2026-08-06, 17:45
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Som flera har spekulerat i så skedde det ett lägenhetsbyte. Efter en separation så byttes en stor lägenhet på Hagagatan till två lägenheter, varav den på söder var den ena.

Edit:
TN i en tidigare relation, flyttade från Gustavsberg till en stor hyreslägenhet som skaffades tillsammans med den dåvarande sambon. När de separerade bytte man den stora lägenheten (142 kvm i Vasastan) till två. Och då hamnade TN på söder.
Tack!

Sambon som fick boendet med TN. Har hen klarat sig från förhållandet med TN oskadd?
Fysiskt, psykiskt och ekonomiskt?
Ekonomiskt ser hen ut att ha förlorat mot TN.
TN fick 112 kvm för de där 142 kvm. Då måste sambon fått mycket mindre?

TN har inte angett något nytt jobb efter M3. Har han fått behålla det jobbet trots att M3 pausades på plats. Oväntat hög lön för museumtekniker. Men de kanske är få och extremt attraktiva.
Citera
2026-08-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Irukandjin
Ja jag tror också hon avvisade honom på något sätt och det tålde han inte.

Hon ägde huset med sin ex-partner. Långt förhållande, de köpte det 2014 tillsammans. De har delat på stugan.

En teori som bollats upp är att det skulle kunna vara kopplat till stugan (man kanske lite för lätt dras dit i och med att det inträffade där, jag vet). De har börjat få ett etablerat förhållande, han är förbannad på att stugan samägs med exet. Svartsjuka, avundsjuka. Han kräver att hon ska köpa ut honom, kanske att han själv ska ta över den delen. Hon vägrar, ex-mannen nyttjar enligt rapporter i media också stugan och är inte så sugen på det. Blossar upp i ett stort gräl med dödligt utfall.

Lösa spekulationer, men ska man hitta motiv finns de ju ofta i pengar, kärlek (otrohet/svartsjuka).
Citera
2026-08-06, 17:48
Medlem
Ska tilläggas att eventuella spekulationer kring motiv som pengar och kärlek också ackompanjeras av alkohol/droger eller kraftigt nedsatt psykisk ohälsa. För en normal människa i balans mördar givetvis inte sin partner till följd av de, i bred mening, motiven.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Om hans arbetssituation:

Th*m*s N*rd*n är listad som personal hos Magasin III/Magasin 3

Länk: https://magasin3.com/stockholm/kontakt/

Magasin 3 är verksamma inom konst. Fram till 2024 hade man också en konsthall. När den lades ner skulle hälften av personalen sägas upp. SVT skrev om det i maj 2024.

Länk: https://www.svt.se/kultur/konsthallen-magasin-3-stangs-ner

Det är oklart om TN var en av de som behövde sägas upp.
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Snyggt! Sannolikt inte en av de som behövt sägas upp då han haft en god inkomst även efter. Om har listad med Magasin 3 i RAA-länken så jobbar han nog där fram tills typ igår (men gissningsvis aldrig mer igen).
Spekulerar:
De anställda (halva arbetsstyrkan) som fick gå i samband med nedläggningen av utställningsverksamheten kan ha fått ett avgångsvederlag 2025.
Beskattas som vanlig inkomst i så fall.
Citera
Medlem
Rätt MGM utpekad enligt Expressen med tanke på konst.
https://www.expressen.se/nyheter/krim/misstankte-mannen-planerade-fest-med-kvinnan/

– Det var meningen att de skulle ha en gemensam fest så småningom så därför känns det här extra konstigt, säger vännen om mannen och den nu döda kvinnan.

– Jag känner honom som en bra person, med många vänner och ett brett kontaktnät.

Vännen berättar att de brukade skriva med varandra och gå på konstutställningar ihop när de väl sågs.

– Vad jag vet finns ingen historik med våld. Han har haft några förhållanden men jag har aldrig hört om något åt det här hållet.
Citera
2026-08-06, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Hon ägde huset med sin ex-partner. Långt förhållande, de köpte det 2014 tillsammans. De har delat på stugan.

En teori som bollats upp är att det skulle kunna vara kopplat till stugan (man kanske lite för lätt dras dit i och med att det inträffade där, jag vet). De har börjat få ett etablerat förhållande, han är förbannad på att stugan samägs med exet. Svartsjuka, avundsjuka. Han kräver att hon ska köpa ut honom, kanske att han själv ska ta över den delen. Hon vägrar, ex-mannen nyttjar enligt rapporter i media också stugan och är inte så sugen på det. Blossar upp i ett stort gräl med dödligt utfall.

