2026-08-06, 17:54
Medlem
slemhinders avatar
Om ÅÅ

Uppväxt

ÅÅ som hittats mördad växte upp i Krokom. Hennes mor bor i Östersund (och är inte död som påståtts i tråden).

Bevis: Facebook och samtal till Skatteverket

Arbete

ÅÅ har arbetat som chefsjurist för SEB Liv & Pension de senaste åren.

Bevis: LinkedIn

Familj

ÅÅ har två barn tillsammans med UA. Barnen är födda -02 och -04. UA bor på Lidingö Vi kan anta att de separerade för ganska länge sedan.

Bevis: Ett barn som delar efternamn med ÅÅ är folkbokförd hos UA. Även ett annat barn som delar efternamn med ÅÅ har varit skriven på samma adresser som UA.

Boende

ÅÅ har bott på Lidingö under många år. 2022 flyttar hon till Upplandsgatan inne i Stockholm.

Bevis: MrKoll

Sommarhuset på Sollenkroka ö

Fastigheten på Sollenkroka ö ägde ÅÅ tillsammans med JEB. Vi kan inte bekräfta att de varit ett par, men det går att anta och JEB har, anonymt, uttalat sig i Expressen om att de köpte huset tillsammans för ”ett par år sedan”. JEB är inte misstänkt för brott.

Bevis: Fastighetsregistret samt flertalet artiklar
Senast redigerad av slemhinder 2026-08-06 kl. 18:08.
Citera
2026-08-06, 17:55
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Du verkar ju inte förstå detta så bra att någon orkade förklara för dig. Så får vi se om domstolen håller med dig om att han ”råkade” dräpa henne.
Nej första gången jag ägnar massvis av tid i tråd som denna. Jag har sommarställe på en ön några 100 meter bort, därav mitt engagemang. Jag kan inte lova dig att jag bildar mig ämnet heller. Ha ett bra liv och hoppas du får ordning på tråden.
Citera
2026-08-06, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Nej första gången jag ägnar massvis av tid i tråd som denna. Jag har sommarställe på en ön några 100 meter bort, därav mitt engagemang. Jag kan inte lova dig att jag bildar mig ämnet heller. Ha ett bra liv och hoppas du får ordning på tråden.

Är du schizzad eller? Det var ju du som började tjafsa med mig för att jag ifrågasatte att du skrev att han ”råkade” knivmörda henne (eller dräpa som du tror).
Citera
2026-08-06, 18:00
Medlem
PalleAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
Varför paddlade han kajaken bara till en ö?
Man kan ändå färdas ganska snabbt med kajak, passera 10-15 öar på en timme är inte omöjligt, fast det förutsätter nog att larmet inte har hunnit gå.
Mer förståelig blir paddlingens "korthet" om den påbörjades nån gång efter att larmet gått, att han inte vågade visa sig på vattnet särskilt mkt.
Men om han dröjde sig kvar på "mordön" ett tag, varför gjorde han isåfall det?
Det kan ju ta ett tag att hitta någon båt, eller kajak. Och sen en padel till det, utan att synas för mycket.
De verkar inte ha tillgång till båt själva. Det kom kanske med waxholmsbåt, och en bil ståendes vid sollenkroka
Citera
2026-08-06, 18:01
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sigdriva
Går det att få fram om han varit våldsam mot kvinnor tidigare? Lexbase funkar ju inte att söka i längre.
Det fanns ju nån som var bekant med MGM här i tråden.
Inga problem söka på lexbase, vad menar du?

Han finns inte med där för övrigt.
Citera
2026-08-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Som flera har spekulerat i så skedde det ett lägenhetsbyte. Efter en separation så byttes en stor lägenhet på Hagagatan till två lägenheter, varav den på söder var den ena.

Edit:
TN i en tidigare relation, flyttade från Gustavsberg till en stor hyreslägenhet som skaffades tillsammans med den dåvarande sambon. När de separerade bytte man den stora lägenheten (142 kvm i Vasastan) till två. Och då hamnade TN på söder.
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Tack!

Sambon som fick boendet med TN. Har hen klarat sig från förhållandet med TN oskadd?
Fysiskt, psykiskt och ekonomiskt?
Ekonomiskt ser hen ut att ha förlorat mot TN.
TN fick 112 kvm för de där 142 kvm. Då måste sambon fått mycket mindre?
Rätt tänkt av dig. I lägenhetsbytet (Vasastan 142 kvm -> två hyresrätter) fick dåvarande sambon en mindre lägenhet än vad TN fick. I en uppgörelse fick den dåvarande sambon en ganska stor summa pengar av TN som kompensation.
Nämnas kan att TN, vid tiden för lägenhetsbytet, ett hemmavarande tonårsbarn, något som inte dåvarande sambon hade.
Citat:
TN har inte angett något nytt jobb efter M3. Har han fått behålla det jobbet trots att M3 pausades på plats. Oväntat hög lön för museumtekniker. Men de kanske är få och extremt attraktiva.

Ja. Den beskattningsbara årsinkomsten var:
811.000 (2025)
747.200 (2024).

Enligt statsskuld kan en manlig museitekniker tjäna 43.000 kr/månad.

Så en ganska hög inkomst i förhållande till tjänstetiteln. Men det kanske fanns sido-uppdrag alternativt så tjänar man mer på ett privat museum jmf med statliga?

Edit, tillägg:

Möjlig hyresnivå:
I en bytesannons (upplagd 2022) för en ungefär lika stor (110 kvm) fyra på samma adress anges månadshyran till (då): 18 474 kr/mån (= ca 168 kr/kvm).

