2026-08-06, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirTomhamHatt
3 mil enkel väg till jobbet är ju inte direkt svårt att pricka in även boendes i en storstad.

Har jobbat en del i norra delarna av Sverige och där åker man typ 3mil för att käka lunch (kanske lite överdrivet).
Än mer så om man räknar pendlingen i tid. På landet tar 2 mil ofta under 20 minuter.
Citera
2026-08-06, 23:07
Moderator
Neksnors avatar
Under pandemin ungefär hörde jag något om långt till affären, de (glest) bebodda platser som var värst tror jag hade ca 4 mil. Sedan finns det säkert en och annan som antingen måste gå över ett fjäll eller simma över en sjö för att slippa köra 10 mil till affären, men majoriteten av "lantisarna" torde ha betydligt mindre än 4 mil till affären. Men även med bara 1 mil måste man planera lite.
Citera
2026-08-06, 23:18
Medlem
Gontars avatar
Jag "står inte ut" på landet. Det är självvalt. Gjorde en white flight från villa i stockolmsförort för att slippa se en massa babbar och det är värt varenda krona.
Citera
2026-08-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahman5
En varm sommarmorgon, kliver man upp, går ut naken och pinkar och njuter av att vara helt skuldfri.
På vintern njuter man av gratisvärmen som vedpisen ger.
Och ändå har vi bara 20 min till närmaste stad och jobb på ungefär samma tid.

Man kan vara skuldfri och bo i stad också😂

Men som sagt, fint att bo på landet!
Citera
2026-08-07, 00:00
Medlem
Det kan definitivt vara dyrt att bo på landet.

- Varorna på mataffären kostar 20-40 % mer än i storstaden.
- Bränslekostnader för pendlingen till jobbet kostar på. Lägg därtill pendling till barnens förskola, storhandeln, simhallen, gymmet, barnens aktiviteter, konserter, vänner och släkt...
- Tåg-/bussbiljetter eller taxi kostar på om man stannar i stan för några öl.
- Ölen på den lokala pizzerian (enda stället att dricka på) kostar 50-100% mer än i storstaden.
- Alla maskiner och redskap kostar på.
- Allt underhåll kopplat till fastigheten kostar på.
- Ökat slitage på bilarna kostar på. Ja, bilarna. Behöver minst två bilar så att makarna kan ta sig till respektive jobb. Ovanpå det försäkringar, värdetapp, eventuella lån, drivmedel osv.

Jag menar faktiskt på att det är mycket, mycket dyrare på landet om man fortsatt vill ha access till stadens service- och nöjesutbud. Vill ungen börja i handboll och det inte finns en förening där man bor får man glatt köra 6 mil tur och retur. Och kanske det dubbla för matcher. Enorma kostnader i tid och pengar.
Citera
2026-08-07, 00:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen

- Bränslekostnader för pendlingen till jobbet kostar på. Lägg därtill pendling till barnens förskola, storhandeln, simhallen, gymmet, barnens aktiviteter, konserter, vänner och släkt...
- Ölen på den lokala pizzerian (enda stället att dricka på) kostar 50-100% mer än i storstaden.
- Ökat slitage på bilarna kostar på. Ja, bilarna. Behöver minst två bilar så att makarna kan ta sig till respektive jobb. Ovanpå det försäkringar, värdetapp, eventuella lån, drivmedel osv.

Jag menar faktiskt på att det är mycket, mycket dyrare på landet om man fortsatt vill ha access till stadens service- och nöjesutbud. Vill ungen börja i handboll och det inte finns en förening där man bor får man glatt köra 6 mil tur och retur. Och kanske det dubbla för matcher. Enorma kostnader i tid och pengar.
Då kan det bli dyrt. Bor man i stan och ska åka 40 mil enkel varje helg för att fiska eller jaga samt bo på ett vildmarkshotell åtta nätter i månaden med helpension blir det dyrt också.
Ännu värre om man tar taxi varje gång.
Senast redigerad av Russinsmurfen 2026-08-07 kl. 00:29.
Citera
2026-08-07, 00:23
Medlem
israelisinnocents avatar
Solceller och elbil?
Citat:

Citera
2026-08-07, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Då kan det bli dyrt. Bor man i stan och ska åka 40 mil enkel varje helg för att fiska eller jaga samt bo på ett vildmarkshotell åtta nätter i månaden med helpension blir det dyrt också.
Ännu värre om man tar taxi varje gång.

Jag har bott i svenska storstäder (Göteborg, Stockholm), i by 5-6 mil utanför storstad, i mindre stad i södra Sverige, i stor stad i norra Sverige och i metropol utomlands. Det är förstås olika från person till person men min erfarenhet är att det är lättare att bo i stad och ta sig till fisket när man väl önskar än tvärtom.

Enkelt räkneexempel är 5 dagar t/r till jobbet medan enbart 2 dagar t/r fisket. Jobbet och det övriga staden erbjuder åker du till året runt. Fisket lär man knappast åka till varje helg, året om, ifall man inte är besatt av just den hobbyn. De flesta fiskar, jagar, spelar golf eller vad det nu är då och då.

Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Solceller och elbil?

Kan förstås hjälpa. Men vi lever i ett land med 300 dagar vinter så solceller är inte till mycket hjälp när du har 32 minuter sol i december. Och du åker även på 150.000-200.000 på att installera solceller + 150.000-300.000 på en elbil. Så där har du 300.000-500.000 i extra utgift.
Citera
2026-08-07, 02:28
Medlem
RektumHamids avatar
Citat:

Fy fan om mina ungar får för sig att spela handboll. Då adopterar jag bort dom. Finns det nån töntigare sport? 😂
Citera
2026-08-07, 11:08
Avslutad
Jag bor ca 20km från närmsta stad.

Så satans skönt att slippa Islam för tillfället.

Men jag är medveten om att Islam kommer nog att komma hit till min ort inom 20år, då förhoppningsvis hinner jag flytta djupare in i ''skogen'' innan betongklossarna till lägenheter smäcks upp på rad.
Citera
2026-08-07, 11:39
Medlem
B. Mystics avatar
Amortering +ränta per månad: 3500 kronor.
Lokal butik 120 meter från hemmet. 4 mil till närmsta storstad med köpcenter som jag besöker varannan månad.
Har en garageuppfart på 20 kvm som jag kanske skottar ibland.

Har en trädgård med bår och frukt och lummigt och vackert. Tyst och skönt. Det enda man hör ibland som "stör" är en traktor eller godståget genom stationen som ligger någon kilometer bort.

Vad är problemet?
Citera
2026-08-07, 11:50
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Det är väl ingen som påstår att dom inte har råd med högre bränslepriser? Det folk inte förstår är varför MP och dom andra fittorna i fjollträsk måste hålla på och jävlas och höja priserna hela tiden? Ni kan flytta ut i en jurta på stäppen i Mongoliet och odla rovor om ni vill rädda världen. Sluta jävlas med vanligt folk då ni själva inte ens lever som ni lär.

Kolla in nån av hattrådarna om högre bränslepriser. Det är väldigt många som gnäller om att de inte har råd att ge mat åt sina ungar om MP höjer soppan med 1kr litern. Men det konstiga är att när man läser i denna tråd så har ni lantisar så JÄVLA bra ekonomi. Hur ska ni ha det egentligen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in