Citat:
Ursprungligen postat av
BrotherClark
Förklaringen kan spåras till januariavtalet. Väljare som ser sig som borgerliga i ekonomisk politik men progressiva i identitets- och värderingsfrågor tyckte att liberalernas lögner och svek i deras gradvisa närmande till SD var värre än centerns stöttande av socialdemokraterna.
Centern befinner sig nu i en situation som inte är helt olik sitsen L satt i inför förra valet. De går till val på att inte släppa in eller samarbeta med vänsterpartiet. Om oppositionen går segrande ur nästa val så är det inte otänkbart att de kommer få äta upp det löftet, varpå det blir intressant att se hur den påföljande svekdebatten drabbar partiet.
Men med facit i hand så än så länge tyckte liberala väljare att det var bättre att söka sig till vänstersidan än höger.
Kommer det vara tvärtom om när det gått fyra år.
Var det den frågan som sänkte L och hade de inte kunnit förutse det?
Personligen tror jag L och C tänkte att vi lägger ett parti på vardera sidan och till nästa val kan vi bilda en regering med en stark mitten
Har jag rätt var det ju en ganska kass strategi och L drog kortaste strået.
Min gissning för 20 år sen var däremot att Centern skulle var i detta läge nu när alla gamla bonnläppar med 10 hektar dött ut.