Citat:
Ursprungligen postat av
Lasse94
Nej vi ska inte ändra några regler i efterhand mot stiftarens vilja. Många stipendier är hundratals år gamla, och det är inte konstigt att de bara riktar sig till män/pojkar.
Även om jag i grunden håller med dig så måste jag påpeka att det ibland händer saker i samhället som gör att diverse fonder/stiftelser plötsligt inte kan dela ut några pengar alls, om de skall hålla sig till grundarens intentioner.
Jag gissar att det vanligaste skälet till att man bör ändra i någon fonds/stiftelses regleringsdokument är att de som kan söka pengar från fonden skall tillhöra någon ganska liten grupp, som numera inte finns. Exempel kan vara de som är födda i en viss kommun eller en viss församling, och kommunen eller församlingen som nämns inte finns längre eftersom den slagits ihop med någon större granne. Det kan också vara så att "målgruppen" skall ha arbetat på något specifikt företag, som har gått i konkurs efter att styrdokumentet skrevs.
Exakt hur man skall göra i varje sådant fall måste nog avgöras från fall till fall, men i grunden anser jag att så små förändringar som möjligt skall göras.
I bästa fall har grundaren tänkt på möjligheten att saker i samhället förändras med tiden, och har då lämnat instruktioner hur sådana förändringar skall hanteras, men jag gissar att det är ett fåtal fonder/stiftelser som har sådana möjligheter.