2026-08-11, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Vardagsbrott som inbrott kostar samhället oerhört stora kostnader i resurser, bara att utreda skiten kostar polisen resurser och resurser är pengar. Sitter buset gör han inget dumt de närmaste 10 åren.

Då har jag inte ens räknat in personligt lidande för brottsoffren och försäkringar som höjer premierna varje år.

Nu låter det ju på dig som att vi diskuterar huruvida personen skall få 0 eller 10-15 års fängelse. De här personerna skall givetvis skickas i fängelse. Men inte i 10-15 år nödvändigtvis!?

Dessutom bygger ju ditt påstående på narrativet att denna personen kommer att återfalla/begå fler inbrott, vilket man såklart inte vet. Ditt antagande bygger även på att det skulle behövas 10-15 år(!) för att få ordning på en sådan här person (läs behandla/rehabilitera)...och det är ju otroligt magstarkt med tanke på att inga "flerfaldiga inbrottstjuvar" i svensk rättshistoria fått så långa straff. Man vet ju också att det har gått att få ordning på sådana här personer, utan att för den sakens skull ha dom inlåsta i 10-15 år?

Så jag frågar igen: Är det rimligt att lägga ned så mycket pengar under 10-15 år för att förhindra just den här personen från att begå fler inbrott? - och hade man kunnat använda dessa pengar på något annat sätt?
Citera
2026-08-11, 20:28
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
"Diskussionen" avsåg inlägget jag svarade på. Vad tråden handlar om har jag koll på. Jag har nämligen försökt ställa ett X antal frågor i tråden kring just ämnet "slopad mängdrabatt" och har inte fått ett enda relevant svar...

WOW

Vem är det som inte svarar på frågor egentligen? Falska lilla fittråtta
Citera
2026-08-11, 20:31
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Du skulle ju inte hänga upp dig på siffran, utan svara på om det verkligen är rimligt att lägga ned så mycket pengar under 10-20 år för att förhindra just den här personen från att begå fler inbrott? (...för pengar kommer det kosta, och dyrt kommer det bli, oavsett om man skär ned)

Kostnaden spelar ingen roll. Det viktiga är att skydda hederliga medborgare genom att låsa in dräggen.
Citera
2026-08-11, 20:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Nu låter det ju på dig som att vi diskuterar huruvida personen skall få 0 eller 10-15 års fängelse. De här personerna skall givetvis skickas i fängelse. Men inte i 10-15 år nödvändigtvis!?

Dessutom bygger ju ditt påstående på narrativet att denna personen kommer att återfalla/begå fler inbrott, vilket man såklart inte vet. Ditt antagande bygger även på att det skulle behövas 10-15 år(!) för att få ordning på en sådan här person (läs behandla/rehabilitera)...och det är ju otroligt magstarkt med tanke på att inga "flerfaldiga inbrottstjuvar" i svensk rättshistoria fått så långa straff. Man vet ju också att det har gått att få ordning på sådana här personer, utan att för den sakens skull ha dom inlåsta i 10-15 år?

Så jag frågar igen: Är det rimligt att lägga ned så mycket pengar under 10-15 år för att förhindra just den här personen från att begå fler inbrott? - och hade man kunnat använda dessa pengar på något annat sätt?
För mig känns det rimligt ja. Känns ju inte som sådana brott minskat direkt senaste 40 åren eller så. Saft och bullarstraff där de ibland sitter i rätten och skrattar åt brottsoffret. Tänker då närmast på det här fallet som slutade i "ungdomstjänst" för de som utförde den utomordentligt grova misshandeln och senare satt i rätten och skrattade. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-faller-kortedala-domen. Kan sätta min gamla guldklocka i pant på att det inte var det sista de där små änglarna har på sina samveten (om de inte träffat på fel man och helt sonika blivit ihjälslagna vid det här laget)
Citera
2026-08-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Kostnaden spelar ingen roll. Det viktiga är att skydda hederliga medborgare genom att låsa in dräggen.

Den stora straffrättsreformen som Tidö-regeringen håller på med nu förväntas innebära 16 000 fler fängelseår/år, vilket kommer kosta runt 16,3 miljarder och där hela straffrättsreformen i sig kommer kosta över 100 miljarder SEK/år - och då finns ju inte en totalt slopad mängdrabatt inräknat i detta.

Hävdar du fortfarande att kostnaden inte spelar någon roll? Du vet att pengar kan ta slut va? ...Hur många nya anstalter/platser skulle inte detta innebära? Hur mycket mer personal skulle behövas? Vart skall vi ta pengarna ifrån (skolan? sjukvården? äldreomsorgen?)
Citera
2026-08-11, 20:48
Medlem
Onanikrems avatar
Hade den som mördade den lediga svenska snuten i Danmark fått ett riktigt staff redan vid sitt första mord hade han aldrig fått chansen att mörda Christian i Danmark. Nu utfördes det förra mordet i Norge och det senare i Danmark så inget vi i Sverige kan påverka, men du kan förstå min point där? Senaste straffet verkar bli några månader. Tycker du på fullaste allvar en dubbelmördare skall vara ute efter några månader?
Senast redigerad av Onanikrem 2026-08-11 kl. 20:55.
Citera
2026-08-11, 20:51
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Att slopa mängdrabatten kan ju inte införas förrän tidigast 2040 så det är ju ett hastverk! " En reform som för övrigt ska ses i ljuset av att Kriminalvården suckande har konstaterat att det kommer kommer dröja tills 2040 innan fängelserna har byggts ut tillräckligt för alla nya fångar."

