2026-09-05, 14:22
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att han hävdat "jag är inte där än" lite längre än vad som är till fördel för honom själv. Det blir helt enkelt inte trovärdigt om denna strategi pågår länge.

Nu skulle det kanske bero på att han "inte är där än" för att han kanske överväger att erkänna? Det skulle kunna förklara att han behöver samla kraft och mod för det.

Vid mord likt detta, i nära relation, tänker jag mig att det finns de gemensamma komponeneter som är vanligt när gärningsmannen förlorar kontrollen (över offret) på ett eller annat sätt.

För andra som är utomstående kan denna känsla av förlorad kontroll synas vara sådant som vi alla känner av i livet, mer eller mindre. Ibland kan det utlösas av något mycket trivialt, men det har "grott" till sig under en tid.

Vad som händer, tänker jag, är att det har samlats till ett ursinne; det blir okontrollerbart och går inte att hålla tillbaka. Våldet blir då på en vannsinnesnivå, något som blir obegripligt att förstå hur man kan göra.

Man kan tänka sig att TN har en tid känt sig "vslöjad". Den uppbyggda fasaden har krackelerat, och hans ömtåliga inre behöver upprättelse. Han kan då börjat bete sig än värre. Det blir ett paradoxalt beteende som slår tillbaka. Han klarar inte av att återfå sin status i hennes ögon, utan han står där avklädd, naken i sin skit.

Det skulle inte förvåna mig om det som utlöst vreden i det här fallet, handlar just om att han "blivit avslöjad" som den ynkliga person han i botten är. Det avslöjar han själv i varje handling därefter, istället för som en mer mogen person agera förnuftigt.
Snyggt beskrivet. Jag tror att det är precis så.
Citera
2026-09-05, 14:44
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Jag tror att han hävdat "jag är inte där än" lite längre än vad som är till fördel för honom själv. Det blir helt enkelt inte trovärdigt om denna strategi pågår länge.

Nu skulle det kanske bero på att han "inte är där än" för att han kanske överväger att erkänna? Det skulle kunna förklara att han behöver samla kraft och mod för det.

Vid mord likt detta, i nära relation, tänker jag mig att det finns de gemensamma komponeneter som är vanligt när gärningsmannen förlorar kontrollen (över offret) på ett eller annat sätt.

För andra som är utomstående kan denna känsla av förlorad kontroll synas vara sådant som vi alla känner av i livet, mer eller mindre. Ibland kan det utlösas av något mycket trivialt, men det har "grott" till sig under en tid.

Vad som händer, tänker jag, är att det har samlats till ett ursinne; det blir okontrollerbart och går inte att hålla tillbaka. Våldet blir då på en vannsinnesnivå, något som blir obegripligt att förstå hur man kan göra.

Man kan tänka sig att TN har en tid känt sig "vslöjad". Den uppbyggda fasaden har krackelerat, och hans ömtåliga inre behöver upprättelse. Han kan då börjat bete sig än värre. Det blir ett paradoxalt beteende som slår tillbaka. Han klarar inte av att återfå sin status i hennes ögon, utan han står där avklädd, naken i sin skit.

Det skulle inte förvåna mig om det som utlöst vreden i det här fallet, handlar just om att han "blivit avslöjad" som den ynkliga person han i botten är. Det avslöjar han själv i varje handling därefter, istället för som en mer mogen person agera förnuftigt.
Klokt resonerat..
Citera
2026-09-05, 15:04
Medlem
Citat:

Här måste Biskopen faktiskt lyfta på hatten för skribenten. Detta är, i Biskopens ringa mening, en ovanligt välfunnen och genomtänkt hypotes. Här nöjer man sig icke med det tämligen bekväma ”han blev arg”, utan försöker följa resonemanget ett par kammare längre in i maskineriet.

Tanken på att först känna sig avslöjad, därefter förlora kontrollen och sedan försöka återvinna någon form av makt eller upprättelse är sannerligen intressant. Där knyts underlägsenhet, kontrollbehov, skam och sårad självbild samman på ett sätt som Biskopen finner synnerligen tankeväckande.

Det är nästan som när en gammal hovastrolog plötsligt lägger undan sina stjärnkartor, pekar på en till synes obetydlig prick på himlen och förkunnar: ”Där, mina herrar, har vi kanske hela olyckan.”

