2026-08-09, 01:03
Avstängd
vichy6s avatar
Ja. Och hur ska du hantera det?
Citera
2026-08-09, 08:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gameboymannen
En riktig remouladsås, liksom alla majonnäs-baserade såser, innehåller olivolja. Medan all remoulad man köper färdig i butiker är gjord på vidrig rapsolja. Så vill man ha en korrekt remoulad får man göra egen hemma.

Nej, det stämmer inte.
Om du med ’riktig’ remoulade menar den franska ursprungsverisionen så innehåller den inte olivolja.
I frankrike görs inte ’vanlig’ majonnäs på olivolja utan där använder man neutral olja (t.ex. rapsolja (H d’ Colza)).

Generellt så gör man egentligen inte majonnäs på olivolja någonstans i världen.
Citera
2026-08-09, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusberg
Nej, det stämmer inte.
Om du med ’riktig’ remoulade menar den franska ursprungsverisionen så innehåller den inte olivolja.
I frankrike görs inte ’vanlig’ majonnäs på olivolja utan där använder man neutral olja (t.ex. rapsolja (H d’ Colza)).

Generellt så gör man egentligen inte majonnäs på olivolja någonstans i världen.

Rapsolja slog igenom för mänsklig förtäring först under andra halvan av 1900-talet. 1970- och 1980-talen framförallt. Majonnäs går tillbaka till åtminstone tidigt 1800-tal där man använda olivolja.
Citera
2026-08-09, 12:51
Avslutad
Citat:
Rapsolja slog igenom för mänsklig förtäring först under andra halvan av 1900-talet. 1970- och 1980-talen framförallt. Majonnäs går tillbaka till åtminstone tidigt 1800-tal där man använda olivolja.

Och sedan dess har man gjort majonnäs på den neutrala oljan.
Om du alltid skulle tänka som du gör nu så skulle du knappt kunna laga mat alls.

Man använder inte olivolja till majonnäs idag.

Jag jobbade i Lyon i 5-6 år i mitten av 90-talet, enda gången vi använde olivolja i matlagning var när vi gjorde aïoli.
Senast redigerad av Ljusberg 2026-08-09 kl. 12:55.
Citera
2026-08-09, 13:55
Medlem
Citat:
Och sedan dess har man gjort majonnäs på den neutrala oljan.
Om du alltid skulle tänka som du gör nu så skulle du knappt kunna laga mat alls.

Man använder inte olivolja till majonnäs idag.

Jag jobbade i Lyon i 5-6 år i mitten av 90-talet, enda gången vi använde olivolja i matlagning var när vi gjorde aïoli.

Då är du uppenbarligen okej med att man byter ut ingredienser, till och med huvudingrediensen. Själv använder jag enbart olivolja i majonnäs. De mer moderna industriellt raffinerade och ultraprocessade produkterna undviker jag i den mån jag kan.
Citera
2026-08-09, 14:09
Avslutad
Citat:
Då är du uppenbarligen okej med att man byter ut ingredienser, till och med huvudingrediensen. Själv använder jag enbart olivolja i majonnäs. De mer moderna industriellt raffinerade och ultraprocessade produkterna undviker jag i den mån jag kan.

Ok.
Ja, jag är okej med att mad byter ut ingredienser i recept från 1800-talet så att det ska passa modern gastronomi.
Inget av dom ställen jag har jobbat på i Frankrike har använt olivolja i basmajonnäs, och det har varit restauranger av hög klass.
Du är ganska ensam om att göra majonnäs på bara olivolja, men each one for their own.
Citera
2026-08-09, 14:28
Medlem
Citat:
Ok.
Ja, jag är okej med att mad byter ut ingredienser i recept från 1800-talet så att det ska passa modern gastronomi.
Inget av dom ställen jag har jobbat på i Frankrike har använt olivolja i basmajonnäs, och det har varit restauranger av hög klass.
Du är ganska ensam om att göra majonnäs på bara olivolja, men each one for their own.

Jag är knappast ensam om att äta mer klassisk kost med mindre inslag av den moderna industriellt raffinerade och ultraprocessade maten, däremot en minoritet. Men håller man sig till det industriellt raffinerade och ultraprocessade så är det förstås rapsolja som gäller i såser. Majoritetens matvanor är dessvärre osund. Googlade snabbt och hittar många recept online som använder olivolja i majonnäs.
Citera
2026-08-09, 15:09
Avslutad
Citat:
Jag är knappast ensam om att äta mer klassisk kost med mindre inslag av den moderna industriellt raffinerade och ultraprocessade maten, däremot en minoritet. Men håller man sig till det industriellt raffinerade och ultraprocessade så är det förstås rapsolja som gäller i såser. Majoritetens matvanor är dessvärre osund. Googlade snabbt och hittar många recept online som använder olivolja i majonnäs.

Självklart använder jag inte ultraprocessade råvaror. Varför skulle jag göra det?
Jag lovar att du kommer hitta mångdubbelt fler recept på majonnäs på neutral olja.
Citera
2026-08-25, 17:34
Medlem
Clint.Ruins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Är det sant?

Jag som alltid tyckte fiskpinnar var goda, men på sistone har de smakat skit.

Tänkte att det var min bristfälliga matlagning, men så är det alltså inte.

När de ger sig på det allra heligaste. Fiskpinnar!

Inget fel på sej, men många gillar inte den gråa färgen.

Numera är det väl Alaska Pollock som används. Själv gör jag min egen panerade fisk av färsk torsk eller kolja, tror aldrig jag köpt fiskpinnar .
Citera
2026-08-27, 04:48
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
Finns det på riktigt vuxna människor som köper och äter fiskpinnar idag? Kämms som det är lite barnmat. Panerad annan fisk förstår jag med just sladdriga fiskpinnar skulle jag aldrig äta.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in