Skulle kunna lösas med fotboja i många fall. Fotboja borde bli ett mycket mer använt verktyg än det är idag.
Citera
2026-08-11, 20:52
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Den stora straffrättsreformen som Tidö-regeringen håller på med nu förväntas innebära 16 000 fler fängelseår/år, vilket kommer kosta runt 16,3 miljarder och där hela straffrättsreformen i sig kommer kosta över 100 miljarder SEK/år - och då finns ju inte en totalt slopad mängdrabatt inräknat i detta.

Hävdar du fortfarande att kostnaden inte spelar någon roll? Du vet att pengar kan ta slut va? ...Hur många nya anstalter/platser skulle inte detta innebära? Hur mycket mer personal skulle behövas? Vart skall vi ta pengarna ifrån (skolan? sjukvården? äldreomsorgen?)
I och med färre rättegångar, förundersökningar, arvoden till försvarsadvokater kan stora pengar sparas in. Pengar som istället läggs på förvaring i lågprisländer. Det kostar inte 4k om dagen att sitta i Eritrea tex. De flesta av brottslingarna skulle känna sig mer hemma i Afrika är här.
Citera
2026-08-11, 20:58
Medlem
Citat:
För mig känns det rimligt ja. Känns ju inte som sådana brott minskat direkt senaste 40 åren eller så. Saft och bullarstraff där de ibland sitter i rätten och skrattar åt brottsoffret. Tänker då närmast på det här fallet som slutade i "ungdomstjänst" för de som utförde den utomordentligt grova misshandeln och senare satt i rätten och skrattade. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-faller-kortedala-domen. Kan sätta min gamla guldklocka i pant på att det inte var det sista de där små änglarna har på sina samveten (om de inte träffat på fel man och helt sonika blivit ihjälslagna vid det här laget)

Först och främst: Stort tack för ditt svar. Jag har ställt denna typ av fråga sedan i eftermiddags - och INGEN har ens viljat ta i den med tång, eller i vart fall inte tagit sig an den på allvar. Cred! Det jag dock fortfarande önskar svar på, är om det finns någonting annat vi hade kunnat lägga dessa pengar på?

Min motfråga avseende att denna kostnad skulle vara rimlig är att; Den stora straffrättsreformen som Tidö-regeringen håller på med nu förväntas innebära 16 000 fler fängelseår/år, vilket kommer kosta runt 16,3 miljarder och där hela straffrättsreformen i sig kommer kosta över 100 miljarder SEK/år - och då finns ju inte en totalt slopad mängdrabatt inräknat i detta. Med detta vid handen anser du då att det fortfarande är en rimlig kostnad? Hur många nya anstalter/platser skulle inte detta innebära? Hur mycket mer personal skulle behövas? Vart skall vi ta pengarna ifrån (skolan? sjukvården? äldreomsorgen?)

/Sedan känns det visserligen som att du blandar in aspekter i detta som inte har- eller ska ha någon påverkan i en sådan här bred och komplex fråga (ungdomstjänst, skrattande domstol osv.) Så släpp det, för det är inga faktorer som skall/kan påverka hur vi straffar flerbrottsdömda.
Citera
2026-08-11, 21:00
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Skulle kunna lösas med fotboja i många fall. Fotboja borde bli ett mycket mer använt verktyg än det är idag.
Såg vi ju senast när mördaren klippte av sig fotbojan och åkte till Göteborg. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/morddomd-klippte-fotbojan-efterlyst-av-polisen-i-vastsverige

Funkar kanske på rattfyllerister, olovlig körning och sånt, men inte på grövre brott.
Citera
2026-08-11, 21:03
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Såg vi ju senast när mördaren klippte av sig fotbojan och åkte till Göteborg. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/morddomd-klippte-fotbojan-efterlyst-av-polisen-i-vastsverige

Funkar kanske på rattfyllerister, olovlig körning och sånt, men inte på grövre brott.

Ett undantag. Påföljden för misskötsel ska självklart leda till tidstillägg och fängelse.
Citera
2026-08-11, 21:10
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Ett undantag. Påföljden för misskötsel ska självklart leda till tidstillägg och fängelse.
Är väl ett skolexempel på när all form av straffrabatt skall plockas bort och i stället påbackas med ett par-tre år? Han har redan förverkat sin rätt till straffrabatt iom. han missskött sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in