2026-08-11, 22:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av S0urce
1. Du var full, somnade i duschen och råkade täppa till avloppet.
2. Du satte igång duschen och gick därifrån för att göra något annat.

Vilket av alternativen var det?

För jag har svårt att tro att du stod i duschen i 30 minuter och plaskade med fötterna utan att märka att vattnet först hade:

a) runnit över i badrummet,
b) runnit ut i hallen, och
c) till slut runnit utanför ytterdörren.

Slutsats: TS ljuger och bör bli betalningsskyldig.

Skadeståndskravet är ett preliminärt schablonbelopp tilltaget väl i överkant, enligt min mening. BRF verkar vilja tjäna en hacka har. TS har nog också en del att tjäna på att anlita en advokat kan kräva underlag för varje enskilt moment. Besiktningsmän från oberoende besiktningsorgan kan behöva anlitas för att till exempel uppskatta den skada som en vattenläcka rimligtvis orsakar under så begränsad tid som det här tycks vara fråga om. En viss extrakostnad blir det, men inte i proportion till skadeståndskravet.
Citera
2026-08-11, 23:25
Medlem
AlanGarners avatar
Inte när det är så allmänt hållet som det är här i tråden. Det framgår inte var i Sverige det hänt eller när. Därmed sagt att man ska vara försiktig med detaljerna. Men en advokat kan knappast hävda att det här är den enda gången det senaste året eller åren någon har hyrt en lägenhet, det har uppstått vattenskador som leder till en tvist, som möjligtvis skulle kunna ha diskuterats på Flashback.

Och är man orolig kan man bara regga ett par användare till på Flashback och dra liknande historier de närmaste månaderna med små avvikelser.

Det bästa försvaret är alltid att blåneka till allt.

När jag växte upp var en kompis pappa åklagare. Han sa alltid att ”90% av alla domar kommer genom erkännanden”.

Ingen kommer att finkamma internet för potentiella historier om vattenskador för ett civilmål på några hundra tusen.

Den enda gången det finns ordentliga utredningsresurser från något håll är Polisen när ett allvarligt brott begåtts. Och från skattmasen och kronofogden.

Men så länge statens långa arm inte är inblandad så finns ingen tid eller resurser att verkligen göra en ordentlig utredning.

Citat:
Ursprungligen postat av Andy Flag
Du verkar inte förstå alls. Det handlar inte om IP-spårning, utan om att göra en rimlighetsbedömning om huruvida den som uttalar sig här detaljerat är en part i målet.

Och där kan man absolut komma fram till en bedömning om att det är sannolikt att de som skrivit här är parter i målet. Fri bevisprövning och bevisvärdering.
Citera
2026-08-11, 23:36
Medlem
AlanGarners avatar
Ja, det är smart, slösa inte pengar på en advokat tills du verkligen får bekräftat om han tänker dra det till domstol. Det är mycket möjligt att han pratar med en jurist själv först och får rådet att skita i att ta det till domstol.

Även om han vinner så är det ju en Pyrrus seger om du är pank. Har ingen aning om du är fattig eller rik som ett troll. Men även om han skulle vinna i domstol så går det ju inte att krama blod ur en sten. Så han tar risken att 1) han förlorar och får stå för rättegångskostnaderna själv 2) han vinner men när det väl har gått hela vägen till kronkalle så finns det inget där att hämta.

Och är du ung och ofjättrad (som jag får en känsla av att TS är), så kan du i värsta fall alltid vara flytta utomlands och då släpper kronkalle allt direkt. De har ingen jurisdiktion utanför Sveriges gränser och ska hyresvärden ha tag i dig så måste han först hitta dig sen återigen anlita jurist för att skicka ett europeiskt betalningsföreläggande. Och skulle han nu vägra att ge upp och göra det så kan jag tipsa om Danmark. De är inte en del av den förordningen. Danmark har god öl, snygga tjejer och jobb som betalar mer än i Sverige.

Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Tack för bra tips! Att inte ta ansvar är min specialitet så det kommer nog gå utmärkt. Jag har beslutat mig för att inte kontakta någon advokat än. Det gör jag om jag väl blir stämd.
Citera
2026-08-12, 07:55
Medlem
Citat:
Du skrev att jag bor i ett träd. Här är inlägget: (FB) Person jag hyrde lägenhet från försöker kräva mig på 650 000 kr för vattenskador
I inlägget står det "Så du bor i ett träd stomme hus"
Är du mentalt efterbliven ? Det är ett hus med trä stomme
Finns även sten hus stomme
Mur hus stomme
Betong hus stomme

Dags att sluta med droger
Att bo i ett träd hus stomme är inte att man bor i ett träd, du måste trolla eller hus ?
Senast redigerad av burkeen 2026-08-12 kl. 07:57.
Citera
2026-08-12, 09:28
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
I inlägget står det "Så du bor i ett träd stomme hus"
Är du mentalt efterbliven ? Det är ett hus med trä stomme
Finns även sten hus stomme
Mur hus stomme
Betong hus stomme

Dags att sluta med droger
Att bo i ett träd hus stomme är inte att man bor i ett träd, du måste trolla eller hus ?
Nu är det OT men det verkar som att en liten lektion i det svenska skriftspråket kan behövas. Jämför A och B:

A: En sjuk gymnast
B: En sjukgymnast

A beskriver en sådan där idrottande person som sysslar med gymnastik och den personen är sjuk.
B beskriver en person som jobbar som sjukgymnast.