Biskopen skall naturligtvis icke uppföra en domkyrka på en hypotes. Men nog tycker jag att skribenten här har grävt fram något synnerligen värt att begrunda.
Citera
2026-09-05, 15:18
Medlem
Citat:

Man kan tänka sig att TN har en tid känt sig "avslöjad”. Den uppbyggda fasaden har krackelerat, och hans ömtåliga inre behöver upprättelse. Han kan då börjat bete sig än värre. Det blir ett paradoxalt beteende som slår tillbaka. Han klarar inte av att återfå sin status i hennes ögon, utan han står där avklädd, naken i sin skit.

Det här tror jag på!
Efter åratal av skam och en konstant känsla av att vara mindre värd än sina kamrater pga urusla resultat i både grundskola och gymnasium har TN lyckats skapa en fasad som signalerar medelålders bildad ”kulturknutte”! Han vet numera hur han ska föra sig, tala, skämta och klä sig. Han har blivit någon! Umgås dagligen med människor i kultursvängen. Konstnärer frågar honom om råd. TNs hela identitet bygger på att han är ”chefstekniker” på Magasin III.
ÅÅ har charmats av honom, i sammanhang där TN känt sig säker, eventuellt på hans arbetsplats.
Men innanför denna fasad döljer sig en ängslig och lättkränkt liten man med en väldigt dålig självkänsla.

Jag tror att ÅÅ börjat att se sprickor i fasaden! Hon upptäcker under vistelsen på Sollenkroka vilka kunskapsluckor TN har när han kommer utanför sitt begränsade område. Hon får ingen mental stimulans i hans sällskap och attraktionen finns inte kvar. ÅÅ börjar att känna sig obekväm tillsammans med TN och inser att hon inte kan gå vidare med relationen. Det gör TN osäker och han börjar att bete sig märkligt i ÅÅs ögon. Hon vill definitivt inte att han ska vara kvar på ön och träffa hennes familj! Detta säger hon till TN på måndagen. Hon vill vara rak och ärlig. Tyvärr tar inte TN emot hennes budskap så bra. Han känner sig avslöjad när hon lägger fram sina argument. ÅÅ är van att diskutera och han känner att han mött sin överman. Den fasansfulla känslan av att vara mindre värd är tillbaka igen. Hans fasad har rämnat och vansinnet väller fram!
TN tappar kontrollen och blir fysisk mot ÅÅ. Knuffar, slår och hon svarar med samma mynt. Bråket är igång!

Så tror jag det hela har startat. Med betoning på ”tror” förstås.
Citera
2026-09-05, 18:17
Medlem
sebertos avatar
Citat:

Mycket bra analys hur en till synes ordinär person blir exciterad och urladdad.
Citera
2026-09-05, 18:23
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:

Man kan ju fundera på hur väl de kände varandra.. En relation på åtta månader kan ju ha sett väldigt olika ut men om man generaliserar så hastar väl lite äldre lite mer långsamt. Det skulle stödja teorin att ÅÅ upptäcker mindre trevliga sidor hos TN under semestern när de spenderar mycket tid ihop. Det skulle också i hög grad kunna stödja teorin att hon upptäcker att de egentligen inte har så mycket gemensamt.. Den där ”charmige kultursnubben” har egentligen inte så mycket att erbjuda och de har inte mycket gemensamt. Tänkte på att visst var det så att ÅÅ:s barn hade hans telefonnummer och försökte ringa honom? Det skulle ju kunna betyda att de träffats men kan också vara för att hon lämnat hans nummer som reservnummer om något skulle hända med hennes telefon under vistelsen på ön. En sak verkar vi iallafall vara överens om och det är att TN av någon anledning blivit ”kränkt” och att han då sagt saker som man inte kan ta tillbaka (som han själv uttryckt) och att det varit katalysatorn. ÅÅ har troligtvis inte accepterat hans beteende och så har tumultet han hänvisar till uppstått. Han är kanske inte alls van vid att möta ett verbalt motstånd som han inte kan hantera. Säger väl samma sak som många före mig i tråden men är det någon som har någon teori om telefonnumret..
Senast redigerad av Tintin257 2026-09-05 kl. 19:04.
Citera
2026-09-05, 20:08
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Här måste Biskopen faktiskt lyfta på hatten för skribenten. Detta är, i Biskopens ringa mening, en ovanligt välfunnen och genomtänkt hypotes. Här nöjer man sig icke med det tämligen bekväma ”han blev arg”, utan försöker följa resonemanget ett par kammare längre in i maskineriet.

Tanken på att först känna sig avslöjad, därefter förlora kontrollen och sedan försöka återvinna någon form av makt eller upprättelse är sannerligen intressant. Där knyts underlägsenhet, kontrollbehov, skam och sårad självbild samman på ett sätt som Biskopen finner synnerligen tankeväckande.

