2026-08-06, 14:16
Medlem
Wyrdkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Förstår inte varför du håller på med hittepåord. Mitt inlägg var tillräckligt.

Jag tar inte ut några problem på någon. Du gör det däremot.

Jag använder inga hittepåord. Var det något ord som var svårt att förstå?

Jag har nu dock svarat på ditt inlägg att arbetslösa får gott ta de jobb de erbjuds trots att de inte tycker de är bra.

Ska du fortsätta metaposta nu?
Citera
2026-08-06, 14:26
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Det är ju helt officiellt att arbetsförmedlingen inte längre förmedlar några jobb, det har de inte gjort på flera årtionden. Jobb får man genom egen ansträngning, personliga kontakter och tur.

AF fick ju till och med nytt direktiv för några år sedan: De ska ägna sig helt åt dem som står längst ifrån arbetsmarknaden (en omskrivning för oanställningsbara).

Det pratades rätt ärligt i media om att AF därmed blir ett långtidsförvar för invandrare. En pensionsmyndighet för dem som garanterat inte kommer jobba en enda dag i Sverige.

Det enda som är sig likt är själva namnet Arbetsförmedlingen, man missade eller struntade i att ändra det. Risken är då uppenbar att det gamla namnet leder tanken fel, att man råkar tro att de förmedlar jobb.

Ja, AF har blivit en av flera sociala omsorgsmyndigheter i stat och kommun. Det är ingen enkel uppgift, även om det i huvudsak inte borde finnas. Jag instämmer i att man borde inte bara ändrat uppdraget, utan även bytt skylt på myndigheten.
Citera
2026-08-06, 15:17
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Ja det kravlösa samhället gör ingen gott.
Citera
2026-08-06, 15:59
Medlem
Från 1 juli gäller aktivitetskrav 8 timmar om dagen. 5 dagar i veckan i Sverige.
Citera
2026-08-06, 18:19
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av queen70
Från 1 juli gäller aktivitetskrav 8 timmar om dagen. 5 dagar i veckan i Sverige.
Vuxendagis alltså. Pysselsättning.
Citera
2026-08-06, 18:24
Medlem
HugoStieglitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Som jag ser det prioriterar man löner och förmåner fel idag.
De som har ett fysiskt krävande yrke, som gör att större tiden av ledigheten går till återhämtning och att kroppen är trasig långt innan pensionen, ska vara de som har en bra lön och ges förmåner som kompensation.

Kontorsråttorna som hivar in feta löner genom lite pappersarbete, diverse uppgifter på datorer (mailhantering), fika flera gånger per dag och vuxenanpassade barnlekar ett par gånger i månaden, de ska ha en lön motsvarande deras underpresterande arbete.
Programmerare och andra högpresterare får den lön som de förtjänar. HR-muppar och olika pärmbärare på någon genusmyndighet däremot kan ju få leva lite snålt tills de sadlar om till någonting samhällsnyttigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Tvångsarbete är naturligtvis inget som hör hemma i ett modernt civiliserat samhälle. Vi bör kunna ta hand om våra svagaste utan att sätta dem på tukthus.
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Nej, det säger bara en hel del om dig, att du vill att någon ska jobba heltid, dvs som en vanligt, dessutom tungt jobb, för en akassa på 4-11000kr efter skatt, som inte ens räcker till deras räkningar utan att de hamnar hos kronofogden osv, när en vanlig person som hade jobbat med exakt samma sak, hade fått minst det dubbla efter skatt. Då är det slaveri. Men det är du för hjärndöd för att begripa.
Tvångsarbete och slaveri är när någon tvingar dig att arbeta, det förekommer inte här. Den som inte vill kan låta bli, precis som stenåldersmänniskorna kunde låta bli att jaga och samla. Däremot så lär man inte kunna få mat i magen om man bara sitter på rumpan men så har det varit sen urminnes tider.

Jag gissar att det inte är programmerare och kirurger som blir långtidsarbetslösa, utan det är väl förmodligen "genusgänget" och andra smått förvirrade skönandar som egentligen borde få en kalldusch och komma in i matchen. Alla kan vara mellan två jobb en kortare tid, men går det väldigt lång tid så har man nog själv lite grann brister som man bör reflektera över.

