2026-08-06, 17:44
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det som gör människan unik är inte enbart vår förmåga att processa information utan hur vi överför kunskap över generationerna.

På det sättet kan idéerna evolutionera, även de största står på axlarna hos dem som kom före.
Så att läsa och förstå andras idéer är utmärkt.

Vad som däremot inte är lika bra är tendensen att hitta sin ”bibel” där sanningen står och inget kan ifrågasättas.

Det gäller att hitta sin egen väg och våga ifrågasätta allt inte minst sig själv.

Precis. Att se mönstren i sina egna tankar och inser att man står på samma ställe som historiska tänkare, det är ju liksom det som befäster grunden och skapar solida ankare som inte är fästa i lös botten. (Allt är förvisso fäst i lös botten om man följer kedjan till ankaret självt...)
Citera
2026-08-06, 17:47
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladicius
Jag håller med dig. Det är alltid roligare (tycker jag) att försöka själv, spela roll om någon smartare människa sagt det bättre för 100 år sedan, det intressanta är ju just din väg genom dessa tankar.

Precis. Man kan absolut gräva i filosofiska verk och dra på smilbanden åt att giganterna hade rätt om mycket – men också fel om mycket. Idag tycks dock många tro att dessa tänkare satt på alla svar utan ansträngning, helt utan att förstå att sanning är ett föränderligt fenomen. Granskar man den inte i grunden själv hamnar man snabbt i andras projektioner i stället för egna insikter.
Citera
2026-08-06, 17:50
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Omg

"Enligt beräkningar från bland annat Population Reference Bureau har det existerat ungefär 117 miljarder människor"

att referera till döda tänkare oavsett ämne blir alltså fullt naturligt eftersom vissa var helt enkelt brilljanta...

*hoppas skolan börjar snart igen*

Att någon är briljant tar inte bort vikten av egen introspektion, resonemang och tänkande.

Förklara varför religioner ter sig så olika och framställer sig som unika men baseras på samma källa och hur det är en konsekvens av medvetandets sätt att strukturera sig. Nämn även gemensamma nämnare hos dessa religioner och ge din förklaring på varför det blir så, trots att de är olika. Och i dina ögon - säkerligen bara trams Med eget resonemang. Ingen AI-slop.
Med egna ord. Tack.
Citera
2026-08-06, 17:50
Medlem
lagfrukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-gamla-mamma
På vilket sätt gömmer sig någon? Du verkar inte ens begripa vad orden du använder, gömmer, betyder. Det antyder låg intelligens.

Att lära från andra, sedan länge döda, via böcker fyllda av mänsklighetens bästa tänkare, är naturligtvis klokt och bra.
Det är väll ganska uppenbart vad han menar med det, du är bara pedantisk. Man skulle lätt kunna säga att du själv gömmer dig för frågan bakom semantiskt fjolleri.
Citera
2026-08-06, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EdgeOfSomething
Precis. Man kan absolut gräva i filosofiska verk och dra på smilbanden åt att giganterna hade rätt om mycket – men också fel om mycket. Idag tycks dock många tro att dessa tänkare satt på alla svar utan ansträngning, helt utan att förstå att sanning är ett föränderligt fenomen. Granskar man den inte i grunden själv hamnar man snabbt i andras projektioner i stället för egna insikter.
Helt enig!

En språkmodell kan säkert rabbla alla filosofiska citat som någonsin nedtecknats men det betyder förstås ingenting egentligen. En citatmaskin är ju en filosofisk zombie par excellence. Det som betyder något är hur du själv resonerat, att man faktiskt själv klurar på frågor. Om det sedan inte är på samma fantastiska nivå som de stora tänkarna - vad gör det?!
Senast redigerad av ladicius 2026-08-06 kl. 17:53.
Citera
2026-08-06, 17:54
Medlem
Citat:
Att någon är briljant tar inte bort vikten av egen introspektion, resonemang och tänkande.

Förklara varför religioner ter sig så olika och framställer sig som unika men baseras på samma källa och hur det är en konsekvens av medvetandets sätt att strukturera sig. Nämn även gemensamma nämnare hos dessa religioner och ge din förklaring på varför det blir så, trots att de är olika. Och i dina ögon - säkerligen bara trams Med eget resonemang. Ingen AI-slop.
Med egna ord. Tack.

Om du förklarar varför jag skulle vilja göra något av det du föreslår
Citera
2026-08-06, 17:55
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Detta!

