Igår, 22:17
Medlem
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.

Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.

För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.

Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.

Hur har ni stått ut?
Citera
Igår, 22:31
Medlem
Onanikrems avatar
Man handlar en gång i veckan eller mer sällan, dricker inte mjölk och äter väldigt lite färska grönsaker plus man köper mindre skit man inte behöver som snacks, godis och annat meningslöst.
Man behöver inte betala uppåt 1000 kr/månad för en parkering i ett jävla bostadsområde där blatteungarna slår sönder, vandaliserar eller eldar upp bilar med jämna mellanrum. (har två bilar och MC)

Trots elpriserna bor jag billigare här än att betala hyra för en betongkloss/radhus med lån (har inga lån)
Slipper jobbiga grannar som lever fan, skräpar ned eller klagar på att jag mekar på gården.
Citera
Igår, 22:36
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Bor stort på landet. Har 4 mil till jobb. Eldar med ved så förbrukar typ 10 kwh på en mindre gård med tre uppvärmda byggnader även mitt i vintern.

Hade nog varit nere på 5 om det inte varit för golvvärmen på toaletten
Citera
Igår, 22:40
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.

Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.

För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.

Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.

Hur har ni stått ut?

Menar du att det är bättre att betala flera miljoner för en sketen liten bostad i en större stad där det är löjligt dyrt att ens parkera, där grannar stör och man måste anpassa sitt liv och leverne efter omgivande människor?

Vi har en bostad på 280 kvadrat, tillbyggnader på cirka 600 kvadrat och en tomt på över 10 000 samt drygt en mil till närmsta affär och jobb.
Visst, det kosta lite i både tid och pengar att ta hand om det, men friheten!

Naturen runt hörnet och cykelavstånd till stranden.

EDIT: Hur står man ut med att bo i en stad?
Senast redigerad av Stenballe Igår kl. 22:46.
Citera
Igår, 22:42
Medlem
RedRights avatar
Skulle kunna leva på vatten och bröd, bara jag fick bo kvar på landsbygden. Värt att slippa alla efterblivna människor och svartskallar.

Lugn och ro, frisk luft, göra vad jag vill, när jag vill. Inte behöva ta hänsyn till någon. Förödelsen av det fina Sverige vi en gång hade märks inte av lika mycket här på landet.
Citera
Igår, 23:16
Medlem
Storhandla 2 ggr per vecka?
Citera
Igår, 23:21
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Storhandla 2 ggr per vecka?

Inte om man är singel, men har man ett gäng barn så får man göra det.
Under ett par år hade vi fyra tonåringar i hushållet och djävlar vad det gick åt mat!
Citera
Igår, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Skulle kunna leva på vatten och bröd, bara jag fick bo kvar på landsbygden. Värt att slippa alla efterblivna människor och svartskallar.

Lugn och ro, frisk luft, göra vad jag vill, när jag vill. Inte behöva ta hänsyn till någon. Förödelsen av det fina Sverige vi en gång hade märks inte av lika mycket här på landet.

Sedan kommer snön och du måste sköta 50 meter från infarten till gården.

Edit: såvida man inte bor i Blekinge där djupsnö knappt existerar.
Citera
Igår, 23:33
Medlem
Stenballes avatar
Citat:

200 meter för min del, men då startar jag bara traktorn som jag köpte för en billig peng för många år sedan.
Dessutom har den betalat sig flera gånger om då jag får en slant för att ploga några grannars vägar/infarter också.
Citera
Igår, 23:40
Medlem
Ännu en svart eller vitt tråd.
Endera bor man i Stockholms innerstad eller så har man 10 mil till närmaste affär.
Nånting därimellan finns inte.
Jämföra de två värst tänkbara alternativen, när majoriteten inte bor i nåt av de två alternativen.
Citera
Igår, 23:42
Medlem
Citat:

Edit: såvida man inte bor i Blekinge där djupsnö knappt existerar.
Vissa har möjlighet att jobba hemifrån...
Då är det nog perfekt att bo på landet.
Låga utgifter pga att fastigheter är billigare på landet, men lika höga inkomster som att jobba inne staden.
Citera
Igår, 23:53
Medlem
Kostnaderna i storstäderna med bilparkering, hyror försäkringar gör att det ofta skenar iväg.

Har släkt som bor lite enslig i en by men ändå nära, 2 mil till närmaste stad,
9 kilometer till närmaste ort. Med tanke på bilkörningen (lite långkörning) så
går det åt mindre soppa, bilen slits långsammare, mycket lägre försäkring.

De bor i ett litet hus, har en varsin bil av den lite billigare sorten, bergvärme,
10 Kilowatt solceller, eldar lite med vid i insatsen i öppna spisen, veden gratis
förutom transportkostnader med släpet.
Inga lån, handlar en gång i veckan, egen snöslunga som sällan behövs.
De betalar för vatten/avlopp, sophämtning och försäkring, elen vintertid då
solcellerna inte kan leverera, ingen bergvärme sommartid behövs, och batteriet är
fulladdat under dagen för nattens behov.
Eget litet land med små odlingar och naturen på knuten, under skolsäsongen går
bussen genom byn (morgon/eftermiddag) och det är ca 300 meter till hållplatsen.
Njuter varje minut när man är där och hälsar på, ca 500 meter till älven där man
kan få upp någon fin öring med lite tur, men mest abborre.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in