2026-08-03, 00:59
Medlem
Jag är inne i en serieperiod och eftersom jag inte har något för mig kommande månader tänkte jag gå tillbaka i tiden och se efter vad jag har missat de senaste 20 åren. Tanken på detta har kommit nu den senaste veckan då jag både sett Jag for ner till bror och Svärtan. Två serier jag tyckte mycket om. Jag tyckte även om Tusenbröder och Möbelhandlarens dotter för 20-25 år sedan. Däremellan har jag inte sett någonting alls.

Min smak är nog ganska mainstream - så vilka dramaserier har jag missat under dessa år (sitcoms och dylikt är jag inte intresserad av). Det måste heller inte vara SVT utan låt oss säga svenska dramaserier i allmänhet.

Tack på förhand.
Citera
2026-08-03, 01:12
Medlem
Onanikrems avatar
Ärliga blå ögon.
Sinkadus.
Dubbelstötarna.
Goltuppen.
Apelsinmannen.

Alla dessa är/var bra. Hur de tre förra åldrats vet jag inte då det är länge sedan jag såg dem. Goltuppen håller än i dag.
Citera
2026-08-03, 02:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ärliga blå ögon.
Sinkadus.
Dubbelstötarna.
Goltuppen.
Apelsinmannen.

Alla dessa är/var bra. Hur de tre förra åldrats vet jag inte då det är länge sedan jag såg dem. Goltuppen håller än i dag.

Tack så mycket. Goltuppen skriver jag upp på kanskelistan. Det är ju trots allt GW.
Jag vet att jag låter tråkig men serierna är liiite för gamla för mig, med taskig bild och annat.

Förövrigt kom jag på att jag även har sett Bron och Springfloden. Speciellt den första tyckte jag om.
Det verkar som att det kommer en serie varje år som blir det årets stora snackis. Just de serierna är jag mest nyfiken på. Ja, jag sa ju att min smak är mainstream.
Citera
2026-08-03, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Tack så mycket. Goltuppen skriver jag upp på kanskelistan. Det är ju trots allt GW.
Jag vet att jag låter tråkig men serierna är liiite för gamla för mig, med taskig bild och annat.
Jag har sett de flesta gamla filmer och serier som ligger i Öppet arkiv. Kollar på en 70-tums tv. Visst det är soft bild, men absolut möjligt att se på. Den konstnärliga kvaliteten går fram ändå. Så du kan nog ge det en chans, om du är intresserad av verken som sådana förstås.
Citera
2026-08-03, 03:07
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ärliga blå ögon.
Sinkadus.
Dubbelstötarna.
Goltuppen.
Apelsinmannen.

Riktigt tunga tips.

Fast de faller väl på ålderskriteriet?

Visst hade Thomas Quick en statistroll i Sinkadus?
Citera
2026-08-03, 03:12
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitschka
Riktigt tunga tips.

Fast de faller väl på ålderskriteriet?

Visst hade Thomas Quick en statistroll i Sinkadus?
Det vet jag inget om? Kanske?

Flincken äger i alla fall i Goltuppen, synd han numera är i det närmaste ett vrak. Snubben hade talang.
Citera
2026-08-03, 03:19
Medlem
Onanikrems avatar
Kom på en till.

Händelser vid vatten. 2023
Tyvärr suger ljudet getpung, man hör knappt vad de säger om man inte ser med lurar. Ljudteknikern borde få städa toaletter i tunnelbanan för all framtid efter det där!
Citera
2026-08-03, 03:23
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Det vet jag inget om? Kanske?

Flincken äger i alla fall i Goltuppen, synd han numera är i det närmaste ett vrak. Snubben hade talang.

Tror de behövde statister när de skulle spela in på Statt i typ Mora/Falun och han hamnade som bordskavaljer till huvudpersonen, den gamla fyllkajan Mona Selitz.

Tack för tipset om Goltuppen.
Citera
2026-08-03, 04:18
Medlem
Tavastehuss avatar
Anderssons älskarinna från tidigt 00-tal, med han som spelar Johan Falk (orkar inte googla hans namn nu).

Finns en till serie med honom från sent 00-tal (tror jag) där han med en tonårsdotter reser genom Sverige som något slags försäljare. Den var också bra. Minns någon titeln?

På Öppet arkiv finns mängder av godis. Tevedramatiseringen av Röda rummet med Per Ragnar i huvudrollen och Ernst Günther i en fantastisk biroll som Dr Borg är ett guldkorn.

Orkar du inte plöja igenom en hel serie kan du glo på Potatishandlaren från 1995. En TV-film som lika gärna kunde ha varit en kortare serie om man expanderat berättelsen en smula.

Får anledning att återkomma.
Citera
2026-08-03, 07:12
Medlem
Abdul.Alhazreds avatar
Mannen under trappan med Jonas Karlsson är sinnessjukt bra, tror dock att det nog räknas som en miniserie.
Citera
2026-08-03, 07:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Svenska Selambs
Godnatt jord
Månguden
Lära för livet

Serier jag drar mig till minnes.
Citera
2026-08-03, 07:41
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Uti relativ nutid så står "Äkta människor" ut. Svensk sci-fi i vardaglig miljö av vad som kunde vara Sverige i det stundande 30-talet.

Också "Hoffas måleri"-formatet med Ola Rap@ce, Shanti R00ney m.fl. Avd. "...hur utveckla manus" har en pärla: Hoffas ändalykt-flykt á la save my @SS, till EE, i senare säsong, när tittarnas intresse redan svalnat.

När pappa var ung: "Goltuppen". Totte Fl1nck, i högform och alla baddies körde am'rekanska järn.

När gamm-farfar var ung, cirkus år 1966: "Tycker Ni om ostron?" Slick DR prod m. SvT inblandat i kanten. Danskt gemyt och krim sextiotal. Borgerlig artighet, folk Ni:ar ännu varann.

Caution: Akta, så tråden inte stämplas som "List-tråd". Då föreligger k0rg i dess då olyckliga öde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in