2026-08-11, 19:19
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thelivingrose
Du borde nog läsa på om vad en försäkring är och hur det fungerar.
Det handlar mer om hur människor fungerar. Vissa försöker pressa andra till att utlösa en försäkring för att åtgärda fel de upptäcker i efterhand, vid tex ett husköp. Har man då ingen försäkring så fungerar inte det och man slipper en massa efterföljande strul med försäkringsbolag.
Senast redigerad av PK-befriad 2026-08-11 kl. 19:28.
Citera
2026-08-11, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Enligt honom så såg han att det läckte vatten genom hans tak, sedan gick han upp en våning och såg mig torka upp vatten. Min ytterdörr var stängd under hela tiden jag torkade upp vattnet, utom en kort stund (cirka 2 minuter) när jag öppnade ytterdörren och tog det utanför ytterdörren. Ingen annan person var i närheten då, så jag tror han hittar på att han skulle ha sett mig.

Hur i hela friden duschar man så att vattnet tränger igenom en ytterdörr?
Citera
2026-08-11, 19:30
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Vart jag fick det ifrån att det är ett trädhus ?
Jo för hela ditt argument faller isär om det är betong hus och det tagit sig ner till grannen och förstört väggar och tak
Det är inga små mängder vi pratar om. Som jag frågat tidigare hur många olika droger var du på samtidigt för att klara av denna uppgift ?

Du skrev att jag bor i ett träd. Här är inlägget: (FB) Person jag hyrde lägenhet från försöker kräva mig på 650 000 kr för vattenskador
Citera
2026-08-11, 19:31
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgobe
Hur i hela friden duschar man så att vattnet tränger igenom en ytterdörr?

Jag däckade och vaknade cirka 8 timmar senare. Då hade det runnit ut någonstans mellan 5 och 7 kubik, samtidigt som golvbrunnen var helt blockerad.
Citera
2026-08-11, 19:44
Medlem
för någon vecka sedan var det någon som hyrt ut en lägenhet och hyresgästen hade orsakat en vattenskada precis som du beskriver. Kan det vara så att du är en fakeversion av den personen?
Citera
2026-08-11, 19:59
Medlem
Andy Flags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlanGarner
Rätten kan ju inte använda vad ”Andy Flag” skriver som bevis. Det här är ett civilmål, rätten kan generellt inte kräva ut IP spårning från Fladhbaxk. Och även om de kunde det så skulle de behöva göra det i en domstol i New York där Flashback formellt drivs ifrån.

Dock skulle jag för säkerhets skull avråda från att yppa för mycket detaljer, för säkerhets skull.

Så här långt har ”Andy Flag” hållit det hela mycket allmänt, vilket jag skulle fortsätta med om jag var ”Andy Flag”.

Du verkar inte förstå alls. Det handlar inte om IP-spårning, utan om att göra en rimlighetsbedömning om huruvida den som uttalar sig här detaljerat är en part i målet.

Och där kan man absolut komma fram till en bedömning om att det är sannolikt att de som skrivit här är parter i målet. Fri bevisprövning och bevisvärdering.
Citera
2026-08-11, 19:59
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Det handlar mer om hur människor fungerar. Vissa försöker pressa andra till att utlösa en försäkring för att åtgärda fel de upptäcker i efterhand, vid tex ett husköp. Har man då ingen försäkring så fungerar inte det och man slipper en massa efterföljande strul med försäkringsbolag.

Du tänker antagligen på en så kallad ”Dolda fel försäkring”. Dessa är numera vanliga vid husförsäljningar men förekommer såvitt jag vet inte vid lägenhetsförsäljningar. Det som är viktigt att förstå är att dessa försäkringar i första hand är ett skydd för säljaren, inte för köparen.

Om det finns ett ersättningsbart dolt fel så ersätter försäkringsbolaget reparation. Om säljaren inte har tecknat en sådan försäkring så får köparen istället kräva pengar direkt av säljaren och eventuellt stämma denne. Säljaren slipper alltså inte ifrån problem om han struntar i försäkring, snarare tvärtom.
Citera
2026-08-11, 20:07
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eadric.Streona
Du tänker antagligen på en så kallad ”Dolda fel försäkring”. Dessa är numera vanliga vid husförsäljningar men förekommer såvitt jag vet inte vid lägenhetsförsäljningar. Det som är viktigt att förstå är att dessa försäkringar i första hand är ett skydd för säljaren, inte för köparen.

Om det finns ett ersättningsbart dolt fel så ersätter försäkringsbolaget reparation. Om säljaren inte har tecknat en sådan försäkring så får köparen istället kräva pengar direkt av säljaren och eventuellt stämma denne. Säljaren slipper alltså inte ifrån problem om han struntar i försäkring, snarare tvärtom.
Köparen vet inte alltid vad säljaren har för försäkringar och kan försöka sig på en fuling. Men har man ingen försäkring så funkar inte det och då är det kanske inte lönt för köparen att driva det vidare om det inte var något allvarligt fel. Folk som försöker sig på fulingar finns det gott om.

