2026-08-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Som sagt, handlar runt en gång i veckan. Då i köpladan som ligger mellan byn och staden, mycket billigare där än i staden. Äter mest kött, potatis, ägg och kanske lite sommargrönsaker från trädgården varvat med frysta. Vacat kött håller sig rätt länge i kylskåpet oavsett om det är nöt eller fläsk. potatis håller sig flera veckor, månader förutom nypotatis då, Eftersom jag har en gård med en ladugård ombyggd till garage rymmer jag ett par frysar där. Endast en är igång nu, den andra kommer att startas när den skall fyllas med älgkött. I första frysen har jag fortfarande Julskinka uppskuren i portionsbitar 19,90 kg från när de reade ut dem. Oberoende vad de lärde säger håller den sig ett år lätt i frysen.

Äter rätt gott varje dag.
De låter jävligt bra faktiskt, gratis till att du fick ihop till ett körkort och hus och ett anständigt liv

Själv lever man som en kackerlacka i storstad, lever på bidrag, svartjobb och snatteri av livsmedel..

Körkort, hus och heltidsjobb känns som helt omöjligt under mina förutsättningar och omständigheter..
Citera
2026-08-06, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag och tjejen har tre fastigheter per idag.
En villa på liten ort utan egen affär, ca 20 min med bil till ort med affärer
En villa med stort garage (250m3 hobbygarage) i en ort med ca 10 min bil till köpcenter
En skaplig lägenhet med extremt billig hyra etc, i stan på ett av de bästa ställena.

Vi planerar idag att flytta ut mer på landet, så vi får mer frihet, men helst ändå nära nog till allt. Helst inga grannar inom 100 m eller så, nära till sjö eller sjötomt, och ett stort nog hobbygarage för husbil och andra åkdon.
Letar för fullt efter nåt som passar.
Ska bli skönt, ska sluta jobba helt om få 1 år och sen bara njuta av det jag fått ihop under arbetslivet

Lycka till! Låter verkligen jättetrevligt 😃.
Citera
2026-08-06, 20:35
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Vänder på frågan. Hur orkar man stå ut med att bo i stan fullt med bärsärkar blattar, jobbiga grannar och folk överallt? Frugan och döttrarna behöver man hålla inomhus för annars riskerar de att bli knollade av kaozbabbar. På landet behöver jag inte oroa mig för sådant
Citera
2026-08-06, 20:42
Medlem
Bor vad som kallas för "landet", cirka 2mil från närmsta butik och stad (egentliogen mer av en by).
250kvm tvåplans villa, 125kvm garage med lift, gäststuga på 48kvm, samtliga fastigheter med AC.
Använder egen brunn, har gott om mark, en stor del med skog, så det klyvs och eldas med egen ved vintertid.
Jag och sambon veckohandlar en gång i veckan, glömmer man att handla något så får man bege sig ut senare i veckan - vilket inte är några problem alls.
Absolut att det kan kännas lite segt att köra de 2 milen till centrum ibland, speciellt då jag bor väldigt centralt i Polen kvartalsvis och bara har några få huindra meter gång (eller motorcykel) till närmsta Biedronka, Netto och Lidl,
Men i det stora hela föredrar jag helt klart livet på landet framför det stressiga centrala livet i Polen, och för den delen också i Norden då jag bott i Oslo i ~8år pga arbete.
Men från min syn så finns det stadspersoner och det finns landsbygdspersoner, inget fel på någon utav de, det är bara olika preferenser, på samma sätt som att vissa föredrar fossildrivna fordon och andra elektriska, det är bara preferenser.
Citera
2026-08-06, 20:49
Medlem
Bor verkligen mitt ute i skogen på landet, 3000 kvadratmeter tomt, pool, hus på lite mer än 200 kvadratmeter och har 14 mil ToR till jobbet. Huset är uppvärmt med bergvärme och inklusive elbilsladdning förbrukade vi i januari ca 1500 kwh. ICA Maxi ligger 5 min härifrån och vi storhandlar för ca 1500-2000 kr i veckan eftersom vi har två barn också.

