2026-08-10, 19:40
Medlem
S.O.Stolps avatar
Sen undrar vi om det var 650K eller 800K?

En vattenskada i en lägenhet kostar i snitt mellan 80 och 150K att åtgärda. Mindre läckage som enbart kräver en enklare torkning kan kosta runt 5-15K. Omfattande skador med utrivning av ett helt badrum eller skador på bärande bjälklag kan landa på runt 300K.
Citera
2026-08-10, 19:40
Medlem
Häpp.

Hoppas du har hemförsäkring. Allra helst med drulle-tillägg. I så fall, kontakta ditt försäkringsbolag och be om rättshjälp.

Oavsett allt annat:

- lova eller erkänn inget utan hjälp av advokat
- skriv dagbok över allt som händer från och med nu
Citera
2026-08-10, 19:43
Medlem
hockexs avatar
neka, ta det till rätten och lös det där.
Citera
2026-08-10, 19:43
Medlem
RiMaXs avatar
Det låter otroligt! Det måste ha varit ett riktigt Generalstopp för att det skulle rinna ut vatten i hallen och ut genom den stängda ytterdörren!
Citera
2026-08-10, 19:44
Medlem
J.H.s avatar
Var väl någon uthyrare som råkade ut för ett liknande scenario för någon månad sedan. Borde finnas mycket matnyttigt i den tråden.

Edit hittade posten.
https://www.flashback.org/t3737942
Senast redigerad av J.H. 2026-08-10 kl. 20:32.
Citera
2026-08-10, 19:50
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ägaren av lägenheten var snål och renoverade svart med polacker och vill nu ha pengar av dig.
Säg att du inte tänker betala då duschen inte är enligt reglerna.
Citera
2026-08-10, 19:50
Medlem
Gauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Sen undrar vi om det var 650K eller 800K?

En vattenskada i en lägenhet kostar i snitt mellan 80 och 150K att åtgärda. Mindre läckage som enbart kräver en enklare torkning kan kosta runt 5-15K. Omfattande skador med utrivning av ett helt badrum eller skador på bärande bjälklag kan landa på runt 300K.

650 000 kr. Har ändrat i trådstarten nu, var en felskrivning. Det rör sig om skador i hallen, badrummet, samt en stor del av taket hos grannen nedan. Byggnaden är från tidigt 1900-tal så antagligen är ingenting byggt för att hantera fukt, varpå det kunde gå så snabbt och bli så stora skador.

Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Häpp.

Hoppas du har hemförsäkring. Allra helst med drulle-tillägg. I så fall, kontakta ditt försäkringsbolag och be om rättshjälp.

Oavsett allt annat:

- lova eller erkänn inget utan hjälp av advokat
- skriv dagbok över allt som händer från och med nu

Ja, detta är bra råd. Jag har redan förklarat att jag bestrider ersättningskravet, men jag ska leta upp en advokatfirma imorgon.

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Det låter otroligt! Det måste ha varit ett riktigt Generalstopp för att det skulle rinna ut vatten i hallen och ut genom den stängda ytterdörren!

Ja, det var något form av stopp i golvbrunnen.
Senast redigerad av Gaul 2026-08-10 kl. 19:56.
Citera
2026-08-10, 19:51
Avstängd
(FB) Somna i duschen.. Ansvaret -Ersättningsskyldig
😂
Citera
2026-08-10, 19:52
Medlem
HBTKuks avatar
Så grannen såg dig torka vatten, men det är påhitt för den borde inte ha sett dig när du torkade vattnet

Var du packad? Hur märker du inte att det svämmar över så kraftigt?

Typisk fyllegrej hos värdarna, och oftast täcker försäkringar om man har en bra ursäkt, vilket ägaren inte har, för det var du som orsakade det.
Citera
2026-08-10, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Tidigare i år så hyrde jag en lägenhet av en privatperson genom ett företag, och nu försöker personen jag hyrde av kräva mig på 650 000 kr på grund av en vattenskada som gått ner till grannen under. Under tiden jag bodde där så duschade jag varje dag, och en dag så rann vattnet över och ut i hallen. Grannen undertill säger att han upptäckt att vatten trängt igenom hans tak. Han hävdar även att han sett mig torka upp vatten i hallen samtidigt som vattnet trängde igenom hans tak, vilket enligt mig låter som en efterkonstruktion eftersom dörren var stängd hela tiden förutom när jag torkade upp lite vatten utanför ytterdörren.

Badrummet i lägenheten var väldigt litet och det hade renoverats utan att något kvalitetsdokument skrivits, vilket gör att man inte kan veta om det var byggt på rätt sätt för att fungera som badrum. Personen hag hyrde av tänkte först inte kräva mig på några pengar, men eftersom hans försäkring inte täcker skadorna har han nu krävt mig på 650 000 kr. Anledningen hans försäkring inte täckt det är att han inte kunde bevisa att badrummet byggts enligt gällande branschregler för våtrum. Först ville han att jag skulle försöka ta det på min hemförsäkring, men eftersom vi har samma försäkringsbolag så nekade de på samma grunder.

Hur kommer jag ur denna prekära situation?

Du har alltså duschat så vatten runnit ut inte bara i hallen men även utanför ytterdörren?
Tyvärr, du är nog rätt rökt. Oavsett om dessa vittnesmål är korrekta eller inte så står det nog utom rimligt tvivel att det kommit vatten till grannen under. Går det utanför tätskydd dvs genom trägolv (säkert bredare glipor), ner i bjälklag så går det fort ner till grannen.

Skulle det vara byggfel så kommer det som regel inte de mängderna vatten på så kort tid så igen, tyvärr jag tror du är rökt.
Citera
2026-08-10, 19:54
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Ja, det var något form av stopp i golvbrunnen.

Märkte du inget när du duschade? Att det plaskade extra mycket när du stod där?
Citera
2026-08-10, 19:59
Medlem
Troligtvis var det ditt fel och du klantade dig rejält men din hyresvärd är troligtvis körd eftersom han hyrde ut en bostad med ett badrum som inte var korrekt byggt så han kommer aldrig kunna bevisa att det var ditt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in