Citat:
Ursprungligen postat av
Onanikrem
För mig känns det rimligt ja. Känns ju inte som sådana brott minskat direkt senaste 40 åren eller så. Saft och bullarstraff där de ibland sitter i rätten och skrattar åt brottsoffret. Tänker då närmast på det här fallet som slutade i "ungdomstjänst" för de som utförde den utomordentligt grova misshandeln och senare satt i rätten och skrattade.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/idag-faller-kortedala-domen. Kan sätta min gamla guldklocka i pant på att det inte var det sista de där små änglarna har på sina samveten (om de inte träffat på fel man och helt sonika blivit ihjälslagna vid det här laget)
Först och främst: Stort tack för ditt svar. Jag har ställt denna typ av fråga sedan i eftermiddags - och INGEN har ens viljat ta i den med tång, eller i vart fall inte tagit sig an den på allvar. Cred! Det jag dock fortfarande önskar svar på, är om det finns någonting annat vi hade kunnat lägga dessa pengar på?
Min motfråga avseende att denna kostnad skulle vara rimlig är att; Den stora straffrättsreformen som Tidö-regeringen håller på med nu förväntas innebära 16 000 fler fängelseår/år, vilket kommer kosta runt 16,3 miljarder och där hela straffrättsreformen i sig kommer kosta över 100 miljarder SEK/år - och då finns ju inte en totalt slopad mängdrabatt inräknat i detta. Med detta vid handen anser du då att det fortfarande är en rimlig kostnad?
Hur många nya anstalter/platser skulle inte detta innebära? Hur mycket mer personal skulle behövas? Vart skall vi ta pengarna ifrån (skolan? sjukvården? äldreomsorgen?)
/Sedan känns det visserligen som att du blandar in aspekter i detta som inte har- eller ska ha någon påverkan i en sådan här bred och komplex fråga (ungdomstjänst, skrattande domstol osv.) Så släpp det, för det är inga faktorer som skall/kan påverka hur vi straffar flerbrottsdömda.