Citat:
Ursprungligen postat av
Plukke
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.
Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.
För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.
Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.
Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.
Hur har ni stått ut?
Menar du att det är bättre att betala flera miljoner för en sketen liten bostad i en större stad där det är löjligt dyrt att ens parkera, där grannar stör och man måste anpassa sitt liv och leverne efter omgivande människor?
Vi har en bostad på 280 kvadrat, tillbyggnader på cirka 600 kvadrat och en tomt på över 10 000 samt drygt en mil till närmsta affär och jobb.
Visst, det kosta lite i både tid och pengar att ta hand om det, men friheten!
Naturen runt hörnet och cykelavstånd till stranden.
EDIT: Hur står man ut med att bo i en stad?