2026-09-04, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopHansBrask
Ber om ursäkt om vi nu trampar tillbaka in på betygens gamla jaktmarker, men Biskopen har lyckats gräva fram ytterligare ett litet dokument som ännu inte synes ha passerat trådens nålsöga: betygen från åk 9.

Och nog ger de ett ganska tydligt helhetsintryck. Det är ingen lysande akademisk triumfmarsch som avtecknar sig; huvuddelen är tvåor, med två treor och en etta. Lägger dessa i en spoiler.

Det gör också den tidigare noterade luckan mellan avslutad nionde klass och gymnasiestarten hösten 1986 lite mer intressant. Vad hände under året däremellan? Komplettering, annan skolgång, arbete eller något helt annat? Det kanske faktiskt går att finna svaret i historiska handlingar, istället för att vi sitter här och fyller luckan med våra egna fantasier. Skolgången tycks onekligen kunna vara en källa till mindervärdeskomplex, utan att fastställa att det sambandet är sant.

Biskopen tycker således att detta lilla spår kan vara värt att följa, inte för att göra en hel vetenskap av gamla betyg, utan för att försöka förstå vad som faktiskt hände.

Tackar tackar Biskopen för dessa nya data!
Citat:

Kemi: X, anges att han var inflyttad i åk 8 och inte hade haft kemi. Skulle detta månne betyda att han blivit runtflyttad på olika skolor?
När jag läser det du skriver om" inflyttad" flög en sorgesen tanke genom mitt huvud: tänk om han var svårt mobbad?

(Förutom en förmodligen otrygg situation hemma - kontaktförbudet fadern.)

Men annars: han kanske tvingades bo på olika ställen pga detta med fadern?

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Kanske var han strulig som ung, alkohol kanske cannabis? Ev domar sedan dess är väl preskriberade?
Sedan bytte han liv och började om i Stockholm.
Kanske struligt ja. Kanske han agerade struligt?

Citat:
Ursprungligen postat av Pandalina4
Vill även passa på att tacka för en bra saklig tråd där flera postare grävt fram matnyttig information.
Tack själv. Vi skriver på här, i väntan på att förundersökningen, som sig bör, hanteras i det tysta (för oss).
Senast redigerad av To.Ivrig 2026-09-04 kl. 19:25. Anledning: tagg
Citera
2026-09-04, 19:39
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tintin257
Psykiskt våld kan vara nog så obehagligt (om än inte likställt med mord) och det är inte helt ovanligt att just det psykiska våldet övergår till ett fysiskt sådant. Men i sak så är det korrekt att han (vad vi vet) inte har någon historik av den typ av våld som kan leda till mord.
Har man ingen spärr kan det gå såhär. Undrar vad barnen fått utstå.
Citera
2026-09-04, 19:42
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag har en undran:
Vad gör en chefstekniker som inte andra tekniker (vaktmästare, min gissning) gör? Särskilt om man är den ende "teknikern" på sitt arbete....... Titel han proppsat på, men inte betyder ngt ? Han har ju inga andra tekniker att leda arbetet för. Innan de tog bort hans namn från Magasin IIIs hemsida fanns ett till namn på en tekniker, som var just tekniker.
Läste att de var fler arbetstagare på arbetsplatsen för ett antal år sedan. Då kanske de var fler, men ändå. På den långa youtubefilmen där de öppnar lådan med ett konstverk, verkar hans uppgift inte jätteavancerad. Jag ser bara att han skruvar o öppnar lådan. Han är knappast en uppsatt person i det klippet. Nu snabbspolade jag mest hela tiden, men tror inte att jag missade ngt.....
Jag ska inte uttrycka min killgissning här, men ngn som kan förklara hans arbetstitel "chefstekniker"?
Chefsskruvare. Tyckte han verkade rätt förskrämd och tittade "under lugg" mot överheten.
Citera
2026-09-04, 19:52
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Biskopen tycker faktiskt att det är kombinationen som är intressant här. Om man hypotetiskt tänker sig en person som tidigt fått med sig en känsla av att inte riktigt räcka till, exempelvis akademiskt, så behöver den känslan inte försvinna bara för att skolåren gör det. Sådana gamla sår i självbilden kan ligga latent och aktiveras när man senare känner sig ifrågasatt eller underlägsen.

Ett sätt att kompensera för den känslan kan, hos vissa människor, vara att söka kontroll på andra områden: jag kanske inte känner mig överlägsen genom kunskap eller prestation, men här bestämmer jag. Kontroll blir då nästan ett litet privat kungadöme. Kombinera detta med upphöjda tankar om jaget.

