2026-08-12, 22:43
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Ja, vad menade sjukvårdspersonalen med att hon varit död ”en stund”? Antar att de måste upptäckt något som likstelhet (inträffar väl först 2-3 timmar efter att man dött) eller liknande för att kunna konstatera det?
Detta står i alla fall på nätet: "För att veta att en person har varit död en stund tittar man på sena dödstecken som likstelhet, likfläckar, kroppens temperatur och blekhet. Dessa förändringar uppträder gradvis efter att hjärtat har stannat och livet har upphört"

Så temperatur och färg skulle jag gissa då...
Citera
2026-08-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taklist
Det känns ändå långsökt, jag tror mer att han av någon anledning varit kvar i huset under dessa timmar men frågan är varför och vad han har gjort?

Jag tycker din teori och slemhinder är bra underbyggda med vad som finns att gå på. Det om städandet, väga alternativen och som någon skrev en indikation på att anhöriga var på väg som skrämt bort honom.

Att telefonen går ner strax före tolv skulle kunna vara en tillfällighet men det ligger närmre att tro det är medvetet att gå under radarn.

Tror jag nöjer mig där tills något nytt framkommer.
Citera
2026-08-12, 22:50
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nu vet vi inte så mycket om vad som hänt innan mordet och motivbilden, men det är som du säger. Alla mördare mår inte dåligt efter ett mord. Och han kan mycket väl också hålla inne med vad som har hänt och varför av taktiska skäl. Han vinner tid och kan försöka tänka ut vad han ska säga.

Han kan också vilja framstå som empatisk och en mer kännande person än vad han är. Att det inte var planerat, och att han inte visste vad han gjorde.

Studier visar att mord i nära relation inte sällan är mer planerat än vad man kan tro. Många gm har haft tankar på att döda upprepade gånger inan mordet. Även om mordet sedan utlöses av en trigger, och kan förefalla enbart impulsivt, kan det finnas en viss planering involverad.

Många personer som dödar i nära relationer mår mycket dåligt innan mordet. Det handlar ofta om en känsla v förlorad kontroll (över offret) av olika skäl. Det byggs upp under en tid, och inte sällan kan gm ha sökt hjälp för sitt mående strax innan mordet. Ångest, stress, svårigheter att sova...

Mordet blir den ultimata kontrollen över offret, vilket gör att gm lötsligt känner ett lugn.

Nu säger jag inte att det är detta som har hänt, utan bara att det finns vissa som inte mår dåligt efteråt, utan tvärtom.

I det här fallet kan hans tystnad också bero på att han har svårt att förlika sig med vad han har gjort, precis som han säger. Det går inte ihop med den bild han har av sig själv. Kanske har de som han säger haft en underbar semester, inga bråk eller annat groll mellan dom.

Men vi får se, jag misstänker ändå att det kommer upp röda flaggor runt TN och hans beteende, och att han kanske inte alls mått så bra som han påstår den senaste tiden.

Jag hörde för inte så länge sedan att vissa som i vredesmod mördar en närstående ofta har som två ”inställningar” samtidigt:

Dels skäms man, mår dåligt, vet att man begått ett fruktansvärt brott och att man själv är ansvarig för det. Man skyller inte på personen utan tar ansvar för handlingen, tycker inte att den förtjänade att dö och man ångrar att man begick brottet.

En annan del av personen kan samtidigt långt efter mordet fortsätta beskylla den man mördat för att ens liv ser ut som det gör idag. ”Det är X fel att jag avtjänar ett livstidsstraff, hade jag inte träffat X hade mitt liv sett annorlunda ut".

Man menade också att det vanligare att det kommer fram att personer som mördar utan tidigare förekomst av kriminalitet är underutvecklade emotionellt än att de har psykiska störningar. Intressant att tänka på TN ur det perspektivet.
Citera
2026-08-12, 22:51
Medlem
Citat:
Förstår inte hur du menar att det skulle pågått i flera timmar? Om GM stänger av telefonen 11:55 samma dag som BO hittas så tyder det ju på att han redan tagit livet av henne då. Men vi har ju ingen info som pekar på när det började. Mer än GMs egen uppgift att det var på förmiddagen. Det kan ju ha börjat redan vid 09 eller vid 11:45 tex.

Jag kan förstå helt fel men jag tycker det låter konstig ”stänger av sin mobil”
Är man mitt i ett tumult som mynnar ut i vad det gjorde så tänker man kanske inte ”nu ska jag stänga av min mobil”
Därav jag mer tolkade ”stänga av” som laddat ur
Citera
2026-08-12, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Det jag framförallt är intresserad av nu är en preliminär bedömning av dödstidpunkt. Borde väl finnas en sådan uppskattning tänker jag om inte redan så ganska snart.
Dödades BO kanske redan på tidiga morgontimmarna. Eller var det verkligen på förmiddagen.
Citat:
Ja, vad menade sjukvårdspersonalen med att hon varit död ”en stund”? Antar att de måste upptäckt något som likstelhet (inträffar väl först 2-3 timmar efter att man dött) eller liknande för att kunna konstatera det?
Ja, troligen observation av sådant som likstelhet och/eller likfläckar.

Har missat det där du skriver om sjukvårdspersonalen. Har letat lite nu men hittar inte.
Citera
2026-08-12, 22:53
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ja, troligen observation av sådant som likstelhet och/eller likfläckar. Har missat det där du skriver om sjukvårdspersonalen. Har letat lite nu men hittar inte.

Det kommer från TV 4-artikeln om när ambulanshelikoptern landar.