Det är nästan som när en gammal hovastrolog plötsligt lägger undan sina stjärnkartor, pekar på en till synes obetydlig prick på himlen och förkunnar: ”Där, mina herrar, har vi kanske hela olyckan.”

Biskopen skall naturligtvis icke uppföra en domkyrka på en hypotes. Men nog tycker jag att skribenten här har grävt fram något synnerligen värt att begrunda.

Tack, jag tycker att många bidragit på olika sätt i tråden som gjort att bilden växt fram i mitt inre. Den behöver på inget vis vara den rätta.

Jag tycker du på ett väldigt bra sätt sammanfattar och uttrycker det med några enkla meningar:

" Tanken på att först känna sig avslöjad, därefter förlora kontrollen och sedan försöka återvinna någon form av makt eller upprättelse är sannerligen intressant. Där knyts underlägsenhet, kontrollbehov, skam och sårad självbild samman på ett sätt som Biskopen finner synnerligen tankeväckande."

Jag behöver tillägga att olika känslor som människor kan ha av underlägsenhet, sårad självbild, dåligt självförtroende osv, inte är känslor som är "fel". Man har de känslor man har.

Det är hur man hanterar sina känslor som avgör.

Med åren brukar de flesta mäniskor utvecklas och komma lite vidare med de svagheter man har. De bryter ändå igenom då och då, det kan nog vara svårt att undvika. Och man ska inte glömma att nästan alla människor kommer att hamna i situationer där man känner sig sårad, kränkt, "liten". Det kan vara svårt att hantera, ibland reagerar man idoiotiskt och säger dumma saker. Vissa skaer kanske man aldig kommer att förlåta någon. Men de flesta lär sig att hantera motgångar, att prata om det, erkänna hur man känner det...

Här kanske vi pratar mer om en mer stabil personlighetstyp, där flera olika komponenter bidrar till att personen istället kanske byggt upp en "mur", ett skydd för att undvika att se sina svagheter. Att bygga upp en skicklighet, ett kunnande och få status på ett arbete är inte fel, men aär kanske det handlar om att skydda sin svaga självbild?

Har man inte haft en omgivning som hjälper en som barn att bygga upp sitt jag, och som försöker att hjälpa en att se att man duger som man är, kan det vara svårt.

Varningtecken på hur någon reagerar när personen känner sig kränkt, är att förlägga skulden helt utanför sig själv, och att inte kunna släppa och gå vidare. Långsinthet är något jag sett hos personer som mördat i nära relation. Aggressivt och djupt kränkande behandling av motparten är också varningsflaggor.

Detta verkar ha funnits i TNs beteende, om mn läser inlägg som ett ex gjort.
Senast redigerad av notknapparen 2026-09-05 kl. 20:17.
Citera
2026-09-05, 21:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurituri
Det här tror jag på!
Efter åratal av skam och en konstant känsla av att vara mindre värd än sina kamrater pga urusla resultat i både grundskola och gymnasium har TN lyckats skapa en fasad som signalerar medelålders bildad ”kulturknutte”! Han vet numera hur han ska föra sig, tala, skämta och klä sig. Han har blivit någon! Umgås dagligen med människor i kultursvängen. Konstnärer frågar honom om råd. TNs hela identitet bygger på att han är ”chefstekniker” på Magasin III.
ÅÅ har charmats av honom, i sammanhang där TN känt sig säker, eventuellt på hans arbetsplats.
Men innanför denna fasad döljer sig en ängslig och lättkränkt liten man med en väldigt dålig självkänsla.

Jag tror att ÅÅ börjat att se sprickor i fasaden! Hon upptäcker under vistelsen på Sollenkroka vilka kunskapsluckor TN har när han kommer utanför sitt begränsade område. Hon får ingen mental stimulans i hans sällskap och attraktionen finns inte kvar. ÅÅ börjar att känna sig obekväm tillsammans med TN och inser att hon inte kan gå vidare med relationen. Det gör TN osäker och han börjar att bete sig märkligt i ÅÅs ögon. Hon vill definitivt inte att han ska vara kvar på ön och träffa hennes familj! Detta säger hon till TN på måndagen. Hon vill vara rak och ärlig. Tyvärr tar inte TN emot hennes budskap så bra. Han känner sig avslöjad när hon lägger fram sina argument. ÅÅ är van att diskutera och han känner att han mött sin överman. Den fasansfulla känslan av att vara mindre värd är tillbaka igen. Hans fasad har rämnat och vansinnet väller fram!
TN tappar kontrollen och blir fysisk mot ÅÅ. Knuffar, slår och hon svarar med samma mynt. Bråket är igång!