Citat:
Ursprungligen postat av Simora
Ett av mina favoritförslag har länge varit en statlig jobbgaranti.
Det blir i princip omöjligt med all byråkrati som AF har idag. Man kanske skulle införa möjligheten till någon form av daglöneri där arbetslösa får bli upphämtade som mexikaner och utföra olika insatser, det kan vara att plocka skräp på gatorna, tvätta bort graff från väggar m.m.

Idag har AF en massa regler om att de måste främja personer som är längst från arbetsmarknaden, vilket innebär att den som hör av sig till AF för arbetskraft ofta får personer med handikapp eller "hudfärgshandikapp". AF ser bara till de sökandes behov av att få arbete men struntar i arbetsgivarens behov av att få in någon som är lämpad för jobbet. AF misslyckas med sitt uppdrag eftersom uppdraget är utformat av världsfrånvända politiker.
Citera
2026-08-06, 18:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

Tvångsarbete och slaveri är när någon tvingar dig att arbeta, det förekommer inte här. Den som inte vill kan låta bli, precis som stenåldersmänniskorna kunde låta bli att jaga och samla. Däremot så lär man inte kunna få mat i magen om man bara sitter på rumpan men så har det varit sen urminnes tider.

Jag gissar att det inte är programmerare och kirurger som blir långtidsarbetslösa, utan det är väl förmodligen "genusgänget" och andra smått förvirrade skönandar som egentligen borde få en kalldusch och komma in i matchen. Alla kan vara mellan två jobb en kortare tid, men går det väldigt lång tid så har man nog själv lite grann brister som man bör reflektera över.
Jag är it-tekniker och arbetslös. så, jo, folk som jobbar inom it och med datorer kan visst bli arbetslösa och ha svårt att få ett nytt jobb, trots hundratals ansökning. Det visar bara på din totala okunskap. Ska du dessutom tvingas till det där för att man annars inte får någon mat, så har du inget val och då är det ett slavarbete. Men även det är du för dum för att begripa. Är det någon som ska ha en kalldusch och komma in i gamet så är det du och övriga idioter som sitter och svamlar om skit ni inte kan något om.
Citera
2026-08-06, 18:32
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belowmepls
Älskar den här diskussionen. "Någon annan betalar för dig"

Däremot är det väldigt lite gnäll på att en allt mindre grupp människor kommer behöva betala allt mer för pensionärerna, som dessutom ska ha sin garanterade inkomst höjd enligt index.

Undra hur många det kommer finnas om... 10-20 år som ska ha dessa pengar.

Älskar det här.
Pensionärer är heliga. Det är bara att kolla på alla inlägg som säger att man skall skotta snö åt pensionärer, laga mat, rensa i rabatter osv för att få a-kassa. Vad dessa pensionärer har gjort för att förtjäna att få gratis slavar är okänt. Knappast har de byggt landet i alla fall. Mest bara byggt bidragssystem åt sig själva.
Citera
2026-08-06, 19:05
Medlem
folkgemenskaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radikalexorcist
Som jag ser det prioriterar man löner och förmåner fel idag.
De som har ett fysiskt krävande yrke, som gör att större tiden av ledigheten går till återhämtning och att kroppen är trasig långt innan pensionen, ska vara de som har en bra lön och ges förmåner som kompensation.

Kontorsråttorna som hivar in feta löner genom lite pappersarbete, diverse uppgifter på datorer (mailhantering), fika flera gånger per dag och vuxenanpassade barnlekar ett par gånger i månaden, de ska ha en lön motsvarande deras underpresterande arbete.

Arbetarklassen är arbetare och hårt arbete ska alltid löna sig. Inget flash utan hårt slit!
De som offrar sina kroppar genom arbetslivet bör vara de som har störst rätt att nyttja bidrag den dagen de helt enkelt inte klarar av att arbeta mer.

Det finns mycket man skulle kunna ändra på, exempelvis tycker jag inte att de med fysiskt krävande yrken ska ha lika långa arbetsdagar som alla andra, utan att förlora någon inkomst. Dessa yrken gynnar alla och bör därför uppskattas mer.

Det du sätter fingret på är inte bara en känsla, utan en bekräftad ekonomisk förskjutning sedan 1970-talet.

