2026-08-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Och därför ska alla utvisas?

Vi pratar alltså om 8% av alla invandrare som begått brott mot drygt 3% av alla svenskfödda. Ändå vill du utvisa de 92% som aldrig begått brott.

https://omni.se/bra-rapport-personer-med-utlandsk-bakgrund-oftare-misstankta-for-brott/a/bGk9E3

Snacka om att slänga ut barnet med badvattnet.
Var har jag skrivit ALLA? Men Sverige skulle må bra av att många utvisas. Och senast idag är det en ny person inom hemtjänsten som misstänks för sexuelka övergrepp, lär vara en Mohamed den här gången också. Inte ens hemtjänst klarar de flesta av.
Och som jag skrivit ovan, gällande bidragsbrott är siffran betydligt högre än 8 procent när det gäller invandrare. Synd att så få polisanmäls.
Citera
2026-08-06, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Varför då?
Åh herregud människa, du måste ha IQ badboll.
Citera
2026-08-06, 21:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
"Varje gång har det varit någon med utländskt namn bevis" ?

Senast förra veckan var det en svensk (man) som våldtagit två äldre kvinnor i hemtjänsten i min kommun.

Varför skulle jag googla vad som händer i Göteborg? Man behöver kolla på helheten inte en enskild händelse eller stad.

Du har inget bevis som stödjer det du skriver.
Ok, intressant, svensk.. kan du länka nåt till den..? Och Expressen skrev nämligen rätt nyligen en artikel om de som våldtar i hemtjänsten, och där förekom endast utländska namn. Och att våldtökter inom äldreomsorgen exploderat i takt med invandringen säger också en hel del.
Och eftersom(som du själv läst) de aldra flesta bidragsbrott tyvärr inte polisanmäls spelar det du länkar till ingen roll. Så att runt hälften av invandrarna(enligt flertalet undersökningar) lurar till sig våra pengar som istället skulle gått till sjukvård, äldrevård, infrastruktur, tandvård osv spelar alltså ingen roll enligt ditt sätt att se det??
Citera
2026-08-06, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intoanavrin
"Varje gång har det varit någon med utländskt namn bevis" ?

Senast förra veckan var det en svensk (man) som våldtagit två äldre kvinnor i hemtjänsten i min kommun.

Varför skulle jag googla vad som händer i Göteborg? Man behöver kolla på helheten inte en enskild händelse eller stad.

Du har inget bevis som stödjer det du skriver.
Den här artikeln säger jäkligt mycket om vilka det är som våldtar till 99 procent:
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/de-ar-mannen-som-valdtar-i-aldrevarden/
Citera
2026-08-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Personligen tyckte jag det var spännande och intressant med andra kulturer när jag var yngre före år 2000 typ.

Men nu påverkas man i vardagen genom aggressiva möten med invandrarmän. Det blir snabbt hotfullt och farligt. I trafiken och på stan. Situationer där svenskar är mer sansade som en vanlig omkörning.

Yngre invandrarkillar som är stökiga på bussen eller tunnelbanan och blir tillsagda av äldre svenskar blir hotfulla och aggressiva.

Känns ibland som att alla invandrarmän har ADHD. Speciellt i trafiken. Kör ryckigt och gasar och bromsar in och fipplar med mobilen.

Edit: Vilket även har bekräftats av en tjej från Irak som jag pratade med att det är vanligt med adhd pga kusingiften.
Vart då? Jag märker ingen större skillnad mellan invandrarungdomar jämfört med hur ungar alltid har varit och delar den uppfattningen med en del andra också. Min uppfattning är snarare att invandrare är lättare att säga till, än svenska barn och ungdomar i en del fall.

Trafiken stämmer bra men jag tror mer på att invandrare inte kan trafikreglerna än att de har ADHD då många ändå kör bra. Men det finns en allmän likgiltighet för trafikregler och har nog mer med att vi kör annorlunda här än i deras hemländer.

Invandrare får dessutom mer brister av för lite solljus här snabbare vilket kan förklara en del faktiskt.
Jag upplever att invandrare bar sig långt sämre åt förr när de var färre, än idag när de är fler. Som någon som var bland stökigare barn och själv hade föräldrar som varit det, är min upplevelse inte att invandrarungar generellt är särskilt stökiga faktiskt. Är det inte lite som så att du idag är äldre och ser dem som stökigare pga att de är unga och du själv inte längre är det?

Jag har dock hört att män fått svårare att säga till dem och då även invandrarmän så det kan vara lite samma sak med att svenskar ibland är sämre på att ta till sig om jag försöker säga något. Dvs att det är vanlig upproriskhet.
Senast redigerad av TramsPostaren 2026-08-06 kl. 23:31.
Citera
2026-08-07, 00:42
Medlem
DonLatinos avatar
Många som inte kan besvara frågeställningen i min TS, utan de blir en massa hänvisningar till artiklar och statistik. Återigen har det inte med trådämnet att göra utan jag är ute efter personliga upplevelser.

