2026-08-15, 20:32
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Man kan säga så här, att om de anlitar någon som fixar dessa skador, och notan blir 650 000 kr, då kan de inte komma och kräva 650 000 kr från mig om det är skador som egentligen skulle kosta 250 000 kr att fixa, det förstår du väl?

Du får helt enkelt bestrida den fakturan och bevisa att den är för hög.
Men ingen kommer att fråga dig om något överhuvudtaget när det gäller arbetets utförande under tiden som arbetet pågår.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-15 kl. 20:39.
Citera
2026-08-15, 21:34
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det är ju enbart ett problem, om det är stopp i avloppet, eller att det saknas fall i badrummet.

Jag tror inte att du kan lasta ts för något av det. Möjligen om det är hår i avloppet som gör att vattnet inte rinner undan.

Om stoppet i avloppet befinner sig innan stammen så är det hyrestagarens ansvar. Att låta duschen stå på när vattnet rinner ut ur badrummet och ända ut i trapphuset lär nog ses som oaktsamhet.
Citera
2026-08-15, 22:10
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
Om stoppet i avloppet befinner sig innan stammen så är det hyrestagarens ansvar. Att låta duschen stå på när vattnet rinner ut ur badrummet och ända ut i trapphuset lär nog ses som oaktsamhet.

I några timmar också för säkerhets skull.
Citera
2026-08-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hurdå?

Hyresgästen kommer inte att bli tillfrågad, han har ingenting med detta att göra.

Hyresgästen kan så småningom bestrida fakturan och påstå att den är för hög, men hyresgästen kan inte lägga sig i hur arbetet skall utföras.

Snickare är ingen skyddad titel. Det kan vem som helst göra sålänge man följer regelverket.

Du ska byta några brädor och sen måla om. 650K får du ju förfan en mindre lägenhet för.
Citera
2026-08-15, 22:50
Medlem
Citat:

Om det visar sig att det var dåligt fall då, att om du bara spolade i 20min så rann det över?
Citera
2026-08-15, 23:14
Avslutad
Citat:
Snickare är ingen skyddad titel. Det kan vem som helst göra sålänge man följer regelverket.

Du ska byta några brädor och sen måla om. 650K får du ju förfan en mindre lägenhet för.

Eh, det behövs minst 3veckor till 2-3 månader för någon aktör t e x Anticimex att torka upp för slippa mögel. Dvs tills min accepterad fukthalt uppnådd. Du har ingen aning vad du snackar om.
Citera
2026-08-15, 23:25
Medlem
Citat:
Du har ju inte ens läst trådstarten. Hade du gjort det så hade du sett att det försäkringsbolag jag har hemförsäkring hos har nekat både mig och uthyraren (vi har samma försäkringsbolag). Självklart har du fel om att jag inte har något att säga till om hur det fixas. Annars hade hyresvärdar kunnat anlita sin kusin för 5 miljoner om det var hål i en innerdörr.

Ja, jag blockerade golvbrunnen helt under dessa 8 timmar.

Precis. Folk har någon slags vanföreställning om att de ska bli en feudalherre bara för de hyr ut sin bostad i andra hand. De tänker att de ska få in 10 000 kr extra i månaden utan att behöva lyfta ett finger, sedan om några år så kan de köpa ytterligare en fastighet och få mer pengar och sluta jobba. Verkligheten är att det är ett stort ansvar att vara hyresvärd. Nu har denna hyresvärd jag hyrt av klantat sig rejält genom att hyra ut en bostad utan kvalitétsdokument, där badrummet är felbyggt, vilket lett till stora vattenskador. Det innebär att han kommer bli fattig istället för rik på sitt uthyrande.

Han sade från början att han inte skulle kräva några pengar av mig. Jag har spelat in detta via min mobil och kommer använda det mot honom ifall han går vidare.

Haha, vad håller du på med egentligen? Du har fuckat upp rejält men verkar bara vara ute efter att hitta ursäkter. Min gissning är att du är en pundare och blandade alkohol + benzo/opiater och somnade i duschen.

"Nu har denna hyresvärd jag hyrt av klantat sig rejält genom att hyra ut en bostad utan kvalitétsdokument, där badrummet är felbyggt, vilket lett till stora vattenskador. Det innebär att han kommer bli fattig istället för rik på sitt uthyrande."

Du skrev nyss att du blockerade golvbrunnen i 8 timmar. Det är helt irrelevant om badrummet är felbyggt då eller inte, varenda jävla badrum i Sverige hade svämmat över och spridit sig vidare om golvbrunnen varit blockerad i 8 timmar.

Du är antingen en ungdom som har sommarlov och trollar, eller en jävla pundare som inte kan ta något som helst ansvar.
Citera
2026-08-15, 23:57
Avslutad
Citat:

Nej stämmer inte, det är endast hyresgästens ansvar att rensa hår och dylikt från brunnen. Går något sönder är det fastighetsägarens ansvar.

Sen att låta skiten rinna hela natten så det rinner ut i trapphuset är en annan fråga.
Citera
2026-08-16, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Eh, det behövs minst 3veckor till 2-3 månader för någon aktör t e x Anticimex att torka upp för slippa mögel. Dvs tills min accepterad fukthalt uppnådd. Du har ingen aning vad du snackar om.

Klart jag har, däremot så är du ute och cyklar.

Du byter träet som är ordentligt blött, sen torkar du ur resten (trä och betong) med en värmefläkt. Det tar typ 3veckor att göra, eftersom att det behöver vara riktigt torrt innan du bygger upp det igen. (Jodå, jag har upplevt det själv, så visst har jag koll på det).
Citera
2026-08-16, 01:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Jaha?
Vad vill du ha sagt med det?
Citera
2026-08-16, 08:07
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Jaha?
Vad vill du ha sagt med det?

Vad är det du inte förstår? Du verkar inte förstå orimligheten att kräva 650 000 kr för lite vattenskador. Sedan verkar du vara en sådan person som alltid tar överhetens sida. Det ska bli väldigt roligt om ett halvår när det visar sig att jag kommer undan med allt detta utan att betala en krona.
Citera
2026-08-16, 08:27
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Citat:
Vad är det du inte förstår? Du verkar inte förstå orimligheten att kräva 650 000 kr för lite vattenskador. Sedan verkar du vara en sådan person som alltid tar överhetens sida. Det ska bli väldigt roligt om ett halvår när det visar sig att jag kommer undan med allt detta utan att betala en krona.

Jag hoppas på det men jinxa inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in