Anledningen till att fysiskt krävande yrken drar det korta strået handlar i grunden om hur löneandelen av BNP har omfördelats.
Ser man till den officiella statistiken ligger löneandelen av BNP på runt 63–65 %. Men rensar man bort topplönerna (vd-löner, direktörsbonusar och högre chefslöner) visar det sig att vanliga löntagares andel av förädlingsvärdet har rasat från ~70–73 % på 1970-talet till runt 52–55 % idag. En allt större del av "lönepotten" slussas alltså till toppskiktet på kontoren och till kapitalägarna via utdelningar.

Om vanliga arbetare hade behållit samma andel av förädlingsvärdet som under Folkhemmets era:
Hade en undersköterska eller industriarbetare haft 30–35 % högre lön idag.

Hade vi dessutom behållit Rehn-Meidner-modellens tvingande investeringssystem och solidariska lönepolitik sedan 1970-talet där vinstöverskott slussades till produktion snarare än finansspekulation hade BNP varit 15–25 % större. Då hade köpkraften för ett fysiskt tungt yrke legat 50–65 % högre i reella termer.

Kortare arbetstid är ekonomiskt fullt möjligt.
Din idé om kortare arbetstid för tunga yrken med bibehållen lön var exakt vad den svenska modellen byggde på när produktiviteten ökade: att ta ut produktivitetsvinster i arbetstidsförkortning och välfärd istället för direktörsbonusar.

Att "kontorsråttor" och ledningsskikt drar ifrån medan de som offrar sina kroppar får sämre villkor är resultatet av att Industriavtalet och märkeiseringen effektivt lagt ett lönetak för arbetare, samtidigt som taket helt saknas för toppskiktet. Det finns inget ekonomiskt hinder för att belöna hårt slit, det handlar enbart om att arbetarrörelsen har slutat kräva sin del av kakan.
Citera
2026-08-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gvci614
Detta är jätte bra! Jag tänkte på detta redan för 20 år sedan. Varför ge bidrag till personer som inte gör ett skit?
Det finns massor med arbetsuppgifter som aldrig tar slut, som att städa. Med alla socialfall som finns i detta landet hade Sverige kunnat vara det renaste landet i världen med pliktjobb

Varför inte ge bidrag åt de som inte jobbar de är ju för att täcka upp deras inkomst bortfall under tiden de söker jobb tills de hittar jobb. Å pratar vi såkallade städjobb varför inte bra pröjsa för dessa städare så de får ut lön vill man ha ett renare Sverige måste de ju ändå löna sig mer än bidrag så de känns meningsfullt att jobba. Finns ju ingen som vill utföra jobbet med dåligt pröjs inte ens de som har pengar vill jobba för lägre lön. Jag själv skulle säga ändra attityd och sluta ta hit arbetare som inte har så hög kompetens. Vi har ju brist på kompetens finns ju redan arbetare som klarar av enklare jobb i detta land bara ta en sån grej som bärplockning där man flyger in folk från andra länder och inte använder de som finns i landet. Lägg därtill den hög med flyktingar som kommer hit som tar enklare jobb för de vill jobba och ibland jobbar under sämre vilkor så företag tar dem istället för att de är billigare de sänker ju värdet i jobbet givetvis finns de flyktingar som gör bra jobb. Men de blir ju tillsist totalt meningslöst att jobba utan rimlig lön. Sverige blir ju ett u land tillsist.
Citera
2026-08-06, 20:13
Medlem
Tranquility Bass avatar
Kommuner har i olika omgångar infört detta för att få försörjningsstöd och varje gång har Svenskt Näringsliv hävdat osund konkurrens så vi lär knappast se detta i Sverige, SD och M vill inte förlora en av sina största sponsorer.
Citera
2026-08-06, 20:15
Medlem
KonungHonungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Pensionärer är heliga. Det är bara att kolla på alla inlägg som säger att man skall skotta snö åt pensionärer, laga mat, rensa i rabatter osv för att få a-kassa. Vad dessa pensionärer har gjort för att förtjäna att få gratis slavar är okänt. Knappast har de byggt landet i alla fall. Mest bara byggt bidragssystem åt sig själva.
De är väl medansvariga för massinvandringen också. På tal om det så förstår jag varför många unga saknar motivation när de inte får jobba med massdeportering av fientlig biomassa.

Hellre röka på & spela TV-spel då. Det är väl det minsta man kan unna dem när landet de ska ärva går under mitt framför ögonen på dem.
Senast redigerad av KonungHonung 2026-08-06 kl. 20:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in