2026-08-08, 08:34
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Danielos
När jag var barn på 80-talet brukade Findus fiskpinnar ha med en påse fryst remouladsås i förpackningen. Man tinade upp den i varmt vatten och jag minns den som väldigt god.

Någon annan som minns detta? Jag vet inte riktigt när den försvann men bör varit i början på 90-talet kanske?

Det kanske bara är barndomsnostalgi men saknar verkligen den såsen. Minns den som betydligt godare än de remouladsåser som finns på tub idag.

Fryst sås med äkta varor utan tillsatser är troligen godare än sås som står i rumstemp på tub

Man kan väl säga så här att du får mindre tillsatser ju kallare det blir ifrån kylskåp till frys och därmed bör det bli godare (ju mindre tillsatser du har). Men det betyder inte "per se" att man inte häller i massa E-ämnen även i kylt till fryst tillstånd på hel och halvfabrikat av fabrikören

Man kan ju fråga sig varför producenterna inte fryser mer normal sås i butiksfrysarna, den blir ju ev godare ? Men det handlar som alltid om kostnader, logistik, platsutrymme, hållbarhet

Ingen aning och minns inte den men, men varför den smakade så bra var att =

Den frysta såsen hade egenskaper som skiljer sig markant från dagens rumstempererade tubvarianter:

Inga konserveringsmedel: Eftersom såsen frystes ner direkt vid tillverkningen behövde den inte proppas full med konserveringsmedel eller stabiliseringsmedel för att klara månader i rumstemperatur på en butikshylla.

Fräschare bas: Den frysta remouladsåsen baserades ofta på en blandning som låg närmare en riktig restaurangremoulad (med en syrligare och fylligare karaktär av pickles och majonnäs), till skillnad från dagens tubsåser som ofta upplevs som väldigt söta, feta och "platta" i smaken.

Övrigt: Detaljerna kring såspåsen

Metoden: Som du minns lade man den lilla plastpåsen i ett glas eller en skål med ljummet/varmt vatten medan fiskpinnarna stektes. När fisken var klar klippte man av ett hörn på påsen och klämde ut såsen.

Tidsperioden: Såsen försvann mycket riktigt under tidigt 90-tal. Anledningen till att den togs bort handlade främst om produktionseffektivisering, förpackningskostnader och att konsumenterna i allt större utsträckning började köpa färdig sås på burk eller tub separat.

Så man förstår ju att det är lätt att avslöja och identifiera "äkta vara" versus "kemikalie E- vara"
Tänk så många E-ämnen man trycker isig
Jag promotar ju alltid matlagning av den orsaken och så många fler anledningar

Mår man bättre och lever man längre med att lära sig laga sann mat (plus tillbehören sås osv) genom att minimera genvägarna via hel och halvfabrikat (E-ämnen mm). Jag tror så .. fast jag gillar ju korv ;-) iaf och smörgåspålägg och säkert mycket annat där jag inte kommer att tillverka tillbehöret hemma för det är för överdrivet omständigt på vissa produkter och tidskrävande

Vad innehöll den ?

Senast redigerad av Sladdaren 2026-08-08 kl. 08:43.
Citera
2026-08-08, 10:26
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyttKonto2020
Har jag bråttom slänger jag ihop något som liknar min skolas sås.

1 burk gräddfil, 3 decilitarn blir bäst.
3-4 rejäla matskedar sk. Bostongurka/Hackad gurka.
Ett kläm på majonästuben, ca 1-3 tsk.
Och så klassikern "Salt och peppar efter tycke och smak"
“Rör ihop och ställ kallt till servering"

Jag har fått höra att det heter Tartarsås, men har Noll källkritik på det.

Nämen vad trevligt, det tackar man för, ödmjukast
Ja nu när du säger det, gräddfil plus majonnäs måste det nästan ha varit. Tror till och med att dom varvade med olika typer av gurka också.

Och vad kul med ett recept som är så simpelt att man typ memorerar det vid första anblicken. Brukar inte ha några höga tankar om mig själv i köket, men nu känner jag mig lite större, kul!

Gräddfil. Sen gurka och majonnäs efter smak, plus salt och peppar!
Tack igen.
Citera
2026-08-08, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Den här är Findus egna. Dock när jag går igenom innehållsförteckningen måste den smaka skit.
https://handla.ica.se/produkt/1004096
Kan du utveckla varför?
Citera
2026-08-08, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Inte om du har i en massa ingredienser förrutom det som en remoulad ska innehålla.

