2026-08-03, 08:26
Medlem
fjollciggs avatar
SVT:

Lasermannen med David Denick, baserad på Gellert Tamas bok. Mycket bra. David är (som alltid) lysande.

Kalifat. Terrorthriller som delvis utspelas i Sverige och delvis i nåt arabland. Spännande!

Smärtpunkten, om Lars Noréns jobb med Malexander-mördarna. David Denick spelar Norén. Intressant.

Vår tid är nu. Handlingen kretsar kring en familjeägd restaurang och dess anställda. Spänner över flera årtionden och börjar där andra världskriget tar slut. Fyra säsonger, så mycket att se!

NETFLIX:

Spotify, om… ja, Spotify. Varje avsnitt visar utvecklingsprocessen ur en ny karaktärs ögon. Intressant!

Bonusfamiljen. Relationsdrama om två skilda föräldrar och deras nya liv. Fyra säsonger (och en halvkass film). Henrik Dorsins son spelar dampunge. Mycket bra!

Clark av Jonas Åkerlund, en flippad dramakomedi med Bill Skarsgård i rollen som Clark Olofsson. Inte för alla, men jag gillade den. Bill är grym.

Genombrottet, om utredningen av dubbelmorden i Linköping 2004.

Den osannolika mördaren, om Palmemordet och Skandiamannen med Robert Gustavsson i huvudrollen.

Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
Uti relativ nutid så står "Äkta människor" ut. Svensk sci-fi i vardaglig miljö av vad som kunde vara Sverige i det stundande 30-talet.

Underbar serie! Tyvärr finns den inte kvar på SVT. Jag har heller inte hittat den på nån annan streamingtjänst. Går inte ens att hyra på SF Anytime
Senast redigerad av fjollcigg 2026-08-03 kl. 08:33. Anledning: citat och svar
Citera
2026-08-03, 08:53
Medlem
Ingen som minns Spung..Från 2002.
Citera
2026-08-03, 08:59
Medlem
JuniorDahlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavastehus

Finns en till serie med honom från sent 00-tal (tror jag) där han med en tonårsdotter reser genom Sverige som något slags försäljare. Den var också bra. Minns någon titeln?

Det är Möbelhandlarens dotter, som nämns i TS
Citera
2026-08-03, 08:59
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Jag är inne i en serieperiod och eftersom jag inte har något för mig kommande månader tänkte jag gå tillbaka i tiden och se efter vad jag har missat de senaste 20 åren. Tanken på detta har kommit nu den senaste veckan då jag både sett Jag for ner till bror och Svärtan. Två serier jag tyckte mycket om. Jag tyckte även om Tusenbröder och Möbelhandlarens dotter för 20-25 år sedan. Däremellan har jag inte sett någonting alls.

Min smak är nog ganska mainstream - så vilka dramaserier har jag missat under dessa år (sitcoms och dylikt är jag inte intresserad av). Det måste heller inte vara SVT utan låt oss säga svenska dramaserier i allmänhet.

Tack på förhand.
De tre från Haparanda.
Citera
2026-08-03, 10:26
Medlem
Klandalfs avatar
De Drabbade från 2003 gillade jag, och det är väl i princip den enda egenproducerade SVT serien jag sett.

Citat:
En namnlös kraft sveper plötsligt över världen och ger ett antal utvalda människor övernaturliga krafter. De drabbade är alla själsligt sargade människor och deras största svaghet blir nu plötsligt deras styrka. För första gången får de kraften att göra precis vad de vill, men väljer de att göra gott eller väljer de att göra ont? En thrillerserie av Hans Rosenfeldt, skaparen av Bron.

https://www.svtplay.se/de-drabbade
Citera
2026-08-03, 10:56
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
De tre från Haparanda.
Magiskt manus av legendariske författare och murvel J0L0. Tack för blast från the past, Carl Serung.
Citera
2026-08-03, 12:14
Medlem
Hem till byn!
Citera
2026-08-03, 12:42
Medlem
Både Söderkåkar och Hedebyborna finns på SVT Play, två serier som håller fortfarande tack vare bra regi och bra skådespelare i rollerna.
Citera
2026-08-03, 13:13
Medlem
Tavastehuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abdul.Alhazred
Mannen under trappan med Jonas Karlsson är sinnessjukt bra, tror dock att det nog räknas som en miniserie.

Ja, mycket obehaglig. Men bra.

Citat:
Ursprungligen postat av Carl.Apiarie
Ingen som minns Spung..Från 2002.

Jo då. Två säsonger blev det. Tror den åldrats dåligt och få som är i den åldern idag som karaktärerna var då har någonting att hämta. Men 40+ gillar den säkert bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av JuniorDahlen
Det är Möbelhandlarens dotter, som nämns i TS

Fint, då vet jag.

En okej dramaserie jag såg för ett tag sen var Pusselbitar med bl a Erik Johansson och Lennart Jähkel. Bara fem avsnitt. Typiskt relationsdrama men rätt bra skådisar. https://sv.wikipedia.org/wiki/Pusselbitar
Citera
2026-08-03, 13:49
Medlem
kyrkstockens avatar
80-talets största ekonomiska satsningar var Gösta Berlings saga med tommy berggren och strindberg ett liv även den med berggren.
Jag minns Gösta Berling som bra men minns inte strindberg alls. Jag minns bättre 70-talets "en dåres fösvarstal" med gösta ekman som jag såg i yngre tonåren och visste knappt vem strindberg var då.
Citera
2026-08-03, 14:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Svenska Selambs
Godnatt jord
Månguden
Lära för livet

Serier jag drar mig till minnes.
Godnatt jord måste varit 70-talets mest utskällda serie (av media).
Det mumlades så ingen hörde vad man sa.

Lära för livet. Tror jag skulle föreställa hammarkullen med omnejd (men skolscenerna är inspelad i lerum-floda). Då kan vi även tipsa om just serien hammarkullen som var lite småkul.
Citera
2026-08-03, 14:49
Medlem
Nestor Xs avatar
Raskens
Nilecity 105,6
Hermans Historia
Hedebyborna
Fem myror är fler än fyra elefanter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera