Citat:
Ursprungligen postat av
Russinsmurfen
Men med facit i hand så än så länge tyckte liberala väljare att det var bättre att söka sig till vänstersidan än höger.
Kommer det vara tvärtom om när det gått fyra år.
Var det den frågan som sänkte L och hade de inte kunnit förutse det?
Personligen tror jag L och C tänkte att vi lägger ett parti på vardera sidan och till nästa val kan vi bilda en regering med en stark mitten
Har jag rätt var det ju en ganska kass strategi och L drog kortaste strået.
Min gissning för 20 år sen var däremot att Centern skulle var i detta läge nu när alla gamla bonnläppar med 10 hektar dött ut.
Liberalernas kärnväljare har länge varit högutbildade stadsbor, med många akademiker, tjänstemän osv. Samma väljargrupp har lägst sympatier för SD, så att dessa väljare flyr är inte så konstigt. Det historiska motståndet mot sossarna har mer med ekonomisk politik att göra än normfrågor. Utifrån det bedömer centern att det går driva en mer högerorienterad ekonomisk politik utan att behöva kompromissa med ideologi/värderingar under ett sossestyre.
För liberalerna blir det svårare att motivera vad deras parti ska bidra med i en ny tidöregering. Deras ekonomiska politik står inte ut nämnvärt och kommer sannolikt att genomföras ändå av de övriga partierna. Samtidigt har de mer än något annat parti gett upp ideologiska och värderingsbaserade frågor under det senaste decenniet, så där är deras förtroende förbrukat i mångas ögon. Ungefär så tror jag att man kan förklara varför det går åt helvete för liberalerna men inte för centern.