2026-08-02, 20:12
Medlem
SegerHelg88s avatar
Stipendier är gåvor, ingen rättighet.
Citera
2026-08-02, 20:24
Medlem
Då ska alla stipendier vara unisex. Eller.... så hedrar man grundaren av stiftelsen och accepterar att livet är orättvist ibland. Statistiskt sett behöver pojkarna det mer.
Citera
2026-08-02, 20:51
Moderator
Neksnors avatar
Det är väl ganska enkelt att byta kön idag? Skulle hon sedan inte trivas som pojke är det bara att byta igen när pengarna har betalats ut, jag utgår från att stiftelsen inte nämner något om återbetalning bara för att mottagaren slutat vara pojke.
Citera
2026-08-02, 21:44
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Bör Kammarkollegiet ändra stipendiet att även inkludera flickor?
Jag tror att Bella hade mått bättre av att hitta en man att bilda familj med. Då kan hon stanna hemma och ta hand om barnen med mannen försörjer henne. Då slipper hon också känna sig så kränkt hela tiden.
Citera
2026-08-02, 21:51
Medlem
solstrålars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jag tror att Bella hade mått bättre av att hitta en man att bilda familj med. Då kan hon stanna hemma och ta hand om barnen med mannen försörjer henne. Då slipper hon också känna sig så kränkt hela tiden.

Fast då är inte den svenska kvinnan nöjd. För då kränks hon av äktenskapet och måste skilja sig å knulla runt.
Citera
2026-08-02, 22:01
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fonder89
Önskemålet hos stipendiets grundare ska gå före andra saker, så nej flickor ska inte få te del av det.

Enig. Isåfall får man ta bort det helt om inget annat än att följa grundarens kravspecifikationer kan göras.
Citera
2026-08-02, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Bör Kammarkollegiet ändra stipendiet att även inkludera flickor?

Nej vi ska inte ändra några regler i efterhand mot stiftarens vilja. Många stipendier är hundratals år gamla, och det är inte konstigt att de bara riktar sig till män/pojkar.
Citera
2026-08-02, 22:41
Medlem
Borraolmmoss avatar
Hon ska vara glad att hon ens får ha något kön! Nutida Vänsterkräk och brun-gröna muppar försöker ta bort det kvinnliga och manliga könet!
Sannerligen skulle detta göra saken mer jämställt eftersom det inte finns utrymme för diskriminering inom kön men jag tycker faktiskt det är bra att kvinnor har det sämre, de borde faktiskt ha det ännu sämre!

Höger blocket (enda RIKTIGA partierna) håller på att förstå detta… tror jag, men det kan aldrig vara fel att göra sig säker på saken, därför tänker jag gå ut med en hammare och slå ihjäl alla ”liberala” vänster kvinnor!
Citera
2026-08-02, 23:29
Medlem
Kvinnor är privilegierade inom Skolan, rättsväsendet och arbetsmarknaden redan.

Förstår inte vad hon gnäller om, inom sin livsstil så kommer hon fortfarande vara mer privileged och få fler kakor än det motsatta könet.

Har man en fitta mellan benen i dagens Sverige så har du högst privilegium.
Citera
2026-08-02, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse94
Nej vi ska inte ändra några regler i efterhand mot stiftarens vilja. Många stipendier är hundratals år gamla, och det är inte konstigt att de bara riktar sig till män/pojkar.

Även om jag i grunden håller med dig så måste jag påpeka att det ibland händer saker i samhället som gör att diverse fonder/stiftelser plötsligt inte kan dela ut några pengar alls, om de skall hålla sig till grundarens intentioner.

Jag gissar att det vanligaste skälet till att man bör ändra i någon fonds/stiftelses regleringsdokument är att de som kan söka pengar från fonden skall tillhöra någon ganska liten grupp, som numera inte finns. Exempel kan vara de som är födda i en viss kommun eller en viss församling, och kommunen eller församlingen som nämns inte finns längre eftersom den slagits ihop med någon större granne. Det kan också vara så att "målgruppen" skall ha arbetat på något specifikt företag, som har gått i konkurs efter att styrdokumentet skrevs.

Exakt hur man skall göra i varje sådant fall måste nog avgöras från fall till fall, men i grunden anser jag att så små förändringar som möjligt skall göras.

I bästa fall har grundaren tänkt på möjligheten att saker i samhället förändras med tiden, och har då lämnat instruktioner hur sådana förändringar skall hanteras, men jag gissar att det är ett fåtal fonder/stiftelser som har sådana möjligheter.
Citera
2026-08-03, 01:30
Medlem
Dagens mest onödiga inslag av SVT. Det har i alla tider gått till på samma sätt vad gäller stipendier.

Det här stipendiet går enbart till "skåningar", "skärgårdsbor", "kvinnor mellan 70-75", "invandrare", "handikappade", "skötsamma pojkar" bla bla bla. Alla stipendier har kriterier för vilka som kan söka.
Citera
2026-08-03, 03:08
Medlem
Qualatexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Det tycks finnas massor av stipendier som bara är tillgängliga för kvinnor.

Och några enstaka som bara är tillgängliga för män.

Men gissa en gång vilket av det som feminister kommer tycka är orättvist...
Jag har sedan låg ålder klargjort för mina barn att feminism handlar uteslutande om att skapa och upprätthålla privilegier för kvinnor, inte jämställdhet.

När de protesterat mot denna tolkning, har jag bett dem basera sina egna ställningstaganden på individers eller gruppers handlingar, istället för deras självbeskrivningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in