2026-08-03, 15:59
Medlem
kyrkstockens avatar
Skall folk få testamentera pengar till katthem?

Blir det inte orättvist mot hundägare?
Orättvist för föreningen fästingens vänner?
Citera
2026-08-03, 16:06
Medlem
sxephils avatar
Det finns tusentals stipendier som endast riktar sig till flickor/kvinnor men det bryr sig inte dessa feminister om.
Citera
2026-08-03, 16:29
Medlem
Nej, det ska de ge fan i. Vill de ändra så kan de ändra på sitt egna.
Citera
2026-08-03, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Nej bidrag är det fler kvinnor som har.
https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/hushallens-ekonomi/hushallens-inkomster-tillgangar-och-skulder/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag/pong/statistiknyhet/antalet-helarspersoner-som-forsorjdes-med-sociala-ersattningar-och-bidrag-2025/

Du måste ju ha missat en hel del. Det finns ju en klar övervikt på stipendier speciellt reserverade för kvinnor.
https://www.stipendielistan.se/stipendier-kvinnor/

Många fler än för bara män.

Det har ju förklarats historiskt att kvinnor som vill utbilda sig behöver mer stöd och uppmuntran. I dagsläget borde det ju dock vara tvärtom sett till att andelen kvinnor som läser högre utbildning är i klar majoritet. Så om något borde det ju behövas idag fler stipendier till unga män som vill plugga vidare.

Om bidragstagare så tittade jag närmare på det och det visar sig att du har rätt. Det jag hade i bakhuvudet var att ensamstående män är den utgör den största hushållsgruppen av socialbidragstagare, men kvinnor var visst en sammantaget ännu större grupp. My bad!

Din länk visar att det finns ett antal stipendier som endast kvinnor kan söka. Samtidigt finns ett antal andra krav, som att man ska forska, vara heltidsstuderande, söka medel i samband med en doktorandtjänst, studera i ett visst ämne på ett visst högre lärosäte osv. Det är vanligare att stipendier riktar sig till unga inom ett visst fält. Stipendier delas generellt inte ut till underpresterande individer som behöver ''mer stöd och uppmuntran'', sådana insatser har det offentliga tagit över.
Citera
2026-08-03, 16:56
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om det är kriteriet "skötsam pojke" så kan jag tycka att andemeningen är att det skall vara en skötsam person. Det är alltså ett förlegat uttryck.
Pojke är inte samma som person.
Citera
2026-08-03, 17:43
Medlem
AndersPersson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Då är det inget konstigt och inte heller diskriminering. Förutsatt att dessa stipendier inte anses vara diskriminerande.

Tittar man på din sida, under kategorin "målgrupp" så finns kvinnor som kategori, inte män. Är inte det diskriminerande då?

Nej, jämställdhet och feminism syftar till att förbättra för kvinnor.
Citera
2026-08-03, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Om det är kriteriet "skötsam pojke" så kan jag tycka att andemeningen är att det skall vara en skötsam person. Det är alltså ett förlegat uttryck.

På Tinder skriver jag att jag söker ”stygg flicka” och könet är där av central relevans för mig. Jag tycker i linje med det att Kammarkollegiets bedömning är korrekt.
Citera
2026-08-03, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Bör Kammarkollegiet ändra stipendiet att även inkludera flickor?

Finns hur många stiftelser som helst som enbart delar ut stipendium till tjejer. Skillnaden är att ingen kille klagar över det..
Citera
2026-08-03, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeTeigneux
Låt säga att B.D. i framtiden söker ett jobb. Och att arbetsgivaren söker på hennes namn och ser att hon beter sig så här om stipendiet för pojkar... vad kommer den arbetsgivaren att dra för slutsats tro?

(Är det Jämställdhetsmyndigheten hon söker jobb på så kanske det skulle ses som positivt, men jag tänker på ett normalt arbete...)

Det värsta är att oavsett vad som söker som är kopplat till kommuner eller myndigheter kommer hon få en fördel.
Citera
2026-08-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/stipendiet-ges-bara-till-pojkar-bella-i-ystad-anmalde-till-do

Ystad gymnasium har försökt ändra reglerna för stipendiet två gånger genom att ansöka hos Kammarkollegiet. Kammarkollegiet har nekat ändringen till att även inkludera flickor, med hänvisning till önskemålen hos stipendiets grundare.

Visst är det rimligt att ändra reglerna så att även flickor får ta del av stipendiet? Vi ska väl inte ha 100 år gamla könsroller i dagens moderna samhälle. Att syftet med stipendiet är att endast premiera pojkar hör inte hemma i vårt jämlika samhälle!

Bör Kammarkollegiet ändra stipendiet att även inkludera flickor?

Svt har stängt kommentarsfältet vilket antyder på att de blev ägda och att 5% kankse höll med henne i inslaget.
Citera
2026-08-03, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cremefraiched
Det står faktiskt på deras hemsida: https://ystadgymnasium.se/ystad-gymnasium/om-ystad-gymnasium/for-vara-elever/stipendiekommitten

Och ännu mer komiskt blir det när man ser att det på samma sida finns
Margareta Björklunds stipendium
Utdelas till en flickelev i avgångsklassen som belöning för stor kunskap i språk och ekonomi. Om skolstyrelsen anser kan man under vissa fall dela stipendiet på två elever på så sätt att hälften utdelas till skicklig flickelev i språk och hälften till skicklig flickelev i ekonomi.
Jag undrar just om det har gjorts försök att även ändra detta stipendie?
Citera
2026-08-03, 19:25
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Men herre gud, stipendiet instiftades under en tid då flickor inte gick sådana utbildningar och formuleringen är därefter. Antagligen hade Emil Berg inkluderat tjejer om han vetat att sådana skulle gå utbildningen i framtiden. Lite vettig får man vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in