"Tre minuter senare landade en ambulanshelikopter på ön, men sjukvårdarna bedömde snabbt att kvinnans liv inte gick att rädda. Hennes skador var omfattande och räddningspersonal på plats bedömde att kvinnan hade varit död ”en stund”."

https://www.tv4.se/artikel/5IVtkr9OTLBk5taIEh2FtO/pojkvaennen-pekades-ut-efter-nio-minuter
Citera
2026-08-12, 22:53
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Jag hörde för inte så länge sedan att vissa som i vredesmod mördar en närstående ofta har som två ”inställningar” samtidigt:

Dels skäms man, mår dåligt, vet att man begått ett fruktansvärt brott och att man själv är ansvarig för det. Man skyller inte på personen utan tar ansvar för handlingen, tycker inte att den förtjänade att dö och man ångrar att man begick brottet.

En annan del av personen kan samtidigt långt efter mordet fortsätta beskylla den man mördat för att ens liv ser ut som det gör idag. ”Det är X fel att jag avtjänar ett livstidsstraff, hade jag inte träffat X hade mitt liv sett annorlunda ut".

Man menade också att det vanligare att det kommer fram att personer som mördar utan tidigare förekomst av kriminalitet är underutvecklade emotionellt än att de har psykiska störningar. Intressant att tänka på TN ur det perspektivet.
Intressant. Ja, nåt problem har han uppenbarligen....
Citera
2026-08-12, 22:56
Medlem
Citat:
Tack. Den var inte där från början men jag såg den sen. Intressant att iakttagelsen inte bara är att man tror sig ha sett GM på sopstationen utan att man faktiskt ser han komma ut från BOs bostad. Då känns det ju verkligen som att det är GM man sett.

Personen som setts paddla kajak INNAN sopstationsbesöket kan ju faktiskt vara någon annan men att uppgiftslämnaren kopplar ihop det och tror sig se GM.

Det finns tydligen ett ställe som hyr ut kajaker på Sollenkroka brygga. Vet inte hur nära det skulle vara huset men antar att det dyker upp kajaker i krokarna litet då och då.
Citera
2026-08-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Jag kan förstå helt fel men jag tycker det låter konstig ”stänger av sin mobil”
Är man mitt i ett tumult som mynnar ut i vad det gjorde så tänker man kanske inte ”nu ska jag stänga av min mobil”
Därav jag mer tolkade ”stänga av” som laddat ur
Okej, jag tror det är ganska vanligt faktiskt, man läser ju ofta om hur polisen spårar telefoner i efterhand. När GM har dödat BO så verkar det ju som att han planerar att försöka fly. Jag tror då att en av de första sakerna man gör då är att stänga av telefonen för att undvika att bli spårad. Visst, batteriet kan ha tagit slut men det känns mer troligt att han aktivt stängt av den för att han planerar att sticka och vill inte bli hittad.
Citera
2026-08-12, 23:04
Medlem
Citat:
Det kommer från TV 4-artikeln om när ambulanshelikoptern landar.

"Tre minuter senare landade en ambulanshelikopter på ön, men sjukvårdarna bedömde snabbt att kvinnans liv inte gick att rädda. Hennes skador var omfattande och räddningspersonal på plats bedömde att kvinnan hade varit död ”en stund”."

https://www.tv4.se/artikel/5IVtkr9OTLBk5taIEh2FtO/pojkvaennen-pekades-ut-efter-nio-minuter
Tack.

Intressant det som anges i stycket direkt efter:
"Tre minuter senare landade en ambulanshelikopter på ön, men sjukvårdarna bedömde snabbt att kvinnans liv inte gick att rädda. Hennes skador var omfattande och räddningspersonal på plats bedömde att kvinnan hade varit död ”en stund”.

Polisen utgick därför från att pojkvännen kunde vara flera timmar bort. Han anhölls i sin frånvaro av jouråklagaren och en insats inleddes för att hitta honom."

Enligt TV4 ska helikoptern ha landat 16.33. Sjukvårdarna bedömde "snabbt" - så kanske omkring kl 16.37?

Och vid den tidpunkten skulle MGM, enligt bedömning på plats, kunna befinna sig flera timmar bort.

Hoppas det kan komma ut någon uppgift om i vart fall den preliminära tidpunkten för dödstillfället.
Citera
2026-08-12, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Det finns tydligen ett ställe som hyr ut kajaker på Sollenkroka brygga. Vet inte hur nära det skulle vara huset men antar att det dyker upp kajaker i krokarna litet då och då.
Jo det tror jag också, det är nog inte ovanligt iallafall att se folk paddla kajak där vid denna tiden på året. Utan att veta så tror jag att uppgiften om att man sett han paddla kajak innan han slänger sopor är felaktig. Att det varit en annan person i kajaken helt enkelt. Men som sagt, det är bara vad jag tror.
Citera
2026-08-12, 23:07
Medlem
Citat:
Tack.

Intressant det som anges i stycket direkt efter:
"Tre minuter senare landade en ambulanshelikopter på ön, men sjukvårdarna bedömde snabbt att kvinnans liv inte gick att rädda. Hennes skador var omfattande och räddningspersonal på plats bedömde att kvinnan hade varit död ”en stund”.

Polisen utgick därför från att pojkvännen kunde vara flera timmar bort. Han anhölls i sin frånvaro av jouråklagaren och en insats inleddes för att hitta honom."

Enligt TV4 ska helikoptern ha landat 16.33. Sjukvårdarna bedömde "snabbt" - så kanske omkring kl 16.37?

Och vid den tidpunkten skulle MGM, enligt bedömning på plats, kunna befinna sig flera timmar bort.

Hoppas det kan komma ut någon uppgift om i vart fall den preliminära tidpunkten för dödstillfället.
Jo det är en intressant detalj. Med tanke på att GM säger att det uppstod tumult på förmiddagen så tror jag en bra gissning kan vara någonstans mellan 09:00 och 11:55 när telefonen stängts av.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in