Slutsatsen är att ett mellanslag kan få stor påverkan på tolkningen av ett meddelande. Detta kallas för "särskrivning" och som tomte anser jag att det sämsta exemplet på särskrivning är när man vill referera till godiset "skumtomte" men särskriver det till "skum tomte". I det senare fallet känner jag mig kränkt för det blir ett slags misstänkliggörande; att man tycker att jag som tomte skulle vara skum och konstig. Och vem vill egentligen mumsa i sig skumma tomtar?

En skumtomte
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQvf1TQMZVOyaaTgAldeL8nPlhBifZz8 vF3nb05lTkTOA&s=10

En skum tomte
https://imgproxy.geocaching.com/d7ff334e0b5d51fb76bb671dba45fab7033eac3c/687474703a2f2f7261676e656d616c6d2e73652f696d616765 732f67656f63616368696e672f736b756d746f6d74652d7376 6172742e6a7067
Citera
2026-08-12, 10:45
Medlem
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?

Om det inte är någon som vet att vattnet runnit ut så kan du ju bara blåneka och hävda att badrummet är felbyggt och du inte kan ta ansvar för att det blivit skador. Advokat kan säkert hjälpa dig hitta formulering som eventuellt erkänner att det kan ha runnit visst vatten utanför duschen. Har du hemförsäkring borde det väl vara löst där med de kostnaderna för försvar.

Edit: Noterade nu att du däckat 8h i duschen och det runnit ut flera kubik vatten, herregud . Jag vetifan, enda grässtrået att famla efter är väl att badrummet eventuellt är felbyggt. Men experter borde kunna se att vatten trängt igenom från andra ställen och då är du nog körd.
Senast redigerad av throwaway2 2026-08-12 kl. 10:49.
Citera
2026-08-12, 11:18
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Den här tråden kan användas som bevismaterial i en domstol. Här finns ju klara erkännanden av handlingar som är försumliga och TS har redan förlorat. Förutsatt att beloppen och fakta inte är ändrade.

Själva rubriken "försöker kräva mig" antyder noll intelligens och noll kunskap i juridik.

Tänker mig att TS totalt saknar förmögenhet och har minimilön så i praktiken spelar en dom ingen roll. Utöver att TS naturligtvis blir utfattig resten av livet och aldrig mer kommer att få hyra något.
Citera
2026-08-12, 12:04
Medlem
Vad kostar det att bestrida? Det kan ju bli dyrare så gör en balanserad beräkning. Advokater är inte billigt.

Och hur lyckas man med det? Sockeln till badrum är ju alltid några cm hög just för detta?
Citera
2026-08-12, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av christerst
Skadeståndskravet är ett preliminärt schablonbelopp tilltaget väl i överkant, enligt min mening. BRF verkar vilja tjäna en hacka har. TS har nog också en del att tjäna på att anlita en advokat kan kräva underlag för varje enskilt moment. Besiktningsmän från oberoende besiktningsorgan kan behöva anlitas för att till exempel uppskatta den skada som en vattenläcka rimligtvis orsakar under så begränsad tid som det här tycks vara fråga om. En viss extrakostnad blir det, men inte i proportion till skadeståndskravet.

Sant. Låter dessutom väldigt bekant detta som dök upp idag:

https://www.youtube.com/shorts/6uF8wYdw39c
Citera
2026-08-12, 14:47
Medlem
EcoR1s avatar
En användare skapade nyligen en tråd där denne påstår sig ha fått sin lägenhet vattenskadad på exakt samma sätt som TS i denna tråd beskriver. Sammanträffande?

(FB) Vattenskada i BRF från badrum, försäkringsbolag nekar ersättning

Kanske någon borde länka denna tråd till TS i andra tråden?
(Jag kan inte själv skicka PM pga nyreggad….)
Citera
2026-08-12, 14:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av femtrettionio
Vad kostar det att bestrida? Det kan ju bli dyrare så gör en balanserad beräkning. Advokater är inte billigt.

Och hur lyckas man med det? Sockeln till badrum är ju alltid några cm hög just för detta?

Advokater kan inget om bygg och VA. Bäst är nog att gå ut med en förfrågan till VA-företag vad en sådan här sanering skulle kosta. De kan ge ett överslag på vad som är rimligt. Det låter inte rimligt med så omfattande vattenskador under så begränsade tid.
Citera
2026-08-12, 15:39
Medlem
Citat:
Jag torkade upp allt i hallen med dörren stängd, sedan öppnade jag dörren ett par minuter och torkade upp vattnet utanför ytterdörren och då var där ingen annan person i närheten. Det låter alltså som något han hittat på.

Du har alltså lyckats med konststycket att duscha på ett sådant sätt att det har blivit vått UTANFÖR din egen ytterdörr? Sjukaste jag har hört. Låter som det är en närmast hundraprocentig sannolikhet att det är du som har orsakat vattenskadan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in