2026-08-04, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
I successionsordningen var det uttryckligt att just den förstfödda pojken skulle ärva tronen. Och samma angående fideikommis att den förstfödda sonen skulle ärva allt.

Men tiderna förändras. Nuförtiden uppfattar man inte längre ovanstående som rättvist och har därför ändrat lagen.

Man behöver inte bita sig fast i något gammalt och förlegat oavsett. Det går att förnya saker till det bättre.

Det spelar ingen roll vad den förra fideikommisarien önskade. Lagen kör över hans önskan.
Absolut men du blandar ihop offentlig verksamhet med privat. En stiftelse som förvaltar en stipendiefond är inte offentlig verksamhet. Succesionsordning och statsskick är offentlig verksamhet som skattebetalarna finansierar. Eftersom kvinnor också är skattebetalare är det rätt och riktigt att ändra på hur makten i offentlig verksamhet fördelas. Privat verksamhet är kan applicera vilka regler och villkor dom vill, det är deras ensak.
Citera
2026-08-04, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Absolut men du blandar ihop offentlig verksamhet med privat. En stiftelse som förvaltar en stipendiefond är inte offentlig verksamhet. Succesionsordning och statsskick är offentlig verksamhet som skattebetalarna finansierar. Eftersom kvinnor också är skattebetalare är det rätt och riktigt att ändra på hur makten i offentlig verksamhet fördelas. Privat verksamhet är kan applicera vilka regler och villkor dom vill, det är deras ensak.

Fast fideikommiss är också en ”privat verksamhet”. Inom familjen har man fattat ett beslut hur egendomen ska fördelas.
Citera
2026-08-04, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Men herre gud, stipendiet instiftades under en tid då flickor inte gick sådana utbildningar och formuleringen är därefter. Antagligen hade Emil Berg inkluderat tjejer om han vetat att sådana skulle gå utbildningen i framtiden. Lite vettig får man vara.

Icke-binära då?
Citera
2026-08-04, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Alla stipendier har olika krav som skall uppfyllas. Ibland finns även kön med som en parameter. Och med rätta. Anser du t.ex. att ett stipendium för värnlösa kvinnor skall kunna sökas av en välbärgad man?

/AI

Har ingen aning om varför du skriver detta till mig. Ingenstans har jag sagt något som kan tolkas på det sättet
Citera
2026-08-04, 23:22
Avstängd
PutinDaAzzs avatar
Hon kan väl bara identifiera sig som pojke och söka. Så hedrar man den dödes vilja. Lite transning har ingen dött av och gör man det kan man inrätta ett eget stipendium.
Citera
2026-08-04, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Fast fideikommiss är också en ”privat verksamhet”. Inom familjen har man fattat ett beslut hur egendomen ska fördelas.
Men stämmer verkligen ditt påstående om att fideikomiss har ändrats? Så vitt jag kan läsa mig till så blev konceptet med fideikomiss utfasat 1963. Man får inte skapa nya sådana strukturer. Men de som fortfarande finns ska följas, så att om successionsordningen gäller äldste sonen så inkluderas inte döttrarna.

Så skulle man väl kunna göra med stipendier också: att inga nya stipendier får vara könsdiskriminerande. Men att ändra retroaktivt känns tveksamt då vi inte kan veta vad utfärdaren hade för avsikter annat än det som står.
Citera
2026-08-05, 00:11
Medlem
Citat:
Konstigt argument från dig tycker jag. Successionsordningen är äldre än demokrati i Sverige och ”offentlig verksamhet”.

Det jag försöker säga är att förr i tiden hade kungahuset inte någon slags demokratisk välvilja åt skattebetalarna. Men tiderna ändras och därför har vi fenomen och begrepp som ”offentlig verksamhet”.

På samma sätt har könsrollerna förändrats.
Citera
2026-08-05, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Konstigt argument från dig tycker jag. Successionsordningen är äldre än demokrati i Sverige och ”offentlig verksamhet”.

Det jag försöker säga är att förr i tiden hade kungahuset inte någon slags demokratisk välvilja åt skattebetalarna. Men tiderna ändras och därför har vi fenomen och begrepp som ”offentlig verksamhet”.

På samma sätt har könsrollerna förändrats.
Det är rimligt att skattebetalarna har inflytande över det som dom finansierar. Så var det inte förr och det är ett fel som vi har rättat till.

Det är inte rimligt att skattebetalarna ska ha inflytande över en privat fond där den privata finansiären har uttryckt ett specifikt syfte med fonden.

Ganska enkelt resonemang att följa tycker jag. Är du med och finansierar kalaset, då har du rätt att tycka till om upplägget. Är du inte med och finansierar, då får du förhålla dig till upplägget som finansiärerna bestämmer.
Citera
2026-08-05, 13:46
Medlem
Citat:
Det är rimligt att skattebetalarna har inflytande över det som dom finansierar. Så var det inte förr och det är ett fel som vi har rättat till.

Det är inte rimligt att skattebetalarna ska ha inflytande över en privat fond där den privata finansiären har uttryckt ett specifikt syfte med fonden.

Ganska enkelt resonemang att följa tycker jag. Är du med och finansierar kalaset, då har du rätt att tycka till om upplägget. Är du inte med och finansierar, då får du förhålla dig till upplägget som finansiärerna bestämmer.
Fonden förvaltas av Lunds universitet. Lunds universitet är finansierat av skattebetalarna.
Citera
2026-08-05, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Fonden förvaltas av Lunds universitet. Lunds universitet är finansierat av skattebetalarna.
Förvalta och finansiera är inte samma sak.

Pengarna kommer från privata donationer som Doktor Emil Berg samlade ihop och grundade stipendiet med. Pengarna sattes in i en fond och det är en del av avkastningen från den som delas ut till stipendiaten.

Lunds universitet sätter inte in några egna pengar i fonden. Men eftersom grundaren inte lever måste någon annan sköta utbetalningarna, och det är lunds universitet som gör det. Det är det som är förvaltningen. Skattebetalarna finansierar inte stipendiet.
Citera
2026-08-05, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Finns det stipendier som man inte kan ta del av som man?
Säkert för några år sedan hade jag i uppdrag att söka pengar åt en ideell organisation och gick igenom en helt del fonder och liknande. Många som bara riktade sig till fattiga änkor inte änkemän. Dessutom en del som riktade sig till sedeslösa kvinnor som ändrat livsstil och blivit frälsta. E fond som jag reagerade på hade flera miljoner och de donerade pengarna hade vuxit sedan början på 1800 talet. Eftersom att kyrkogården där pengarna skulle gå till att pynta en viss grav sedan länge var nedlagd växte pengarna utan att kunna användas. Lika så många fonder som var till för att betala arvsskatt. Eftersom att arvsskatten är avskaffad så förräntar sig dessa pengar utan att någo har rätt till dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in