Spekulerar:
Räknar in 2 extra kvm (= ca 18.810 kr/mån, 2022 för 112 kvm).
Med en årlig hyreshöjning på ca 3,5%: kanske omkring 21.000-22.000 kr idag?

Sen vet man inte om det finns standarhöjande tillval och extrautrustning som bidrar till extra kostnader.
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-08-06 kl. 18:17. Anledning: Edit: hyres-spekulation
Citera
2026-08-06, 18:09
Medlem
ziracorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falconeer
Varför paddlade han kajaken bara till en ö?
Man kan ändå färdas ganska snabbt med kajak, passera 10-15 öar på en timme är inte omöjligt, fast det förutsätter nog att larmet inte har hunnit gå.
Mer förståelig blir paddlingens "korthet" om den påbörjades nån gång efter att larmet gått, att han inte vågade visa sig på vattnet särskilt mkt.
Men om han dröjde sig kvar på "mordön" ett tag, varför gjorde han isåfall det?

Troligtvis ordentligt packad till en början.
Citera
2026-08-06, 18:16
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Om hans arbetssituation:

Th*m*s N*rd*n är listad som personal hos Magasin III/Magasin 3

Länk: https://magasin3.com/stockholm/kontakt/

Magasin 3 är verksamma inom konst. Fram till 2024 hade man också en konsthall. När den lades ner skulle hälften av personalen sägas upp. SVT skrev om det i maj 2024.

Länk: https://www.svt.se/kultur/konsthallen-magasin-3-stangs-ner

Det är oklart om TN var en av de som behövde sägas upp. I november 2025 skrev Riksantikvarieämbetet om en konferens de höll i där han nämns som deltagare med namn och arbetsgivare.

Länk: https://www.raa.se/omvarld-och-insikt/fem-roster-fran-samlingsforum/

Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Snyggt! Sannolikt inte en av de som behövt sägas upp då han haft en god inkomst även efter. Om har listad med Magasin 3 i RAA-länken så jobbar han nog där fram tills typ igår (men gissningsvis aldrig mer igen).

Citat:
Spekulerar:
De anställda (halva arbetsstyrkan) som fick gå i samband med nedläggningen av utställningsverksamheten kan ha fått ett avgångsvederlag 2025.
Beskattas som vanlig inkomst i så fall.

Två teorier så goda som vilka som helst. Magasin III har en kvarvarande verksamhet kring sin samling och om man är tekniker så kanske man kan arbeta kvar. Vad gör en chefstekniker i en sån verksamhet?

När Tekniska Museet sökte en tekniker förra året sökte en utställningstekniker så skrev de så här:

Citat:
Som tekniker på Tekniska museet ansvarar du för drift och underhåll av våra utställningar, installationer och publika ytor. Du ronderar museets utställningar, avhjälper fel och ser till att allt fungerar som det ska för våra besökare.

https://www.tekniskamuseet.se/om-tekniska-museet/jobba-hos-oss/tekniker/

Om TN haft liknande uppgifter på Magasin 3 så kanske han helt enkelt inte behövdes när de slutade ta emot besökare, men blev uppsagd senare än dom andra. Vi kan ju inte veta hur det ligger till utan att bara gissa, men om han skulle blivit uppsagd skulle han vara långt ifrån den första som blir uppsagd som tappar greppet.
Citera
2026-08-06, 18:20
Medlem
Citat:

Ja. Den beskattningsbara årsinkomsten var:
811.000 (2025)
747.200 (2024).
811 000 kr motsvarar en lön på ca 67 000kr/månad, till och med som en duktig tekniker är han överbetald, måste nästan vara någon form av sidoverksamhet.

Kan det vara avgångsvederlag vid uppsägning? 3-6 månadslöner?
Senast redigerad av Perfecthairline 2026-08-06 kl. 18:23.
Citera
2026-08-06, 18:24
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
TN har inte angett något nytt jobb efter M3. Har han fått behålla det jobbet trots att M3 pausades på plats. Oväntat hög lön för museumtekniker. Men de kanske är få och extremt attraktiva.

Det var bara halva personalstyrkan som skulle sägas upp från Magasin 3 när de lade ner konsthallen. Dom meddelade att konsthallen skulle läggas ner i maj 2019 och den skulle läggas ner till 31/12-2024.

Vi vet inte om TN var en av de som blev av med jobbet.

2025 intervjuas han av Riksantikvarieämbetet och han presenteras med namn och arbetsgivare.

Det är möjligt att han var en av de som fick behålla sitt jobb.
Citera
2026-08-06, 18:26
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
811 000 kr motsvarar en lön på ca 67 000kr/månad, till och med som en duktig tekniker är han överbetald, måste nästan vara någon form av sidoverksamhet.

Kan det vara avgångsvederlag vid uppsägning? 3-6 månadslöner?

Han har nog varit högt uppsatt inom sin bransch, tror du inte det? I vissa branscher blir folk ansedda för att de är duktiga på sitt jobb och tjänar väldigt mycket mer.

Har man arbetat länge på ett ställe och är bra på manipulation kan man nog få en hel del mer än 3-6 månader.
Citera
2026-08-06, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Han har nog varit högt uppsatt inom sin bransch, tror du inte det? I vissa branscher blir folk ansedda för att de är duktiga på sitt jobb och tjänar väldigt mycket mer.

Har man arbetat länge på ett ställe och är bra på manipulation kan man nog få en hel del mer än 3-6 månader.

Tolkar hans rolltitel som förfinad? Låter mer som en något avancerad vaktmästare på ett museum. Dock bra lön. Hierarkiskt svårt att placera yrket eller vad man ska säga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in