Lite som någon skrev tidigare - att det mest är folk från mindre städer och kommuner och att det man sett på nyheterna upplever vart och varannan svensk i storstäder.

När det är fler invandrare, eller snarare människor med utländsk härkomst, har jag på senare tid insett att det är betydligt fler invandrare som vill statuera gott exempel eftersom de få som begår brott förstör både rykte och bygger på hatiska fördomar.

Vill också tillägga att detta inte har något med vilka partier man stöttar. Att "utvisa hela bunten" bevisar ens låga intelligens oavsett hur statistiken ser ut på våldsbrott eller annat. Att "våldtäkter inom äldreomsorg" och "bidragsbrott" är exempel som lyfts fram för att rättfärdiga ens rasistiska åsikter håller inte i längden heller för den delen. Det går att cherry-pick alla brott man vill för att stärka sina argument, men i alla brott man gör det finns det minst lika mycket svenska förövare/gärningsmän likaså. Men det är okej, för det är ju svenskar trotsallt.. right?
Senast redigerad av DonLatino 2026-08-07 kl. 00:47.
Citera
2026-08-07, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Många som inte kan besvara frågeställningen i min TS, utan de blir en massa hänvisningar till artiklar och statistik. Återigen har det inte med trådämnet att göra utan jag är ute efter personliga upplevelser.

Lite som någon skrev tidigare - att det mest är folk från mindre städer och kommuner och att det man sett på nyheterna upplever vart och varannan svensk i storstäder.

När det är fler invandrare, eller snarare människor med utländsk härkomst, har jag på senare tid insett att det är betydligt fler invandrare som vill statuera gott exempel eftersom de få som begår brott förstör både rykte och bygger på hatiska fördomar.

Vill också tillägga att detta inte har något med vilka partier man stöttar. Att "utvisa hela bunten" bevisar ens låga intelligens oavsett hur statistiken ser ut på våldsbrott eller annat. Att "våldtäkter inom äldreomsorg" och "bidragsbrott" är exempel som lyfts fram för att rättfärdiga ens rasistiska åsikter håller inte i längden heller för den delen. Det går att cherry-pick alla brott man vill för att stärka sina argument, men i alla brott man gör det finns det minst lika mycket svenska förövare/gärningsmän likaså. Men det är okej, för det är ju svenskar trotsallt.. right?

Som jag försökte få fram tidigare. Vänd på frågan: Kan du lista några samhällsproblem som inte beror på okontrollerad invandring, alt. saker som blivit bättre i Sverige de senaste 20-30 åren p.g.a hög invandring? Jag tror du kommer ha väldigt svårt att hitta något.

Som exempel: Många nämner "äldrevården skulle kollapsa, inga svenskar vill ha dessa jobb". Har svenskar ens fått chansen? Det är ju dit invandrare som inte kan svenska och saknar utbildning slussas för att "integreras". Varför är behovet av äldrevård så hög? Delvis p.g.a att många äldre invandrare kommit hit som inte jobbat en dag i Sverige, pensioneras efter några år och nu ska ta del av välfärden.

Jag försöker själv komma på nått, men jag kan inte. Fluffiga argument som "de berikar oss", "maten!" håller inte.
Senast redigerad av Gehrman 2026-08-07 kl. 00:57.
Citera
2026-08-07, 01:03
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gehrman
Som jag försökte få fram tidigare. Vänd på frågan: Kan du lista några samhällsproblem som inte beror på okontrollerad invandring, alt. saker som blivit bättre i Sverige de senaste 20-30 åren p.g.a hög invandring?

Det finns gott om problem som har andra orsaker än invandring: en åldrande befolkning, psykisk ohälsa, lågt barnafödande, bostadsbrist, ineffektiv offentlig förvaltning, höga elpriser, global inflation, låg produktivitetstillväxt och en kvävd sjukvård.

Samtidigt finns det områden där invandring bidragit positivt. Sjukvård, äldreomsorg, kollektivtrafik och många teknikföretag är beroende av arbetskraft med utländsk bakgrund.

Men dessa exempel spelar ingen roll för att någon våldtagit, kört i diket, fuskat med arbetsvisum då det negativa (alltså minoriteten i den urvalsgruppen) väger över det positiva. Eller hur? Är det vad du kommer skriva?

Du tror alltså att gängkrig och kriminalitet är de enda problem Sverige har och haft de senaste 10-20 åren? Allt annat ska bortprioriteras bara? Du behöver läsa på lite minsann De kan få skjuta hur mycket de vill. Det kommer aldrig påverka varken mig eller min familj. Det som påverkar är vad regeringen väljer att lägga fokus på, och det är helt fel saker i dagsläget.