PS. Skulle uppskatta om ni judar och andra slutar försöka sälja på mig försäkringar.
Senast redigerad av PK-befriad 2026-08-11 kl. 20:31.
Citera
2026-08-11, 20:37
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Jag försöker förstå vad som egentligen hände samt när i tiden olika saker hände. Jag hoppas att du vill reda ut detta för mig.

En dag när du duschar blir det stopp i duschbrunnen av okänd orsak och vi lämnar det där. Du kliver ur duschen, du torkar dig, klafsar igenom vattnet på golvet utanför duschen... och går och lägger dig?! För du fick först reda på vad som hänt på morgonen efter? Ok, kanske inte. Det här scenariot låter så märkligt att det bara inte kan stämma. Jag försöker igen...

En dag när du duschar blir det stopp i duschbrunnen av okänd orsak och vi lämnar det där. Du kliver ur duschen, du torkar dig och när du kliver ur duschen så ser du att det svämmat över så redan där på kvällen börjar du torka upp översvämningen. Det var även då som grannen skulle ha sett att det läckt vatten genom taket, gått upp och sett dig torka upp vatten. Han går och lägger sig. Du går och lägger dig. På morgonen upptäcker du att duschkranen varit på hela natten! Och det är även nu som du fick reda på var som hänt och med det antar jag här att du menar att det blivit det stora läckaget. Det betyder att grannen skulle ha struntat i att det hela tiden kom mer vatten och du skulle alltså ha gått och lagt dig trots att duschkranen var på och alltså borde ha skickat ut mer vatten hela tiden. Så du kan ju inte ha torkat upp ordentligt. Det här scenariot låter väldigt märkligt. Jag försöker igen...

En dag när du duschar blir det stopp i duschbrunnen av okänd orsak och vi lämnar det där. Du kliver ur duschen, du torkar dig och när du kliver ur duschen så ser du att det svämmat över så redan där på kvällen börjar du torka upp översvämningen. Eftersom det precis börjat läcka så har grannen under dig ännu inte märkt något. När du är klar med torkandet går du och lägger dig. På morgonen inser du dels att duschen stått på hela natten och dels att det svämmat över så det börjat rinna ut i trappen. Du börjar torka igen och i samma veva ska grannen ha noterat vattnet och gått upp en våning och sett dig torka. Ok, detta känns som det kanske mest troliga scenariot men... det betyder ändå att du på kvällen noterat att det svämmat över vatten och torkat men du kan ju inte ha torkat klart för duschen var ju fortfarande på så det måste hela tiden ha kommit mer vatten och sedan... gick du och la dig?

Jag ger upp. Jag får inte ihop det hela så att det känns naturligt. Vad är det jag missar?
Vad du missar? Att han varit packad/drogad/påverkad och helt sonika däckat i 8 timmar i duschen. Händer hela tiden men de flesta brukar vakna till efter tio minuter typ, har hänt mig nån gång också efter några öl och jag varit vaken i 18h men vill duscha innan jag lägger mig. Men nån översvämning har det aldrig hunnit bli. Samma sak som folk som på fyllan ska laga mat. Den där pizzan är ganska svart efter en timme i ugnen.
Citera
2026-08-11, 20:42
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av needAlife
Vad du missar? Att han varit packad/drogad/påverkad och helt sonika däckat i 8 timmar i duschen. Händer hela tiden men de flesta brukar vakna till efter tio minuter typ, har hänt mig nån gång också efter några öl och jag varit vaken i 18h men vill duscha innan jag lägger mig. Men nån översvämning har det aldrig hunnit bli. Samma sak som folk som på fyllan ska laga mat. Den där pizzan är ganska svart efter en timme i ugnen.

Precis. Detta är inte ett dugg konstigt. För inte så länge sedan så var det t.ex. någon som orsakade en köksbrand då han skulle göra popcorn när han var full. Vad är det liksom då för konstigt med min tråd?
Citera
2026-08-11, 20:53
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
För inte så länge sedan så var det t.ex. någon som orsakade en köksbrand då han skulle göra popcorn när han var full. Vad är det liksom då för konstigt med min tråd?
Han dömdes för det.

Citat:
– döms att betala 223 419 kronor för köksbrand
https://www.hemhyra.se/nyheter/blev-sugen-pa-pommes-frites-hamnade-i-tingsratten/

I tråden som berör fallet kan du läsa på om varför även du kommer att bli dömd till att betala för din egen fuckup.
(FB) Att svimma under matlagning kan kosta dig 250000. Ej godtagbart skäl
Senast redigerad av Trolltestet 2026-08-11 kl. 20:57.
Citera
2026-08-11, 21:57
Medlem
Citat:
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?

1. Du var full, somnade i duschen och råkade täppa till avloppet.
2. Du satte igång duschen och gick därifrån för att göra något annat.

Vilket av alternativen var det?

För jag har svårt att tro att du stod i duschen i 30 minuter och plaskade med fötterna utan att märka att vattnet först hade:

a) runnit över i badrummet,
b) runnit ut i hallen, och
c) till slut runnit utanför ytterdörren.

Slutsats: TS ljuger och bör bli betalningsskyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in