Så tror jag det hela har startat. Med betoning på ”tror” förstås.

Det är inte oattraktivt att ha kulturella intressen, vilket TN kanske har märkt.

Det är svårt att veta hur allmänbildad TN är, vilka kunskaper han har och hur han kunnat matcha ÅÅ. Vi passar olika ihop med mäniskor, för utomstående kan det vara en gåta vad någon ser i en annan person.

Personligen tror jag inte att ÅÅ har knuffat och slagit tillbaka, mer än möjligen i självförsvar. Jag tror ursinnet i de här situationerna som går övertyr till den gräns till att en person dödas, det är inte vanlig "arghet".

När jag följde fallet med mordet på Lena Wesström, läste jag en del vetenskapliga artikar om dödligt våld i nära relation.

En övervägande andel av personerna som sedan dödat sin partner, hade en tid innan mordet redan haft mordiska tankar på offret. Sådana tankar visar på hur starka känslorna är. Det är inte vanliga känslor som man kommer över, som man diskuterar med sin partner om.

Konflikterna handlar ofta om situationer där gärningsmannen upplever sig kränkt, inte har kontroll över offret. Det kan vara svartsjuka (behöver inte vara befogad), t o m svartsjuka mot anhöriga eller barn. Det kan vara vänner. Självkänslan är bräcklig, så det blir viktigt att ha status på olika plan och situationer. Den kontrollernde kan göra försök att isolera personen. Kanske snackar skit om vänner eller anhöriga (för att dessa kanske ser varningstecken ellr bara vill umgås).

I det här faller kan t ex ÅÅs goda förmåga att ha god kontakt med olika människor såsom ex och familj, kännas hotfullt för TN.

Om han upplevt att han sjunkit i "status" i hennes ögon kan besöket av exet och det inplanerade besöket av barnen känts hotfullt t ex.

Istället för att prata om sina känslor, och accpetera att ÅÅ har ett annat liv utanför honom och deras relation, kan han kanske känt sig förminskad, kränkt och utesluten. Vem vet?

För honom kan det ha räckt med små upplevda signaler om att han sjunkit i hennes ögon, som gjort att han påbörjat "damage kontrol", något som istället uppfattas som obehagligt och "fel".
Citera
2026-09-05, 22:10
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Det är inte oattraktivt att ha kulturella intressen, vilket TN kanske har märkt.

Det är svårt att veta hur allmänbildad TN är, vilka kunskaper han har och hur han kunnat matcha ÅÅ. Vi passar olika ihop med mäniskor, för utomstående kan det vara en gåta vad någon ser i en annan person.

Personligen tror jag inte att ÅÅ har knuffat och slagit tillbaka, mer än möjligen i självförsvar. Jag tror ursinnet i de här situationerna som går övertyr till den gräns till att en person dödas, det är inte vanlig "arghet".

När jag följde fallet med mordet på Lena Wesström, läste jag en del vetenskapliga artikar om dödligt våld i nära relation.

En övervägande andel av personerna som sedan dödat sin partner, hade en tid innan mordet redan haft mordiska tankar på offret. Sådana tankar visar på hur starka känslorna är. Det är inte vanliga känslor som man kommer över, som man diskuterar med sin partner om.

Konflikterna handlar ofta om situationer där gärningsmannen upplever sig kränkt, inte har kontroll över offret. Det kan vara svartsjuka (behöver inte vara befogad), t o m svartsjuka mot anhöriga eller barn. Det kan vara vänner. Självkänslan är bräcklig, så det blir viktigt att ha status på olika plan och situationer. Den kontrollernde kan göra försök att isolera personen. Kanske snackar skit om vänner eller anhöriga (för att dessa kanske ser varningstecken ellr bara vill umgås).

I det här faller kan t ex ÅÅs goda förmåga att ha god kontakt med olika människor såsom ex och familj, kännas hotfullt för TN.

Om han upplevt att han sjunkit i "status" i hennes ögon kan besöket av exet och det inplanerade besöket av barnen känts hotfullt t ex.

Istället för att prata om sina känslor, och accpetera att ÅÅ har ett annat liv utanför honom och deras relation, kan han kanske känt sig förminskad, kränkt och utesluten. Vem vet?

