunnen som TS säger beror på att han själv inte har rensat golvbrunnen som han skall göra enligt Vårdplikten, detta regleras i jordabalken.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-15 kl. 10:44.
Citera
2026-08-15, 10:54
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Enda jag skulle lämna på med vatten och gå och lägga mig är diskmaskinen, men där har jag ett fuktlarm.

Citat:
Det är ju enbart ett problem, om det är stopp i avloppet, eller att det saknas fall i badrummet.

Jag tror inte att du kan lasta ts för något av det. Möjligen om det är hår i avloppet som gör att vattnet inte rinner undan.

TS kan lastas för att han gick och la sig med duschen på och TS kan lastas för att det var stopp i golvbrunnen.
Citera
2026-08-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
TS kan lastas för att han gick och la sig med duschen på och TS kan lastas för att det var stopp i golvbrunnen.

Det har du iofs rätt i.

650K låter dock som att man tagit i så man skiter på sig.
Citera
2026-08-15, 11:23
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Bevisbördan ligger på dig. Du häver ur dig en massa saker utan någon källa (exempelvis en länk) vilket beror på att du bara sitter och hittar på. Hade du haft någon källa på ditt påstående så hade du postat den i tråden.
Läs och lär:
https://www.google.com/search?q=k%C3%B6pa+fakturor
Citera
2026-08-15, 14:16
Medlem
Citat:
Det har du iofs rätt i.

650K låter dock som att man tagit i så man skiter på sig.
Vattenskador kostar en del och ts har inte bara orsakat skador i sin lägenhet utan även i grannens.

Först måste allt rivas, sedan torkas ut, sedan nya ytskikt.
Citera
2026-08-15, 14:23
Medlem
Citat:
Vattenskador kostar en del och ts har inte bara orsakat skador i sin lägenhet utan även i grannens.

Först måste allt rivas, sedan torkas ut, sedan nya ytskikt.

Det kostar inga 600K för ett litet badrum.

Jag hade gått till rätten, och i rätten så hade jag satt upp regler för hur det ska hanteras om jag torskar. Jag hade aldrig accepterat ockerpris.
Jag hade exempelvis kunnat vara med och riva allt, och hjälpa till själv för att ta bort kostnaden för iallafall en person under den tiden.
Citera
2026-08-15, 14:29
Medlem
Citat:
Det kostar inga 600K för ett litet badrum.

Jag hade gått till rätten, och i rätten så hade jag satt upp regler för hur det ska hanteras om jag torskar. Jag hade aldrig accepterat ockerpris.
Jag hade exempelvis kunnat vara med och riva allt, och hjälpa till själv för att ta bort kostnaden för iallafall en person under den tiden.
Badrum och hall i ts lgh, oklart vilka rum i grannens.

En hyresgäst kan inte ställa krav på hur en skada av denna sort ska återställas.
Citera
2026-08-15, 14:55
Medlem
Gauls avatar
Citat:

En hyresgäst kan inte ställa krav på hur en skada av denna sort ska återställas.

Du vet inte vad du pratar om. Självklart kan jag ställa krav på hur det görs ifall de vill utkräva skadestånd för det. Tänk om du råkat välta ner en vas värd 500 kr hos någon, sedan hade de sagt att vasen hade sentimentalt värde för dem och ville ha 50 000 kr i skadestånd. Låter det rimligt?

650 000 kr är en fantasisumma för det som hänt. Badrummet är minimalt och fick inte så stora skador, och grannen fick bara missfärgningar i tak och väggar. Bjälklager och dylikt vet jag inget om, men 650 000 kr är alldeles för mycket. Det vore komiskt om han som hyrde ut lägenheten hade fått detta fixat till detta ockerpris, sedan inte fått ut en krona från mig.
Citera
2026-08-15, 15:08
Medlem
Citat:

Klart du kan.

Eller ska du bara betala vilket pris som helst, hur som helst?

650K är ren ocker, det är brädor och färg + badrum vi pratar om här, och badrummet kanske han inte ens åker på om det visar sig vara felbyggt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in