En riktig remouladsås, liksom alla majonnäs-baserade såser, innehåller olivolja. Medan all remoulad man köper färdig i butiker är gjord på vidrig rapsolja. Så vill man ha en korrekt remoulad får man göra egen hemma.

Citat:
Ursprungligen postat av Wikitomte
Den här är Findus egna. Dock när jag går igenom innehållsförteckningen måste den smaka skit.
https://handla.ica.se/produkt/1004096

Första ingrediensen är rapsolja. Detta ska man naturligtvis undvika.
Citera
2026-08-09, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
En riktig remouladsås, liksom alla majonnäs-baserade såser, innehåller olivolja. Medan all remoulad man köper färdig i butiker är gjord på vidrig rapsolja. Så vill man ha en korrekt remoulad får man göra egen hemma.
Normalt vill man ha en neutral olja i majonnäs, och då passar rapsolja utmärkt.

Men du kanske har läst på amerikanska konspirationssidor att fröoljor är gift, eller?
Citera
2026-08-09, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Normalt vill man ha en neutral olja i majonnäs, och då passar rapsolja utmärkt.

Men du kanske har läst på amerikanska konspirationssidor att fröoljor är gift, eller?

Rapsolja för mänsklig förtäring slog igenom först på 1970- och 1980-talen. Majonnäs är betydligt äldre än så och då använde man olivolja.
Citera
2026-08-09, 00:31
Medlem
Citat:
Rapsolja för mänsklig förtäring slog igenom först på 1970- och 1980-talen. Majonnäs är betydligt äldre än så och då använde man olivolja.
Du vet, matlagning utvecklas liksom en hel del annat i samhället.

Du får naturligtvis använda vilken olja du vill i din majonnäs.
Citera
2026-08-09, 00:37
Medlem
Citat:
Du vet, matlagning utvecklas liksom en hel del annat i samhället.

Du får naturligtvis använda vilken olja du vill i din majonnäs.

Jag svarade Ljusberg som tyckte det var viktigt att såsen inte innehåller något annat än det en remoulad "ska innehålla". Jag påpekade då att helfabrikaten man hittar i matbutiken bytt ut självaste huvudingrediensen jämfört med originalet.

För egen del föredrar jag hemlagad med olivolja och om någon annan föredrar en kost byggd på ultraprocessad färdigmat så får de naturligtvis göra det.
Citera
2026-08-09, 00:40
Medlem
Citat:
Jag svarade Ljusberg som tyckte det var viktigt att såsen inte innehåller något annat än det en remoulad "ska innehålla". Jag påpekade då att helfabrikaten man hittar i matbutiken bytt ut självaste huvudingrediensen jämfört med originalet.

För egen del föredrar jag hemlagad med olivolja och om någon annan föredrar en kost byggd på ultraprocessad färdigmat så får de naturligtvis göra det.
Om du anser att rapsolja är ultraprocessad till skillnad från olivolja, så är det helt okej. Jag fortsätter att föredra en neutral olja till min majonnäs och därmed även till min remouladsås.
Citera
2026-08-09, 00:51
Medlem
Citat:
Om du anser att rapsolja är ultraprocessad till skillnad från olivolja, så är det helt okej. Jag fortsätter att föredra en neutral olja till min majonnäs och därmed även till min remouladsås.

Rapsoljan är industriellt raffinerad om du ej köper kallpressad. Färdigsåsen som länkades är ultraprocessad då den innehåller sådant som konserveringsämnen, färgämnen, förtjockningsmedel. Karaktäristiskt för fabriksproducerad mat snarare än ingredienser man har i sitt kök.

Kanske föredrar man ultraprocessade helfabrikat framför hemlagat. Eller så bara hatar man matlagning.
Citera
2026-08-09, 00:57
Medlem
Citat:
Kanske föredrar man ultraprocessade helfabrikat framför hemlagat. Eller så bara hatar man matlagning.
Uppenbart var det en ultraprocessad sås från barndomen som ts saknar.

Och hen verkar fortfarande att leva.
Citera
2026-08-09, 01:00
Medlem
Citat:
Uppenbart var det en ultraprocessad sås från barndomen som ts saknar.

Och hen verkar fortfarande att leva.

Stora mysteriet är varför tråden ska ligga i matlagning istället för forumdelen för färdigmat och halvfabrikat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in