Citat:
När jag var barn på 80-talet brukade Findus fiskpinnar ha med en påse fryst remouladsås i förpackningen. Man tinade upp den i varmt vatten och jag minns den som väldigt god.
Någon annan som minns detta? Jag vet inte riktigt när den försvann men bör varit i början på 90-talet kanske?
Det kanske bara är barndomsnostalgi men saknar verkligen den såsen. Minns den som betydligt godare än de remouladsåser som finns på tub idag.
Någon annan som minns detta? Jag vet inte riktigt när den försvann men bör varit i början på 90-talet kanske?
Det kanske bara är barndomsnostalgi men saknar verkligen den såsen. Minns den som betydligt godare än de remouladsåser som finns på tub idag.
Fryst sås med äkta varor utan tillsatser är troligen godare än sås som står i rumstemp på tub
Man kan väl säga så här att du får mindre tillsatser ju kallare det blir ifrån kylskåp till frys och därmed bör det bli godare (ju mindre tillsatser du har). Men det betyder inte "per se" att man inte häller i massa E-ämnen även i kylt till fryst tillstånd på hel och halvfabrikat av fabrikören
Man kan ju fråga sig varför producenterna inte fryser mer normal sås i butiksfrysarna, den blir ju ev godare ? Men det handlar som alltid om kostnader, logistik, platsutrymme, hållbarhet
Ingen aning och minns inte den men, men varför den smakade så bra var att =
Den frysta såsen hade egenskaper som skiljer sig markant från dagens rumstempererade tubvarianter:
Inga konserveringsmedel: Eftersom såsen frystes ner direkt vid tillverkningen behövde den inte proppas full med konserveringsmedel eller stabiliseringsmedel för att klara månader i rumstemperatur på en butikshylla.
Fräschare bas: Den frysta remouladsåsen baserades ofta på en blandning som låg närmare en riktig restaurangremoulad (med en syrligare och fylligare karaktär av pickles och majonnäs), till skillnad från dagens tubsåser som ofta upplevs som väldigt söta, feta och "platta" i smaken.
Övrigt: Detaljerna kring såspåsen
Metoden: Som du minns lade man den lilla plastpåsen i ett glas eller en skål med ljummet/varmt vatten medan fiskpinnarna stektes. När fisken var klar klippte man av ett hörn på påsen och klämde ut såsen.
Tidsperioden: Såsen försvann mycket riktigt under tidigt 90-tal. Anledningen till att den togs bort handlade främst om produktionseffektivisering, förpackningskostnader och att konsumenterna i allt större utsträckning började köpa färdig sås på burk eller tub separat.
Så man förstår ju att det är lätt att avslöja och identifiera "äkta vara" versus "kemikalie E- vara"
Tänk så många E-ämnen man trycker isig
Jag promotar ju alltid matlagning av den orsaken och så många fler anledningar
Mår man bättre och lever man längre med att lära sig laga sann mat (plus tillbehören sås osv) genom att minimera genvägarna via hel och halvfabrikat (E-ämnen mm). Jag tror så .. fast jag gillar ju korv ;-) iaf och smörgåspålägg och säkert mycket annat där jag inte kommer att tillverka tillbehöret hemma för det är för överdrivet omständigt på vissa produkter och tidskrävande
Vad innehöll den ?
För att lösa detta på 1980-talet använde Findus livsmedelsteknologer två smarta knep för att såsen skulle klara frysningen:
1. Basen modifierades med stärkelse och mjölk/gräddeSåsen var inte en ren majonnäs, utan en emulsion stabiliserad med modifierad stärkelse. Genom att koka upp en bas med vatten, stärkelse (ofta potatis- eller majsstärkelse) och ibland mejeriprodukter (som mjölk eller grädde), skapade man ett stabilt nätverk.
Denna metod används fortfarande i Findus frysta enportionsrätter med remoulad idag. Stärkelsen fungerar som ett lim som håller kvar oljan och vattnet på plats, vilket hindrar såsen från att skära sig när iskristallerna smälter under upptiningen.
2. Extremt snabb nedfrysning (Djupfrysning)Findus var pionjärer inom djupfrysningsteknik. Genom att frysa såspåsarna extremt snabbt i industriella frysar (så kallad chockfrysning), hinner iskristallerna aldrig växa sig stora. Små iskristaller gör minimal skada på såsens struktur, vilket gjorde att den upplevdes som helt slät och krämig när du tinade den i det varma vattnet.
Hemligheten bakom den goda smaken
Det var just denna modifierade sammansättning som gjorde att du upplevde den som godare än dagens tubsyrade varianter:
Mindre fet och tung: Eftersom basen delvis vilade på stärkelse, vatten och syra istället för att till 80 % bestå av ren rapsolja, blev såsen mycket lättare och friskare i konsistensen.
God smakbärare: Vatten- och stärkelsebaserade såser släpper fram smaker från kryddor, vinäger och inlagda grönsaker (gurka, morötter, blomkål) mycket tydligare än vad en tung, fet majonnäs gör, där fettet lätt lägger sig som en hinna över smaklökarna.
1. Basen modifierades med stärkelse och mjölk/gräddeSåsen var inte en ren majonnäs, utan en emulsion stabiliserad med modifierad stärkelse. Genom att koka upp en bas med vatten, stärkelse (ofta potatis- eller majsstärkelse) och ibland mejeriprodukter (som mjölk eller grädde), skapade man ett stabilt nätverk.
Denna metod används fortfarande i Findus frysta enportionsrätter med remoulad idag. Stärkelsen fungerar som ett lim som håller kvar oljan och vattnet på plats, vilket hindrar såsen från att skära sig när iskristallerna smälter under upptiningen.
2. Extremt snabb nedfrysning (Djupfrysning)Findus var pionjärer inom djupfrysningsteknik. Genom att frysa såspåsarna extremt snabbt i industriella frysar (så kallad chockfrysning), hinner iskristallerna aldrig växa sig stora. Små iskristaller gör minimal skada på såsens struktur, vilket gjorde att den upplevdes som helt slät och krämig när du tinade den i det varma vattnet.
Hemligheten bakom den goda smaken
Det var just denna modifierade sammansättning som gjorde att du upplevde den som godare än dagens tubsyrade varianter:
Mindre fet och tung: Eftersom basen delvis vilade på stärkelse, vatten och syra istället för att till 80 % bestå av ren rapsolja, blev såsen mycket lättare och friskare i konsistensen.
God smakbärare: Vatten- och stärkelsebaserade såser släpper fram smaker från kryddor, vinäger och inlagda grönsaker (gurka, morötter, blomkål) mycket tydligare än vad en tung, fet majonnäs gör, där fettet lätt lägger sig som en hinna över smaklökarna.
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-08 kl. 08:43.
Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-08 kl. 08:43.