2026-08-07, 18:38
Medlem
Kosmos.s avatar
Inte så farligt om man planerat sin ekonomi bra och varit strategisk i investeringar osv.

Kör elbil exempelvis så bensinpriset är ju lite utav en icke-fråga...

Däremot elpriset har ju varit en sak politiker och korrupta inom kommun/stat kommit på att de kan mjölka folket på. Det är såklart stor kostnad kalla vintrar. Men man får anpassa sig och hitta lösningar som att isolera bra och elda vedkammin som supplement de kallaste månaderna. Solpaneler har man ju funderat på men det har problemet att det ger minst när man behöver det som mest(kall vinter när solen inte ger mycket el)..
Citera
2026-08-07, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.

Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.

För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.

Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.

Hur har ni stått ut?
Bor man på landet har man väl elbil och solceller.
En bra kombo.
Då är milen oerhört förmånliga.
Citera
2026-08-07, 21:24
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Hur har ni stått ut?
Man väljer en bränslesnål bil. Det är det första. Det andra är att man planerar sina körningar och rutter. Det är inte svårare än så.

Eller. En reflektion:
En lite intressant grej är att det är på landet som elbilar ökar mest. Just pga det är billigt per mil om man kör sisådär tio mil per dag och kan ladda hemma.
Citera
2026-08-07, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Har det inte gjorts massvis av reportage och artiklar om att den påstådda värdelösheten med elbil i kallt klimat är starkt överdrivet?

Jag ser varje vinter teslas service bilar över allt. Här i norra Usa så klarar inte elbilarna klimatet. Kanske elbilarna i sverige är så mycket bättre?🤔
Citera
2026-08-07, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Man väljer en bränslesnål bil. Det är det första. Det andra är att man planerar sina körningar och rutter. Det är inte svårare än så.

Eller. En reflektion:
En lite intressant grej är att det är på landet som elbilar ökar mest. Just pga det är billigt per mil om man kör sisådär tio mil per dag och kan ladda hemma.

Jag har varit och hällsat på i sverige de två senaste sommrarna och bott på min familjs gård på landet. De bilar jag såg mest av var Ford F-150, F-150 raptor, G wagon diesel, Toyota Hilux, Chevrolet Silverado 1500,2500 och en jävla massa nya Mercedes E klass, Bmw 7 serie och Porsche 911 GT 3, GT3 RS, och en del Chevrolet Corvette. De godsherrar vi känner (inkl min far) kör riktiga bilar, inte el skit!

Finns rikt folk också på landet! Inte bara i städerna.
Citera
2026-08-07, 22:45
Medlem
zombie-nations avatar
Om man bara bor en mil ut på landet som många gör är det inga problem. Man lär sig handla och göra ärenden när man ska jobba och inte åka massor fram och tillbaka, men även "unna" sig en extratur med bilen bara för att köpa lite godis någongång. För att man inte ska känna sig fattig och utsatt. Att sova i ro och andas ren luft står högt på listan för många. Alla pallar inte att bo i små lådor med andra människor tätt intill. Jag förstår definitivt båda livsstilarna och har levt båda. De kommer med för- och nackdelar.
Citera
2026-08-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Så varför får lantisar totalt psykbryt så fort de hör nåt om höjda bränslepriser?
Jag upplever att det är folk i stora drag som upprörs, inte främst folk i glesbygd, även om de oftast kör fler mil per år än de i storstan.

Bränslepriser får ju utslag även på matpriser oavsett var vi bor.
Citera
2026-08-08, 00:42
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kul att en stor majoritet i denna tråd verkar ha en helt strålande ekonomi trots att de bor på landet. Men om MP höjer bensinpriset med en krona litern då JÄVLAR raseras allting och folk får flytta till fattighuset.

Vi ska kunna leva gott och inte behöva tänka på plånboken. Finns ingen anledning att höja priset på bränsle.
Citera
2026-08-08, 10:45
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Vi ska kunna leva gott och inte behöva tänka på plånboken. Finns ingen anledning att höja priset på bränsle.

Anledningen är vad man prioriterar att lägga samhällets resurser på. Många anser att en höjning av bränslepriserna är rimlig då dessa pengar kan läggas på tex att korta vårdköerna.
Citera
2026-08-08, 15:51
Medlem
RedRights avatar
Sverige AB får hitta andra vägar vi är beskattade nog. Sluta med alla bidrag till andra länder är en åtgärd. Leta olja, investera mer i utländska bolga.
Citera
2026-08-10, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Idiot!!!!

En elbil har en massa problem under en kall vinter. Tappar 20-40% av sin range, Tar längre tid att ladda en kall bil, måste ladda oftare.

Har det inte varit strömavbrott i hela sverige på flera år?😂 jävla dåre. Stormen dave?

På landsbyggden är det ofta avbrott på vintern.
En sjuk person sitter i sitt hus mitt i skogen, en meter snö har kommit under natten. 20 minus grader. Ja då känns det tryggt att ha en elbil👍😂.

Idiot med fyra utropstecken? Här var det mycket känslor, ser jag.

Ja, en elbil tappar 20-40% sin range. En WLTP-bil har runt 30-40 mil i batteriet vintertid enligt Mobility Sweden. Det gör fortfarande att du klarar att pendla om du har en daglig körsträcka som understiger 25-30 mil, dvs det går för de allre flesta även på landet. Du laddar fullt nattetid.

Ingen skriver att det inte förekommer elavbrott i Sverige längre, men det har blivit ofantligt mycket ovanligare. 2019 var det t ex endast 6300 hushåll som upplevde ett strömavbrott som varade längre än 24h.

Så jo, givetvis kan du leva på landet med en elbil.
Citera
2026-08-10, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Idiot med fyra utropstecken? Här var det mycket känslor, ser jag.

Ja, en elbil tappar 20-40% sin range. En WLTP-bil har runt 30-40 mil i batteriet vintertid enligt Mobility Sweden. Det gör fortfarande att du klarar att pendla om du har en daglig körsträcka som understiger 25-30 mil, dvs det går för de allre flesta även på landet. Du laddar fullt nattetid.

Ingen skriver att det inte förekommer elavbrott i Sverige längre, men det har blivit ofantligt mycket ovanligare. 2019 var det t ex endast 6300 hushåll som upplevde ett strömavbrott som varade längre än 24h.

Så jo, givetvis kan du leva på landet med en elbil.

Bara stockholmare som kör elektriskt på landsbyggden.

Bönder, godsägare, vi kör riktiga bilar!!!!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in