2026-08-11, 06:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulaLinjen
Det kan definitivt vara dyrt att bo på landet.

- Varorna på mataffären kostar 20-40 % mer än i storstaden.
- Bränslekostnader för pendlingen till jobbet kostar på. Lägg därtill pendling till barnens förskola, storhandeln, simhallen, gymmet, barnens aktiviteter, konserter, vänner och släkt...
- Tåg-/bussbiljetter eller taxi kostar på om man stannar i stan för några öl.
- Ölen på den lokala pizzerian (enda stället att dricka på) kostar 50-100% mer än i storstaden.
- Alla maskiner och redskap kostar på.
- Allt underhåll kopplat till fastigheten kostar på.
- Ökat slitage på bilarna kostar på. Ja, bilarna. Behöver minst två bilar så att makarna kan ta sig till respektive jobb. Ovanpå det försäkringar, värdetapp, eventuella lån, drivmedel osv.

Jag menar faktiskt på att det är mycket, mycket dyrare på landet om man fortsatt vill ha access till stadens service- och nöjesutbud. Vill ungen börja i handboll och det inte finns en förening där man bor får man glatt köra 6 mil tur och retur. Och kanske det dubbla för matcher. Enorma kostnader i tid och pengar.

Ja alltså, ska en person bo på landet - men envisas med att bibehålla ”storstadslivsstilen” - är det klart att den asymmetrin kostar. Vill du leva stadsliv, är det bättre att bo i en stad. Vill du leva lantliv, bättre att bo på landet. Ska du korsa dessa, får du öppna penningapungen såklart, och brygga över monetärt.
Citera
2026-08-11, 06:44
Medlem
elbil har varit väldigt förmånligt, kommunen hade fram tills för några år sen gratis laddstationer
men det togs bort, nu väntar km skatt i stället
Citera
2026-08-11, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja alltså, ska en person bo på landet - men envisas med att bibehålla ”storstadslivsstilen” - är det klart att den asymmetrin kostar. Vill du leva stadsliv, är det bättre att bo i en stad. Vill du leva lantliv, bättre att bo på landet. Ska du korsa dessa, får du öppna penningapungen såklart, och brygga över monetärt.

Du har en poäng.
Citera
2026-08-11, 09:37
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pa.Forever
Jag har varit och hällsat på i sverige de två senaste sommrarna och bott på min familjs gård på landet. De bilar jag såg mest av var Ford F-150, F-150 raptor, G wagon diesel, Toyota Hilux, Chevrolet Silverado 1500,2500 och en jävla massa nya Mercedes E klass, Bmw 7 serie och Porsche 911 GT 3, GT3 RS, och en del Chevrolet Corvette. De godsherrar vi känner (inkl min far) kör riktiga bilar, inte el skit!

Finns rikt folk också på landet! Inte bara i städerna.

Har din familj ett gods i Sörmland? Jag känner verkligen inte igen den maskinpark du beskriver.
Citera
2026-08-11, 12:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Skulle kunna leva på vatten och bröd, bara jag fick bo kvar på landsbygden. Värt att slippa alla efterblivna människor och svartskallar.

Lugn och ro, frisk luft, göra vad jag vill, när jag vill. Inte behöva ta hänsyn till någon. Förödelsen av det fina Sverige vi en gång hade märks inte av lika mycket här på landet.
Du slipper inte idioter på landet heller. Tyvärr.
Citera
2026-08-11, 19:03
Medlem
RedRights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Du slipper inte idioter på landet heller. Tyvärr.

Klart dom finns, men väldigt få. Ser heller inga svartskallar eller feta morsor med 7 ungar som skriker och härjar som om det inte finns en morgondag. Detta ser jag och får tillräckligt av när handlandet i stan sker, Vissa saker finns inte i närbutiken tyvärr.
Citera
2026-08-11, 20:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedRight
Klart dom finns, men väldigt få. Ser heller inga svartskallar eller feta morsor med 7 ungar som skriker och härjar som om det inte finns en morgondag. Detta ser jag och får tillräckligt av när handlandet i stan sker, Vissa saker finns inte i närbutiken tyvärr.
Med risk att göra dig besviken, men folk på landet är ofta extrema individualister och dåliga på att ta hänsyn. Bråk mellan grannar på landet är en klassiker, och bråken kan pågå i decennier, till och med i generationer. Folk i stan har ofta en glamorös bild av landet som inte stämmer.
Citera
2026-08-11, 20:58
Medlem
Citat:
Med risk att göra dig besviken, men folk på landet är ofta extrema individualister och dåliga på att ta hänsyn. Bråk mellan grannar på landet är en klassiker, och bråken kan pågå i decennier, till och med i generationer. Folk i stan har ofta en glamorös bild av landet som inte stämmer.

Bor man på landet har man inte "grannar" på samma sätt alls, du har kanske en granne 200m bort. Tror många verkligen förknippar landet med bostadsområde. Det bor ingen nära dig alls för att du skall kunna ha bråk på detta sätt, har aldrig varit med om någon "ute på landet" som varit i tvist eller bråk med sina grannar. Är bara tvärtom, att man blir vänner med den där grannen 200m bort.
Citera
2026-08-11, 21:40
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan
Bor man på landet har man inte "grannar" på samma sätt alls, du har kanske en granne 200m bort. Tror många verkligen förknippar landet med bostadsområde. Det bor ingen nära dig alls för att du skall kunna ha bråk på detta sätt, har aldrig varit med om någon "ute på landet" som varit i tvist eller bråk med sina grannar. Är bara tvärtom, att man blir vänner med den där grannen 200m bort.
Då har du inte varit med om mycket. Jag är uppväxt på landet och har många vänner på landet, så jag vet hur det är. Visst mycket är bra, men det finns ofta mycket konflikter också. Om vägar, färdas på annans mark, gränstvister, jakt, fiske gamla släktfejder, ja vad som helst egentligen. Och 200 meter spelar ingen roll för dessa konflikter, snarare tvärtom...
Citera
2026-08-23, 16:16
Medlem
Citat:
Då har du inte varit med om mycket. Jag är uppväxt på landet och har många vänner på landet, så jag vet hur det är. Visst mycket är bra, men det finns ofta mycket konflikter också. Om vägar, färdas på annans mark, gränstvister, jakt, fiske gamla släktfejder, ja vad som helst egentligen. Och 200 meter spelar ingen roll för dessa konflikter, snarare tvärtom...

För att inte tala om dessa "turister"som åker till byn veckovis eller under påsklovet och släpper lös sina jakthundar och stör ens får eller höns.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in