Även om vi bor i elområde 4 tror jag vi gör av med bra mycket mindre pengar än många som bor i stan.
Citera
2026-08-06, 21:36
Medlem
Har man mer än 20 minuter till närmaste simhall så bor man på landet.

Och landet är lyx, ingen snack om den saken. Men ett krav för att jag skulle flytta ut på landet är att äga minst 50 hektar mark med 50/50 skog och betesmark samt ett fint skifte där markerna är runt gården. Och att hitta en sån gård söder om Dalälven för under 10 miljoner bör man slå till omedelbart.
Citera
2026-08-06, 21:36
Medlem
Undermedvetenh3ts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Många vet jag beställer mycket via Matsmart så att de får torrvaror och hushållspapper billigt och får det hemkört.

Ja men precis, smart med Matsmart!
Citera
2026-08-06, 22:23
Medlem
Ekonomi är en sak.Men har du krämpor och/eller sjukdomar.. då blir det jädrigt jobbigt bo på landet om du har mycke byggnader, mark och skog att sköta om. Speciellt om du passerat 50 och inte har barn som hjälper till. Tror det är många som tyckt det är väl mysigt flytta på landet och investerat i div prylar, djur och mark att odla. Sen slår det till att det blev jädrigt mycke mer jobb än man trodde. Det är inte så rofyllt och enkelt och man är ingen Ernst eller Carl-Fredrik på Österlen.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-06 kl. 22:25.
Citera
2026-08-06, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kul att en stor majoritet i denna tråd verkar ha en helt strålande ekonomi trots att de bor på landet. Men om MP höjer bensinpriset med en krona litern då JÄVLAR raseras allting och folk får flytta till fattighuset.
Kör ca 2500 mil per år, ca 1kbm bränsle. Öka priset med en krona per liter så blir det tusen spänn mer per år, eller 83 kr per månad.

Jag överlever nog. Särskilt när jag bor i hus som kostar mig bara hälften av en normal tvårumslägenhet i vilken stad som helst.
Citera
2026-08-06, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maniskasamen
Ekonomi är en sak.Men har du krämpor och/eller sjukdomar.. då blir det jädrigt jobbigt bo på landet om du har mycke byggnader, mark och skog att sköta om. Speciellt om du passerat 50 och inte har barn som hjälper till. Tror det är många som tyckt det är väl mysigt flytta på landet och investerat i div prylar, djur och mark att odla. Sen slår det till att det blev jädrigt mycke mer jobb än man trodde. Det är inte så rofyllt och enkelt och man är ingen Ernst eller Carl-Fredrik på Österlen.
Det är helt sant, förutom de där på TV (hela tv-team som skapar bilden du ser). Men då säljer man, katching. Rejält klirr som kan räcka livet ut beroende på fastigheten i fråga.
Citera
2026-08-06, 22:55
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jaså har du bestämt reglerna för vad som klassas för på landet?

Förvisso inte, men jag tycker knappast att 12 minuter till flera stora matvarubutiker, Systembolaget, banker o.s.v. samt 14 minuter till ett av nordens största köpcentrum och 16 minuter till landets 8e största stad borde räknas som "på landet" utifrån TS egen beskrivning av vad "på landet" innebär.

Jag citerar TS: "och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter."
Citera
2026-08-06, 23:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Förvisso inte, men jag tycker knappast att 12 minuter till flera stora matvarubutiker, Systembolaget, banker o.s.v. samt 14 minuter till ett av nordens största köpcentrum och 16 minuter till landets 8e största stad borde räknas som "på landet" utifrån TS egen beskrivning av vad "på landet" innebär.

Jag citerar TS: "och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter."
Jaha. Så om man inte har minst 4 mil till affären så bor man inte på landet?
Mina före detta svärföräldrar hade 5 min till en stormarknad men bodde helt ensligt med ladugård och mark och inga synliga grannar.
Det tycker jag är på landet.
Så vi är väl inte riktigt överens då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in