Citat:
Ursprungligen postat av
Din-gamla-mamma
Om du har den synen, att individer inte ska få ha någon frihet, då ska vi väl även applicera samma sak på dig?
Så vi tar ditt jobb, ger det till en arbetslös i Kiruna, sen flyttar vi upp dig till Kiruna för att städa toaletter där. Ni kan även byta bostäder, och fruar, med varandra.
Varför du tycker det är en bra lösning blir svårt att förstå, men är det vad du vill så inte mig emot.
Nu fick din totalitära ådra utlopp igen.
I min mer demokratiska värld så får alla skaffa sig det jobb dom vill, eller låta bli och vara arbetsfri om dom vill. Bara det att skatebetalarna inte skall finansiera någons fritid. Som LO och S alltid sagt: "Ingen skall elva av arbetsfria inkomster!"
Så om man vill ha ett jobb så skaffar man sig ett jobb. Om man inte klarar av att skaffa ett jobb (eller inte vill flytta till Kiruna och städa toaletter) så ger staten dig ett jobb, till samma lön som a-kassan eller socialtanten hade givit dig. Men om man vill "förverkliga dig själv" utan att jobba så går det förstås också bra. Då får man väl hitta något eller någon som försörjer en. Men inga arbetsfria inkomster från skattebetalarna.
Om någon vill ha mitt jobb eller min fru eller min bostad så får dom förstås gärna även försöka skaffa sig det. I fri konkurrens, förstås. Inte som i din ofria värld, genom hårdhänt inblandning av "samhället", utan genom att göra ett bättre jobb än jag gör, vara en bättre parner än vad jag är, betala bättre för boendet än vad jag förmår.
Jag misstänker att fler vill leva i min fria värld än i din totalitära värld.