2026-08-06, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Jag tänker sådär 2022-2023 då bla bensinpriset låg på 22 kr sommaren 2022. Att då ha 3-4 mil enkel väg med bil till jobbet måste ha varit kostsamt. Startar inte bilen en kall december månad är man körd då ingen kollektivtrafik kanske går där.

Alla som har valt att vilja bo så har varit modiga och då pratar jag om den som kanske ha 4-7 mil till närmsta ställe att handla mat eler jobba. Att orka köra 20-40 minuter.

För att inte tala om elräkningen om man bor i ett stort hus och har ett stall och strax utanför Bjuv och har bondgård.

Det är en livsstil men samtidigt kan jag förstå njutningen av att kunna ha tillgång till stor mark för en "billig peng" för att köra fyrhjuling,ha höns och får och kanske tillgång till en badplats en bit bort.

Mina föräldrar bodde sådär i över 8 år och deras strategi var att storhandla två gånger i veckan och att ha tillgång till mycket verktyg och reservdelar om bilen får problem.

Hur har ni stått ut?

Till att börja med så har man väl elbil och ordentlig hemmaladdning, dvs betalar 3-4 kronor per mil? Jag ligger själv på 1,5kwh per mil, har bundit elen så räknar med ganska exakt 3 kronor per körd mil. Vansinne att bo på landet och köra bensin.
Citera
2026-08-06, 14:06
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Skulle kunna leva på vatten och bröd, bara jag fick bo kvar på landsbygden. Värt att slippa alla efterblivna människor och svartskallar.

Lugn och ro, frisk luft, göra vad jag vill, när jag vill. Inte behöva ta hänsyn till någon. Förödelsen av det fina Sverige vi en gång hade märks inte av lika mycket här på landet.
Med den inställningen borde du kunna ta dig tillbaka ut i friheten. Visst, om du har toppjobb på huvudkontor eller motsvarande blir det svårt att hitta liknande, men hitta en lösning som passar dig!
Citera
2026-08-06, 14:06
Medlem
SportquattroS1s avatar
Jag har drygt 20 mil till jobbet, men jag jobbar på sjön så jag åker bara till jobbet var fjärde vecka. Har en mil till en småstad och två kilometer till en lanthandel.

Jag har en fyrhjulsdriven amerikansk skåpbil som går i alla väder och är skattebefriad samt billig i försäkring.

Utan AC så drar den 1,7 liter per mil bakhjusdriven och 2,4 liter per mil fyrhjulsdriven.

Jag har en mil till en småstad där det finns affärer men den mesta av handlingen gör jag på väg till och från jobbet.

Ute på landet kunde jag köpa ett schysst hus med hyfsat stor tomt och garage för en bra bit under en miljon.

Jag har två bilar, en traktor, en hjullastare och en motorcykel. Så det ska mycket till innan jag blir stillastående.

En normal månad så har jag minst 15k över, så jag känner inte att jag behöver en modern, bränslesnål bil med en massa elektronik som kan krångla. Rent ekonomiskt så klarar jag mig bra.
Citera
2026-08-06, 14:14
Medlem
JeffDaviss avatar
Kul att en stor majoritet i denna tråd verkar ha en helt strålande ekonomi trots att de bor på landet. Men om MP höjer bensinpriset med en krona litern då JÄVLAR raseras allting och folk får flytta till fattighuset.
Citera
2026-08-06, 14:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Kul att en stor majoritet i denna tråd verkar ha en helt strålande ekonomi trots att de bor på landet. Men om MP höjer bensinpriset med en krona litern då JÄVLAR raseras allting och folk får flytta till fattighuset.
Jaså. Det skulle påverka mycket marginellt.
Citera
2026-08-06, 14:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Jaså. Det skulle påverka mycket marginellt.

Ja såklart. Men så låter det inte i alla hattrådar om höjda bränslepriser.
Citera
2026-08-06, 14:59
Medlem
Katzyns avatar
Det är ju generellt mycket billigare att bo på landet. Bortsett från bostadspriser och parkeringskostnader så bygger ju innerstadsliv egentligen på konsumtion. Det som är bra med att bo i storstan är att man har nära till restauranger, butiker, evenemang osv. Men allt det där kostar. Typ varje gång man ska ut och "göra något" kostar det pengar, har man dessutom familj är det ett antal inträden, shoppingbeslut och kuvert på restaurangen eller bullar på kaféet att betala varenda gång.

På landet har man egen trädgård att sysselsätta sig i, man kan gå ut i skogen, åka till näraliggande badplatser eller träffa andra för grillkväll el dyl i någons hus. Självklart åker även lantisfamiljen ibland för att shoppa, äta ute eller se någon konsert, men skillnaden är att varenda aktivitet man gör inte är ett konsumtionstillfälle som kostar skitmycket. Och alternativen man har är inte att sitta inne i sin lilla lägenhet och uggla eller gå ut och köpa.
Citera
2026-08-06, 15:24
Medlem
SirTomhamHatts avatar
3 mil enkel väg till jobbet är ju inte direkt svårt att pricka in även boendes i en storstad.

Har jobbat en del i norra delarna av Sverige och där åker man typ 3mil för att käka lunch (kanske lite överdrivet).
Citera
2026-08-06, 15:30
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Det är väl ingen som påstår att dom inte har råd med högre bränslepriser? Det folk inte förstår är varför MP och dom andra fittorna i fjollträsk måste hålla på och jävlas och höja priserna hela tiden? Ni kan flytta ut i en jurta på stäppen i Mongoliet och odla rovor om ni vill rädda världen. Sluta jävlas med vanligt folk då ni själva inte ens lever som ni lär.
Citera
2026-08-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregLestrade
Till att börja med så har man väl elbil och ordentlig hemmaladdning, dvs betalar 3-4 kronor per mil? Jag ligger själv på 1,5kwh per mil, har bundit elen så räknar med ganska exakt 3 kronor per körd mil. Vansinne att bo på landet och köra bensin.

Elbil i Nattavaara där det kan vara -28 grader i flera dagar?
Citera
2026-08-06, 15:36
Medlem
Citat:
Skulle faktiskt inte bry mig ett dugg då påverkar elpriset mer.
Men även när jag körde Diesel och de höjer till 30Sek/L så skulle jag komma 1500 mil om året enbart för vad en Stockholmare betalar för parkering. Men lever man helt utan bil så blir det en annan femma.
Citera
2026-08-06, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Ja det låter kanske inte optimalt, planering känns A-O när avstånden blir längre. Tillgängligheten till produkter är ju naturligtvis sämre på landet men det innebär ju inte att det behöver bli dyrare.

Många vet jag beställer mycket via Matsmart så att de får torrvaror och hushållspapper billigt och får det hemkört.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in