2026-08-05, 15:38
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobbadeJessica
Hassel, Anna Holt, Graven och Kommissarie Winter är serier som jag kan rekommendera.

Andra mer komiska thrillers är Dubbelstötarna , Dubbelsvindlarna och Studierektorns sista strid med Björn Gustafson. Finns faktiskt mycket bra att hitta på SVT play Öppet arkiv.
Fetmarkerat är så jäkla klockrena.
Citera
2026-08-05, 17:22
Medlem
Västkustskts avatar
Öbergs på Lillöga är en riktigt bra serie tycker jag.

https://www.svtplay.se/obergs-pa-lilloga
Citera
2026-08-05, 19:57
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Sant, men Nattryttarna är redan fyra år gammal. Äldre än Baracuda queens. Jag menar såklart inte att det är gamla serier, bara tråkigt att svensk serieproduktion har varit så beroende av Svt de senaste par åren. Även sant med tv4. Innan jag sa upp abonnemanget brukade jag börja se en film eller serie där för att se hur den är. Och om den var bra så laddade jag hem den.

Sorry, menade inte att Nattryttarna var en rykande färsk produktion, det var bara ännu ett tips till tråden!

Men visst är det trist att det görs så lite svensk kvalitets-tv. Som du skriver är det till SVT man får sätta hoppet, så fet besvikelse när våren bjöd på dubbel flopp från FLX (Skilsmässobarn och Där solen alltid skiner).

Hundarna var däremot helt okej. Lapidus är kanske bäst när han bara är idéspruta?
Citera
2026-08-05, 20:23
Medlem
svenska hjärtan
Citera
2026-08-05, 21:04
Medlem
BrumunDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Sinkadus var verkligen inte i går! Undrar om serien går att få tag på i dag? Har den förvisso inspelad på VHS från början av 90-talet, men verkar inte finnas på Öppet arkiv…

/AI
Sinkadus ligger på youtube. Lite dålig kvalitet dock.
Citera
2026-08-05, 23:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av seolseol
Anderssons älskarinna är en av de bästa svenska jag sett. Mörkt och deppigt.
Den andra serien med Eklund du syftar på är Möbelhandlarens dotter.

Min favorit som jag inte tror är nämnd än är Soldater i månsken av Tomas Alfredson. Fantastisk.
Snarare galen och inspirerande efter de första avsnitten . Den verkar helt klart bra i alla fall.
Senast redigerad av sebastian_ 2026-08-06 kl. 00:02.
Citera
2026-08-06, 01:23
Medlem
Det mesta av Mikael Marcimain är sevärt. Graven, Lasermannen, Upp till kamp, Jakten på en mördare, Händelser vid vatten...
Citera
2026-08-06, 04:55
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fetmarkerat är så jäkla klockrena.

Ja. Första säsongen är märkbart mörkare vartefter det blir mera lättsamt i senare. Mycket bra serie! Hamstern som käkar upp… nä, ska inte avslöja något.

Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Öbergs på Lillöga är en riktigt bra serie tycker jag.

https://www.svtplay.se/obergs-pa-lilloga

Lustigt, den såg jag för någon månad sen. Mycket ”käckt” med en göteborgare som hamnar i skärgården på ”fel sida” landet. När han dissar strömmingen och förordar makrill är kul eller bara är allmänt göttebåssk.

Dottern i serien blev sedermera hallåa på TV4.
Senast redigerad av Tavastehus 2026-08-06 kl. 05:02.
Citera
2026-08-06, 05:06
Medlem
Tavastehuss avatar
Benny Haag. Min favoritskådis vad gäller 80-talsserier.

Alla borde se följande tv-serier med honom:

Lycka till
Öbergs på Lillöga
Xerxes

Han spelar tonåring i alla dessa trots att det skiljer åtta år mellan första och sista.
Citera
2026-08-17, 01:53
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klandalf
De Drabbade från 2003 gillade jag, och det är väl i princip den enda egenproducerade SVT serien jag sett.

https://www.svtplay.se/de-drabbade
Första gången jag ser den och jag får säga att jag är besviken. Handlingen drivs inte framåt utan det är samma sak varje avsnitt. Dessutom är alla färgfilter och konstiga kameravinklar så överdrivet Svts försök att vara moderna just runt de åren. En serie som Tusenbröder har också "realistisk" kamera ( vem ser världen i grynigt gult?) men utan att överdriva.
Citera
2026-08-17, 06:33
Medlem
En favorit för mig på den tiden. Var en serie när de gick in i en spegel. Och vips så var de i ett annat århundrade. Minns bara att Meta Welander var med...
Citera
2026-08-17, 10:09
Medlem
Blåbärskungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
En favorit för mig på den tiden. Var en serie när de gick in i en spegel. Och vips så var de i ett annat århundrade. Minns bara att Meta Welander var med...
Huset Silfvercronas gåta
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in