Och om man i ett rent hypotetiskt scenario sedan blir lämnad av en partner som man dessutom upplever som mer utbildad, kompetent eller framgångsrik, kan flera ömma punkter träffas samtidigt: underlägsenheten förstärks, självkänslan får sig en törn och den kontroll man tidigare lutat sig mot försvinner.

Underlägsenhet + kontrollbehov + plötslig kontrollförlust är således en tämligen explosiv kombination att fundera över. Det är naturligtvis ingen brottsformel och säger ingenting om vad som faktiskt pågått i just detta fall. Men som hypotes kring hur gamla erfarenheter kan samspela med en senare livskris tycker Biskopen att den är värd att begrunda.

De gamla betygen är alltså inte domen. De är bara ett av vittnena. Och betygen från nian månne vara ytterligare ett sådant, som dessutom fortsätter i tangentens riktning kring eventuella komplex.
Kan ju bero på hur han hade det hemma, det brukar påverka skolgången. Pappan hade besöksförbud var det väl. Hade själv ingen studiero förrän i vuxen ålder.
Citera
2026-09-04, 19:52
Medlem
Ursäkta mig men Åsa var inte så dum att hon blev ihop med nån som var en dålig människa
Är helt säkert att topplocket gått på honom när Åsa försökte göra slut.
Inte konstigare än så tror jag…

Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Tackar tackar Biskopen för dessa nya data!
När jag läser det du skriver om" inflyttad" flög en sorgesen tanke genom mitt huvud: tänk om han var svårt mobbad?

Kanske struligt ja. Kanske han agerade struligt?

Tack själv. Vi skriver på här, i väntan på att förundersökningen, som sig bör, hanteras i det tysta (för oss).
Citera
2026-09-04, 19:58
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Så är det. Han lär bli fälld. Frågan är om det blir för mord. Vi vet ju ingenting om vad han har medgett eller inte har medgett. I åklagarens framställan anges att fler förhör ska hållas med den misstänkte. Då har det kanske hållits (som vi kände till för 18 dagar sen - 3 förhör) kanske minst fyra förhör? Fem? (om man får spekulera).

Gissningsvis är han inte tillfreds med alla restriktioner. Dessutom vill han kanske av andra skäl inte medge 28 dagars häktning (igen). Saknar erfarenhet från att vara instängd.

Kan man tolka in något i att det behöver hållas fler förhör med misstänkte? Dvs: indikerar det att han inte erkänt mord?
Jag är helt säker på mord. Men vem bryr sig vad jag tror.
Citera
2026-09-04, 20:18
Medlem
Citat:
Biskopen måste tillstå att skribenten här öppnat en synnerligen intressant liten dörr, och Biskopen kan icke låta bli att sticka in näsan i en fråga som gäckat även undertecknad. Om det verkligen förhåller sig så att det finnes belägg för ett kontrollerande och psykiskt destruktivt beteende, men däremot intet tydligt dokumenterat tidigare fysiskt våld, då blir steget till det yttersta våldet en synnerligen besynnerlig lucka i berättelsen.

Vi vilja gärna tänka oss våldet såsom en trappa: först en knuff, sedan ett slag och därefter allt grövre våld. Kanske sker eskalering över flera år, i vissa fall kanske under några dagar. Oavsett ser man tämligen enkelt ”rimligheten” i att våldet borde börja på en mildare nivå än ett bestialiskt mord. Men tänk om någon sådan trappa icke alls står att finna här? Kanske har tröskeln till fysiskt våld legat mycket högt, och först i en exceptionell (bevittnat från TNs synvinkel) situation passerats.

Då blir frågan snarare vad som fick den spärren att brista just då. Om kontrollbehov, sårad självbild, upplevd förlust av kontroll och en uppslitande relationskonflikt sammanfaller, har man åtminstone en hypotetisk situation värd att begrunda.

Och de uppgifter om att TN själv medgett att han sagt saker till Å som han senare ångrat, samt att de hade sina bråk, är kanske värda att lägga bredvid övrigt material. Det bevisar icke tidigare fysiskt våld, men antyder åtminstone att konfliktnivån stundom varit hög.

För när en människa väl passerar den där sista gränsen under ett verkligt raseriutbrott, är det kanske icke så att känslorna plötsligt börjar arbeta med millimeterprecision. Ett ursinne är ingen schweizisk urmakare som noggrant graderar sina handlingar.