Lösa spekulationer, men ska man hitta motiv finns de ju ofta i pengar, kärlek (otrohet/svartsjuka).

Mina tankar med. Ser fram mot offentliga handlingar. Hoppas han har en usel advokat.
Citera
Medlem
Citat:
Spekulerar:
De anställda (halva arbetsstyrkan) som fick gå i samband med nedläggningen av utställningsverksamheten kan ha fått ett avgångsvederlag 2025.
Beskattas som vanlig inkomst i så fall.

Inte orimligt, men alla blev ju inte uppsagda, och han har en liknande (tillomed högre) inkomst 2025 samt anges jobba för just det museet i RAA-artikeln. Tyder på att han fått behålla jobbet?
Citera
Medlem
Varför paddlade han kajaken bara till en ö?
Man kan ändå färdas ganska snabbt med kajak, passera 10-15 öar på en timme är inte omöjligt, fast det förutsätter nog att larmet inte har hunnit gå.
Mer förståelig blir paddlingens "korthet" om den påbörjades nån gång efter att larmet gått, att han inte vågade visa sig på vattnet särskilt mkt.
Men om han dröjde sig kvar på "mordön" ett tag, varför gjorde han isåfall det?
Citera
2026-08-06, 17:51
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jag funderar på om han var irriterad på att Å*a ägde lantstället ihop med sitt ex ?? Han kanske krävde att hon skulle köpa ut honom men hon kanske inte ville det och hade ett bra kompisförhållande med JEB och det gjorde TN väldigt arg, kanske ? En spekulation.

Om de bara umgåtts ett år så tror jag inte att en sådan diskussion skulle komma på tal. Längre fram, kanske. Han borde istället vara glad att någon annan betalar 50 % av sommarstället (om man är lite egoistisk) och inte stressa på en utökning av det egna ekonomiska engagemanget.

Men ihop med snedtändning pga alkohol eller droger kan förstås vad som helst hända…
Citera
2026-08-06, 17:53
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja.

Sen kan det slå slint för människor i alla samhällsklasser/med alla inkomstnivåer.

Man undrar ju vad som hänt. Kanske handlar det om problem i relationen (avslutad från BOs håll?), eller har mannen andra problem, blivit av med jobbet?

67.000 kr/månad brutto (811.000 kr årsinkomst 2025) där kanske halva inkomsten går till boendekostnaden? Skulder?

Absolut. Men det brukar så slint tidigare i livet isf.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Är inte det här sensationellt, att till synes helt vanliga lite halvt överklass Svenssons hamnar i ett morddrama med polisjakt och medieuppmärksamhet?
Jag tycker mig se en konstig trend där folk verkar vara väldigt olyckliga trots materiellt välstånd.
Mycket sorgligt att det skulle leda till ännu en kvinnas död, såklart.

Det är mer eller mindre vedertaget att ekonomi över trygghet för mat, husrum och något fritidsintresse även innebär mer problem. Mer frihet men det är vi ganska dåliga på att hantera.

Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
För klarhets skull. Den mördade kvinnan bodde tydligen med en man (sin man) på Sollenkroka ö. Men mördas av sin pojkvän på grannön. Det antyder att det festats en del på öarna och att tycke uppstått mellan kvinnan och den misstänkte mannen på den andra ön. Efter att osämja uppstått slår han ihjäl henne. Är det rätt beskrivet?

Nej det låter som en psykostolkning av tråden. Läs mer och skriv mindre, för allas bästa.

Jag hade sett en annan T som jag trodde åsyftades tidigare. Hoppas de hittat rätt gärningsman och att familjen får väldigt bra stöd nu.

I de lugnaste vatten....
Senast redigerad av Bloe 2026-08-06 kl. 17:55.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Om de bara umgåtts ett år så tror jag inte att en sådan diskussion skulle komma på tal. Längre fram, kanske. Han borde istället vara glad att någon annan betalar 50 % av sommarstället (om man är lite egoistisk) och inte stressa på en utökning av det egna ekonomiska engagemanget.

Men ihop med snedtändning pga alkohol eller droger kan förstås vad som helst hända…

Jag tycker man brukar underskatta folks girighet och i kombination med svartsjuka (att det var exet hon samägde stället med) kan absolut vara skäl nog, tror jag. Om hon hade samägt det med ett syskon hade det sannolikt varit mindre känsligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in