Citat:
Ursprungligen postat av
JagheterHenrik
Fast det du säger är ju att det handlar om arvsynd, för de flesta européer var inte med och fattade några beslut år 1948. Om vi nu ska vara sådana, varför ska vi inte skicka mer bistånd till det krigsdrabbade Afrika med tanke på att det koloniala arvet där faktiskt ställt till med väldigt många av deras konflikter? Det ligger ju närmare i tiden än I948.
Som jag redan påpekade så är folk av europeisk bakgrund de som än idag, 80 år senare, de som aktivt bär vapen mot ursprungsbefolkningen. Där har vi ett ansvar.
Vad man anser om historiska ansvar i Afrika spelar ingen roll då europeiska kolonisatörer inte har makten någonstans där mer och ingen fördriver den ursprungilga befolkningen. Deras konflikter är deras val till våld gentemot sitt eget folk.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Det är ju inte det ni skriver när det handlar om faktiska judar i Europa eller hur.
Personligen har jag inget problem med att se Ashkenazi-judar som huvudsakligen personer av europeisk bakgrund då DNA-forskning tydligt visar på detta.
Mitt problem med judar är huvudsakligen relaterat till deras religiösa fanatism och syn på sig själva som något speciellt folk som förtjänar specialrättigheter, som t.ex. acceptans av deras kolonisation av Palestina.
Citat:
Ursprungligen postat av
Melange5738
Ska Pakistan och Bangladesh återbördas till Indien också menar du?
Varför skulle det göras det? Folken som bor i länderna är de ursprungliga människorna från södra Asien. Inte någon grupp från t.ex. Ryssland som beslutat sig vara ett "utvalt folk" som lovades vare sig Pakistan eller Bangladesh för 3000 år sedan.