2026-08-07, 11:51
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Amortering +ränta per månad: 3500 kronor.
Lokal butik 120 meter från hemmet. 4 mil till närmsta storstad med köpcenter som jag besöker varannan månad.
Har en garageuppfart på 20 kvm som jag kanske skottar ibland.

Har en trädgård med bår och frukt och lummigt och vackert. Tyst och skönt. Det enda man hör ibland som "stör" är en traktor eller godståget genom stationen som ligger någon kilometer bort.

Vad är problemet?
Alla i stan vill gå på opera varje kväll.
Det är det som du missar.
Citera
2026-08-07, 11:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goobleyzook
Kör ca 2500 mil per år, ca 1kbm bränsle. Öka priset med en krona per liter så blir det tusen spänn mer per år, eller 83 kr per månad.

Jag överlever nog. Särskilt när jag bor i hus som kostar mig bara hälften av en normal tvårumslägenhet i vilken stad som helst.

Så varför får lantisar totalt psykbryt så fort de hör nåt om höjda bränslepriser?
Citera
2026-08-07, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.

Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.

För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.

Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.

Hur har ni stått ut?

Jag bor på "landet" typ i skogen utanför en liten stad. Aägen en mindre gård. Skulle inte byta mot något.
Jag har 9 minuter till jobbet och centrum, men jobbar hemifrån 3-4 dagar / vecka.
Tjänar riktigt bra. Skulle aldrig byta mot betongen.

Reser mycket både på fritden och jobbet.

Älskar livet och går i pension om 15 månader med riktigt bra pension och är HELT skuldfri sedan länge
Citera
2026-08-07, 12:01
Medlem
en del vill bo på landet samt ha 200-300 kvm att sträcka ut sig på
men om man får tag på en billig kvart i stan med bra grannar ock som jag tycker 64 kvm är lyxigt funkar det med ,gissa vad som kommer hända med bensinpriset i höst lutar åt att vänstern kommer vinna valet
Citera
2026-08-07, 12:47
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Man handlar en gång i veckan eller mer sällan, dricker inte mjölk och äter väldigt lite färska grönsaker plus man köper mindre skit man inte behöver som snacks, godis och annat meningslöst.
Man behöver inte betala uppåt 1000 kr/månad för en parkering i ett jävla bostadsområde där blatteungarna slår sönder, vandaliserar eller eldar upp bilar med jämna mellanrum. (har två bilar och MC)

Trots elpriserna bor jag billigare här än att betala hyra för en betongkloss/radhus med lån (har inga lån)
Slipper jobbiga grannar som lever fan, skräpar ned eller klagar på att jag mekar på gården.

Som min taktik. Lägg till solceller med batteri som gör att man inte har någon elräkning april-oktober. En välfylld vedbod håller elkostnader nere ytterligare. Skulder har man inga.

På landet kan man liksom reglera kostnaderna själv genom arbete. I mitt fall skulle en elbil kanske vara en bra idé men eftersom jag har en verkstad med lyft kan jag hålla liv i gamla skitbilar.

Dessutom är skogen full med gratis kött.
Citera
2026-08-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Elbil i Nattavaara där det kan vara -28 grader i flera dagar?

Exemplet var väl från centrala skåne? Men givetvis är elbil en bra kalkyl i Norrland även vintertid, främst för att du kan binda elen på lägre priser än i resten av landet. Säg att du ligger på 4-5 kronor milen vintertid. Då handlar det bara om att ha en bil som har kapacitet att färdas den sträcka du önskar.
Citera
2026-08-07, 14:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Roligt att bo i skogen och vara beroende av en elbil! Speciellt på vinter .
Nej, diesel är fortfarande king.

Man är väl inte mer beroende av en elbil än av en dieselbil? Hade vi haft frekventa problem med elavbrott i det här landet så hade det varit utmanande, men så har inte varit fallet på många år.
Citera
2026-08-07, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Man är väl inte mer beroende av en elbil än av en dieselbil? Hade vi haft frekventa problem med elavbrott i det här landet så hade det varit utmanande, men så har inte varit fallet på många år.

Idiot!!!!

En elbil har en massa problem under en kall vinter. Tappar 20-40% av sin range, Tar längre tid att ladda en kall bil, måste ladda oftare.

Har det inte varit strömavbrott i hela sverige på flera år?😂 jävla dåre. Stormen dave?

På landsbyggden är det ofta avbrott på vintern.
En sjuk person sitter i sitt hus mitt i skogen, en meter snö har kommit under natten. 20 minus grader. Ja då känns det tryggt att ha en elbil👍😂.
Citera
2026-08-07, 16:02
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Idiot!!!!

En elbil har en massa problem under en kall vinter. Tappar 20-40% av sin range, Tar längre tid att ladda en kall bil, måste ladda oftare.

Har det inte varit strömavbrott i hela sverige på flera år?😂 jävla dåre. Stormen dave?

På landsbyggden är det ofta avbrott på vintern.
En sjuk person sitter i sitt hus mitt i skogen, en meter snö har kommit under natten. 20 minus grader. Ja då känns det tryggt att ha en elbil👍😂.
Har det inte gjorts massvis av reportage och artiklar om att den påstådda värdelösheten med elbil i kallt klimat är starkt överdrivet?
Citera
2026-08-07, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Har det inte gjorts massvis av reportage och artiklar om att den påstådda värdelösheten med elbil i kallt klimat är starkt överdrivet?

ingen vågar nog skriva nått annat
Citera
2026-08-07, 16:31
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Jag bor i en stad och på landet-landet när jag har längre ledighet (så bränslekostnad blir där minimal).

Allt annat lika äter jag mindre när jag är på landet, duschar mer sällan, tvättar mindre , är mest utomhus (svalare inomhus) och handlar i princip ingenting. Jag tippar på att min dygnskostnad per dygn är 4-5 gånger högre i stan. I stan går det ju knappt att nudda en butik utan att bli en trehundring fattigare...
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2026-08-07 kl. 16:35.
Citera
2026-08-07, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Jag bor i en stad och på landet-landet när jag har längre ledighet (så bränslekostnad blir där minimal).

Allt annat lika äter jag mindre när jag är på landet, duschar mer sällan, tvättar mindre , är mest utomhus (svalare inomhus) och handlar i princip ingenting. Jag tippar på att min dygnskostnad per dygn är 4-5 gånger högre i stan. I stan går det ju knappt att nudda en butik utan att bli en trehundring fattigare...

Samma här när jag är på landet, du är inte nära butiker hela dagarna eller olika lockelser som är onödiga, lever enklare blir ganska mycket du sparar om man summerar per år.

Har du jobb kan du dra av en hel del också på arbetsresor eftersom det saknas bussförbindelser m.m
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in