2026-08-03, 17:57
Medlem
Wajis avatar
Jag lägger min röst på pistvakt. Tycker den är kult.
Citera
2026-08-03, 18:54
Medlem
Några äldre serier som jag minns var bra är
Mäklarna, Jättebästisar, 30 grader i februari och den bästa av alla, Svenska hjärtan.
Citera
2026-08-03, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helpantad
Några äldre serier som jag minns var bra är
Mäklarna, Jättebästisar, 30 grader i februari och den bästa av alla, Svenska hjärtan.
Om man gillar Mäklarna så gillar man kanske Cleo också, lite samma stil
Citera
2026-08-03, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Svenska Selambs
Godnatt jord
Månguden
Lära för livet

Serier jag drar mig till minnes.
Månguden, är det thrillern/rysaren från slutet av 80-talet? Tältmord kommer jag ihåg
Citera
2026-08-03, 20:31
Medlem
Händelser vid vattnet (2023)
Vår tid är nu (2017-2020)
Springfloden (2016, 2018)
Jordskott (2015,2017)
Citera
2026-08-03, 21:05
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Månguden, är det thrillern/rysaren från slutet av 80-talet? Tältmord kommer jag ihåg
Det stämmer bra det.

Per Myrberg visade sig inte bara vara sångare, utan även en utmärkt skådespelare.
Citera
2026-08-03, 21:13
Avstängd
Straminskys avatar
Slutar bara med att folk nämner massa sserier som man sen inte kan få tag på.
värdelöst.
Citera
2026-08-03, 21:15
Medlem
StonedMonkeys avatar
innan vi dör
Jordskott
Citera
2026-08-03, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boira
Jag är inne i en serieperiod och eftersom jag inte har något för mig kommande månader tänkte jag gå tillbaka i tiden och se efter vad jag har missat de senaste 20 åren. Tanken på detta har kommit nu den senaste veckan då jag både sett Jag for ner till bror och Svärtan. Två serier jag tyckte mycket om. Jag tyckte även om Tusenbröder och Möbelhandlarens dotter för 20-25 år sedan. Däremellan har jag inte sett någonting alls.

Min smak är nog ganska mainstream - så vilka dramaserier har jag missat under dessa år (sitcoms och dylikt är jag inte intresserad av). Det måste heller inte vara SVT utan låt oss säga svenska dramaserier i allmänhet.

Tack på förhand.

Tills vi dör
Kalifat
Blå ögon

Alla tre är spännande

Håller med om att Tusenbröder var riktigt bra när den kom.
Citera
2026-08-03, 21:28
Medlem
En del av Bergmans grejer gjordes (delvis) som tv-serier: Scener ur ett äktenskap (regi), Fanny och Alexander (regi), Den goda viljan (manus) och Enskilda samtal (manus).
Citera
2026-08-03, 21:29
Medlem
KlappMungons avatar
Lackalänga (1987)

Citat:
Svensk dramaserie i 18 delar, med manus av Max Lundgren. Handlingen kretsar kring den fiktiva folkhögskolan Lackalänga. Där finns en allmän linje, men också linjer för drama och konst. Eleverna är i blandade åldrar och bor och arbetar tillsammans med lärarna.

Kabel-TV och paraboler gjorde sitt intåg i slutet av 80-talet. Yuppien var hjälten. Sovjet-unionen och Östblocket knakade i fogarna.

Samtidigt slår SVT till med något av det sossigaste som någonsin producerats i Sverige.

Man blir nästan nostalgisk på nåt sätt.
Citera
2026-08-03, 22:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ärliga blå ögon.
Sinkadus.
Dubbelstötarna.
Goltuppen.
Apelsinmannen.

Alla dessa är/var bra. Hur de tre förra åldrats vet jag inte då det är länge sedan jag såg dem. Goltuppen håller än i dag.

Sinkadus var verkligen inte i går! Undrar om serien går att få tag på i dag? Har den förvisso inspelad på VHS från början av 90-talet, men verkar inte finnas på Öppet arkiv…

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in