För honom kan det ha räckt med små upplevda signaler om att han sjunkit i hennes ögon, som gjort att han påbörjat "damage kontrol", något som istället uppfattas som obehagligt och "fel".
Tack ~ ligger nog mycket i det du skriver. Helt enig om att svartsjuka absolut kan omfatta alla typer av ”relationer” och att det mycket väl kan trigga igång mycket. Tänker t ex på att TN blev kränkt när MKBK (möjligen fel namn) prioriterade en AW framför honom..
Citera
2026-09-05, 23:33
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Tack ~ ligger nog mycket i det du skriver. Helt enig om att svartsjuka absolut kan omfatta alla typer av ”relationer” och att det mycket väl kan trigga igång mycket. Tänker t ex på att TN blev kränkt när MKBK (möjligen fel namn) prioriterade en AW framför honom..

Ja, så det handlar inte bara om att känna sig hotad av andra personer, utan det kan handla om att en person kan prioritera något annat.

Minns Billy som mördade Tova. Hon blev allt mer kontrollerad av Billy. Tova var på en fest, och det blev inte roligt efteråt. Att åka på Greklandsresa på studentresa var inte aktuelt... Och den sista natten i hennes liv ville hon på en fest, men så blev det inte.

Självklart kan man bli sårad av att någon kanske prioriterar en AW framför en träff om det är en helg i ett nytt förhållande. Det kan väcka frågor och känslor. Är jag viktig för den här personen, eller betyder det något annat?

Men att ifrågsätta det när det tagit slut? Att ens ta upp det? Varningtecken enligt mig.

Jag misstäker att vi kommer att få se tecken på sådant kontrollerande beteende som kan upplevas som krävande och kvävande.
Citera
2026-09-06, 00:27
Medlem
Tintin257s avatar
Citat:
Ja, så det handlar inte bara om att känna sig hotad av andra personer, utan det kan handla om att en person kan prioritera något annat.

Minns Billy som mördade Tova. Hon blev allt mer kontrollerad av Billy. Tova var på en fest, och det blev inte roligt efteråt. Att åka på Greklandsresa på studentresa var inte aktuelt... Och den sista natten i hennes liv ville hon på en fest, men så blev det inte.

Självklart kan man bli sårad av att någon kanske prioriterar en AW framför en träff om det är en helg i ett nytt förhållande. Det kan väcka frågor och känslor. Är jag viktig för den här personen, eller betyder det något annat?

Men att ifrågsätta det när det tagit slut? Att ens ta upp det? Varningtecken enligt mig.

Jag misstäker att vi kommer att få se tecken på sådant kontrollerande beteende som kan upplevas som krävande och kvävande.
Det kan ju definitivt vara så att han lagt band på sig en tid.. Har irriterat sig på att hon är självständig och har eget liv men kanske inte adresserat det så hårt. Han kanske tycker att han gjort ett kap (inget ont om tidigare ex) med en välutbildad kvinna med ett väldigt bra jobb med tillhörande inkomst och liksom hon kanske är imponerad/attraherad av hans kulturella sida är han det av hennes akademiska karriär sida.. Något han inte vill förlora genom att visa dåliga sidor men till sist går det inte att dölja den svartsjuka/ilska han känner.. och då spårar det ur helt.. Håller verkligen med om att det är ett stort varningstecken (och som säger en hel del) att i efterhand när relationen är avslutad ta upp det där med en AW.. Mycket märkligt beteende.
Citera
2026-09-06, 02:27
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Lite uppdatering från media!

"Vid förhör med vittnen har det kommit fram ny information som är intressant för utredningen, enligt Emma Olsson, men på vilket sätt vill hon inte kommentera. Hon vill heller inte berätta något om vad förhören med den misstänkte har gett."

"Det finns inga fler misstänkta i nuläget. Mannen har gjort vissa medgivanden, men inte inte erkänt brottet, eller gett något motiv till händelsen. Den tekniska undersökningen pågår fortfarande.

Vittnesförhör hålls fortfarande och andra utredningsåtgärder genomförs.

Enligt Emma Olsson hittades kvinnan med omfattande skador från ett vasst föremål, som en kniv, och trubbigt våld."

https://www.mitti.se/nyheter/mordmisstankt-pa-sollenkroka-o-fortsatt-haktad-6.3.383651.9a2a0b3719?utm_term=Autofeed&utm_medium =Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwY2xjawUJkEdwZ G9mAWV4dG4DYWVtAjEwAGJyaWQRMDBPaU1vdXpiTHNZS0R0WGN zcnRjBmFwcF9pZBAyMjIwMzkxNzg 4MjAwODkyAAEen03xQCwDSV4z1KD9WeLAzqkCLl2ZjgXRZKc2z oJKxPjfMHU8aZS1FrfcLT0_aem_M9fDyX7oErMI-1fXQQ_khA# Echobox=1788589251
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in