Biskopen påstår alltså icke med eftertryck att detta är vad som skedde. Men kanske är den intressantaste frågan inte ”hur kan en människa utan våldsam historik ta en annan människa av daga?” utan: ”vad var det som gjorde att den fysiska gränsen över huvud taget passerades just då?”
Varför han slog över till våld vet jag inte men många goda teorier har ju förts fram i tråden. I den konfliktsituation som uppstod måste han ha fått stötar som träffat de knappar som triggar honom allra mest. Att han sedan gick så långt som till mord det tror jag beror på skam över att han tappat kontrollen även över sig själv och tagit till våld.
Citera
2026-09-04, 20:26
Medlem
Citat:
Så är det. Han lär bli fälld. Frågan är om det blir för mord. Vi vet ju ingenting om vad han har medgett eller inte har medgett. I åklagarens framställan anges att fler förhör ska hållas med den misstänkte. Då har det kanske hållits (som vi kände till för 18 dagar sen - 3 förhör) kanske minst fyra förhör? Fem? (om man får spekulera).

Gissningsvis är han inte tillfreds med alla restriktioner. Dessutom vill han kanske av andra skäl inte medge 28 dagars häktning (igen). Saknar erfarenhet från att vara instängd.

Kan man tolka in något i att det behöver hållas fler förhör med misstänkte? Dvs: indikerar det att han inte erkänt mord?
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Jag är helt säker på mord. Men vem bryr sig vad jag tror.
Åjo, Taxen lyssnar man till. Jag tror det blir en fällande dom för mord (alltså, det är ju bara en gissning utifrån de uppgifter som förekommit i tråd och från åklagaren), men frågan är om och i så fall när han medger den anklagelse. Eller om han bara vill tillstå dråp (om ens det?)
Citera
2026-09-04, 20:34
Medlem
Citat:

Ja, den tanken slog nog Biskopen också. Vi vet förstås icke om mobbning förekom, men ”inflyttad i åk 8” tillsammans med den övriga historiken lämnar onekligen en liten dörr på glänt. Och bakom sådana små anteckningar kan det ibland dölja sig betydligt mer än vad fyra ord låter förmoda.

Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Kan ju bero på hur han hade det hemma, det brukar påverka skolgången. Pappan hade besöksförbud var det väl. Hade själv ingen studiero förrän i vuxen ålder.

Där är Biskopen helt med i edra tankar. En stökig hemsituation är knappast den bästa jordmånen för vare sig studiero eller skolframgång. Och om faderns besöksförbud dessutom innebar en omvälvande tillvaro för familjen, så kan det vara en viktig pusselbit när man försöker förstå hur den unge mannen hade det.
Citera
2026-09-04, 20:57
Medlem
Så många intressanta inlägg i den tråden, mycket snyggt grävande! Jag reagerade på att T hade 2:a i hemspråk… Hemspråk?
Citera
2026-09-04, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RackhamRed
Så många intressanta inlägg i den tråden, mycket snyggt grävande! Jag reagerade på att T hade 2:a i hemspråk… Hemspråk?
Undrar också om hemspråket.
Citera
2026-09-04, 21:21
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyigemet
Jag har en undran:
Vad gör en chefstekniker som inte andra tekniker (vaktmästare, min gissning) gör? Särskilt om man är den ende "teknikern" på sitt arbete....... Titel han proppsat på, men inte betyder ngt ? Han har ju inga andra tekniker att leda arbetet för. Innan de tog bort hans namn från Magasin IIIs hemsida fanns ett till namn på en tekniker, som var just tekniker.
Läste att de var fler arbetstagare på arbetsplatsen för ett antal år sedan. Då kanske de var fler, men ändå. På den långa youtubefilmen där de öppnar lådan med ett konstverk, verkar hans uppgift inte jätteavancerad. Jag ser bara att han skruvar o öppnar lådan. Han är knappast en uppsatt person i det klippet. Nu snabbspolade jag mest hela tiden, men tror inte att jag missade ngt.....
Jag ska inte uttrycka min killgissning här, men ngn som kan förklara hans arbetstitel "chefstekniker"?
Jag kan förklara, som en slags kollega till TN.

En chefstekniker på ett ställe som MagasinIII, som äger ett oöverskådligt antal konstverk, både av svenska och internationella konstnärer, har ett stort ansvar för sagda konstverk.

Det handlar om lagring, rätt förvaring, hantering, arkivering, utlåning etcetera av konstverk som ibland är värda miljoner kronor (snälla, starta inte en debatt om varför dessa konstverk är värda mycket pengar)

Väldigt många, har i tråden gjort sig lustiga över titeln chefstekniker. Men han har haft ansvar för konstobjekt som köpts in för svindlande summor. Ägaren till dessa konstverk har anförtrott hanteringen av verken till TN.

TN har, trots dåliga gymnasiebetyg, jobbat sig upp till titeln chefstekniker och i mina ögon skött den uppgiften med bravur.

I förlängningen så har inte hans arbete att göra med mordet. TN var en omvittnat skicklig chefstekniker på ett privat företag. Men han har mördat en kvinna på sin fritid och det måste han stå till svars för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in