Jag har hellre ett Sverige som detta än exempelvis ett Tyskland där man inte törs gå ut på gatorna i Berlin för man inte vet när nästa terrordåd kommer ske.
Senast redigerad av DonLatino 2026-08-07 kl. 01:13.
Citera
2026-08-07, 01:15
Medlem
Citat:
Det finns gott om problem som har andra orsaker än invandring: en åldrande befolkning, psykisk ohälsa, lågt barnafödande, bostadsbrist, ineffektiv offentlig förvaltning, höga elpriser, global inflation, låg produktivitetstillväxt och en kvävd sjukvård.

Samtidigt finns det områden där invandring bidragit positivt. Sjukvård, äldreomsorg, kollektivtrafik och många teknikföretag är beroende av arbetskraft med utländsk bakgrund.

Men dessa exempel spelar ingen roll för att någon våldtagit, kört i diket, fuskat med arbetsvisum då det negativa (alltså minoriteten i den urvalsgruppen) väger över det positiva. Eller hur? Är det vad du kommer skriva?

Samtliga problem du nämner drabbar inte mig som individ på samma sätt. Jag går inte runt och är orolig för en "åldrande befolkning" t.ex. i jämförelse med direkta problem som drabbar mig i vardagen: vårdköer, sämre vård generellt, större klasser som mina barn tvingas gå i, mer otrygg och bråkig skola, högre risk att utsättas för våld, vågar inte släppa iväg barnen på samma sätt etc.

De positiva effekterna du nämner kan det iofs ligga någonting i, men det är lite hönan och ägget där också. VARFÖR behövs mer vårdpersonal, jo för att befolkningen ökat i en sådan takt att välfärden inte hängt med.

Du säger att skjutningar och våld ALDRIG påverkat dig. Aldrig ens känt dig det minsta otrygg alltså? Var bor du nånstans? Jag flyttar gärna dit.
Senast redigerad av Gehrman 2026-08-07 kl. 01:18.
Citera
2026-08-07, 01:15
Medlem
Citat:
Jag är genuint nyfiken.
På ett övergripande plan marginellt positivt. Det försämrade samhällsklimatet med främlingsfientlighet är det mest negativa, men fördelarna överväger.
Citera
2026-08-07, 01:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigtunatjejer
På ett övergripande plan marginellt positivt. Det försämrade samhällsklimatet med främlingsfientlighet är det mest negativa, men fördelarna överväger.

Vilka fördelar ser du? Specificera
Citera
2026-08-07, 01:23
Avstängd
Skattebrotts avatar
Citat:
Jag är genuint nyfiken.

Läser man Flashback får man intrycket att precis allt som går fel i livet kan spåras till invandring eller politiker. Bussen är sen? Invandring. Maten är dyr? Invandring. Man trivs inte på jobbet? Politiker. Man får ingen dejt? Också invandring, verkar det som ibland.

För de flesta ser väl livet ungefär likadant ut som för 10-20 år sedan. Man går till jobbet eller skolan, handlar mat, tränar, spelar spel, tittar på serier, umgås med familj och vänner. De största problemen i ens liv handlar ofta om ekonomi, relationer, hälsa eller jobbet, saker som de flesta människor haft att brottas med i alla tider.

Missförstå mig inte. Det finns integrationsproblem, kriminalitet och områden där utvecklingen varit dålig. Det är rimligt att diskutera dem. Men det känns som att många har gjort invandringen till en universalförklaring på exakt allt.

Jag undrar ibland om vissa är mer påverkade av att läsa om invandring på internet än av invandringen i sig.

Hur ofta påverkas ni egentligen personligen negativt? Inte "jag läste en artikel", utan något som faktiskt förändrade er vardag.

Ibland känns det som att en del nästan vill att allt ska bero på invandringen, för då slipper man prata om andra problem. Sverige har problem med bostäder, vårdköer, energifrågor, åldrande befolkning, låg produktivitet i vissa sektorer och en trög byråkrati. Alla de problemen fanns eller började utvecklas oavsett invandringen.

Jag säger inte att invandringen saknar konsekvenser. Klart den gör. Men när varje samhällsproblem reduceras till samma förklaring blir diskussionen ganska ointressant. Världen är mer komplicerad än så.

Hjälper inte heller att kanske 80% av användarna på forumet lever på internet och uppslukas av allt som stämmer med deras världsuppfattning.

Eftersom du frågade - här är mina personliga anekdoter:

Jag var tvungen att emigrera från landet jag föddes i, som följd av islamiseringen.
När jag bodde i Sverige utsattes jag för diskriminering för att jag var vit, man och svensk. För att ta ett konkret exempel: muslimer och kvinnor högre nyföretagarstöd än vad män får (gäller Almi Väst). Ett annat exempel: Muslimer får maskera sig under demonstrationer, det får inte jag som svensk man, då gäller "maskeringsförbud" som polisen kallar det.
Som svensk får jag inte bära försvarsvapen. Det får iofs inte muslimer heller men de gör ju det ändå, eftersom brottspåföljder inte är något som avskräcker muslimer eftersom deras jordeliv anses vara en prövning inför paradiset. Dessutom rör de ju sig alltid i flock vilket borde anses utgöra ett vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in