Många muppar tror de är så jävla unika när de tänkt på något i sin källare drickandes ett glas O'Boy som mamma fixat. I själva verket funderar de på samma saker och i samma banor som det finns 3000 år gamla texter om...

Ännu en som är livrädd för att stämplas som "en mupp som dricker O'boy i mammas källare".

En person med verklig insikt och trygghet förstår att allas reaktioner bottnar i deras egen självbild och förståelse av verkligheten. Om du nu hade suttit på den där högre visdomen du indirekt hävdar att du har, hade du aldrig känt ett behov av att reagera så där. Din barnsliga aggression i stället för ett sakligt argument avslöjar direkt var din egen osäkerhet ligger.
Citera
2026-08-06, 17:56
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Precis. Att se mönstren i sina egna tankar och inser att man står på samma ställe som historiska tänkare, det är ju liksom det som befäster grunden och skapar solida ankare som inte är fästa i lös botten.

Väldigt märkligt att du först säger emot mig och nu i detta svar håller du helt med mig i det jag skrev lite längre upp. Märkligt.
Citera
2026-08-06, 17:56
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Om du förklarar varför jag skulle vilja göra något av det du föreslår

För att den förståelsen skulle göra religiösa krig omöjliga.

Duger det?
Senast redigerad av EdgeOfSomething 2026-08-06 kl. 17:58.
Citera
2026-08-06, 17:58
Medlem
Citat:
För att det skulle klura ut världens största olikheter och göra religiösa krig omöjliga.

Duger det?
Nej, jag tjänar ju inget på det.
Citera
2026-08-06, 18:05
Medlem
EdgeOfSomethings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Väldigt märkligt att du först säger emot mig och nu i detta svar håller du helt med mig i det jag skrev lite längre upp. Märkligt.

Det är väl knappast märkligt att man bemöter drygheter på ett sätt och sakliga resonemang på ett annat?

Att du direkt vill sortera in mig i ett "lag" som antingen håller med eller tycker helt emot belyser ju exakt min poäng: det handlar mer om att etablera en position än att faktiskt förstå resonemanget. Det var precis den typen av ytlig etikettering min trådstart handlade om.
Citera
2026-08-06, 18:06
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Jag har länge funderat på varför eget resonerande, egna filosoferande tankar och insikter så ofta väger lättare i debatter än citat från sedan länge avlidna auktoriteter.

Ta till exempel Nietzsches klassiska "If you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you". Om man faktiskt förstår den raden på den nivå den är skriven för, borde man också ha förmågan att formulera egna ord som berör på djupet. Om man inte kan det – förstår man då verkligen tyngden i citatet, eller bär man det bara som en ytlig prydnad?

Min kritik handlar egentligen om detta: människor gömmer sig bakom kända namn i stället för att utforska sitt eget medvetande. Den som vågar djupdyka i sig själv ser förr eller senare mönstren som formar dessa tankar, utan att behöva en avlägsen auktoritet som mellanhand. Innan dess – mest utsmyckning och identitet och poserande.

Kanske är det en historisk skyddsreflex – genom historien har det trots allt varit livsfarligt att förstå sin egen natur och utmana rådande ordning. Men just därför blir det ännu viktigare att vi vågar bryta mönstret och föra det självständiga tänkandet vidare.

Fråga: Är rädslan för att tänka själv en kvarleva av social anpassning, eller saknar de flesta helt enkelt verktygen för att utforska sitt eget medvetande?
Utan nån information tillgänglig kan man inte tänka alls. Alla våra åsikter kommer från det vi hört, läst eller sett. Så det är bra att ta till sig information från olika håll, även döda tänkare.

Problemet som jag ser det, är när man inte klarar att kritisera det man läser. När man inte frågar sig, "Är det här vettigt?" eller "Är det här sant?"

Sen använder många citat som en statusmarkör för att andra ska se dem som bildade. Men jag ser inget egentligt problem i det.

Men alla våra åsikter kommer från andra. Sen är bara frågan hur man ser på informationen och om man själv kan utveckla det och utifrån andras tankar, skapa nya. Men inga nya tankar uppstår bara ur tunn luft. Gäller även vetenskap och innovationer. Man kombinerar kunskap och skapar nya tankar och idéer från det.

Edit: Många av de åsikter vi tar till oss, handlar även om känslor. Passar det en känslomässigt, att det är på ett visst sätt, har man lättare att ta tills sig det.
Senast redigerad av EnCarte 2026-08-06 kl. 18:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in